Obsahové, časové a organizační vymezení
Učební obora fyzika je koncipován jako dvouhodinový pro 6. – 9. ročník, navazuje v mnoha směrech na M, CH, Př, Z. Spolu s nimi vede k poznávání a vysvětlení přírodních jevů jako celků rozvíjí schopnost pozorovat, vyvozovat závěry a aplikovat je v denním životě. Učí vyvozovat hypotézy, jejich ověřování a vysvětlení souvislostí s jinými jevy.
Výuka je směřována v šestém až devátém ročníku zejména:
a) k vytvoření zájmu o poznávání, vysvětlování a pochopení fyzikálních jevů,
b) v úzké návaznosti na matematiku učí využít výpočtů pro praktický život, učí práci s elektronickými médii,
c) k vytvoření ucelené představy o významu fyzikálních výzkumů jako prostředků využívání přírodních jevů, jejich ovlivňování a předvídání z hlediska potřeb člověka a to zejména z pohledu do budoucnosti.
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a příroda – Fyzika je rozdělen do sedmi tématických okruhů:
Látky a tělesa
Pohyb těles, síly
Mechanické vlastnosti kapalin
Energie
Zvukové děje
Elektromagnetické a světelné děje
Vesmír
V tematickém celku Látky a tělesa se žáci seznámí s měřením důležitých fyzikálních veličin charakterizující látky pomocí vhodně zvolených měřidel. Seznámí se Brownovým pohybem a difúzí. Na základě změny teploty předpoví změnu délky a objemu tělesa.
V tematickém celku Pohyb těles, síly se seznání s druhy pohybu těles vzhledem k jinému tělesu, s rychlostí, drahou, časem. Změří velikost působící síly, určí její směr a výslednici sil.
V tematickém celku Mechanické vlastnosti kapalin učí se pracovat s teorií Pascalova zákona a vlastnostmi z toho vyplývajícími. Seznámí se s hydrostatickým a atmosférickým tlakem. Seznámí se Archimédovým zákonem.
V tematické celku Energie rozlišuje různé formy energie a vztahy mezi nimi. Orientuje se ve výpočtech související s touto látkou. Seznámí se s přeměnami skupenství a obnovitelnými a neobnovitelnými zdroji energie.
V tematickém celku Zvukové děje analyzuje a rozpoznává ve svém okolí zdroje zvuku a závislost na prostředí pro šíření zvuku.
V tematickém celku Elektromagnetické a světelné děje sestaví správně elektrický obvod podle schématu rozliší druhy elektrického proudu, změří jeho velikost i velikost el. napětí.
Rozliší el. vodič, izolant a polovodič na základě jejich vlastností se známí se s Ohmovým zákonem a výpočty z něho vyplývajícími. Využívá zákona o přímočarém šíření světla v optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh. Seznámí se s druhy čoček.
V tematickém celku Vesmír doplňuje si vědomosti o sluneční soustavě a hvězdách.
Obor napomáhá realizaci klíčových kompetencí:
1) kompetence k učení
• uči se orientaci v učebnici podle schématického členění,
• porozumět textu, dělat z něj poznámky a výpisy
• chápat nové učivo a naléz v něj věci podstatné a doplňující
• učí se vytvářet systém souvisejících poznatků,
• samostatně zpracovávat úkoly ve cvičení
• čte odborný text a hledá v něm dílčí informace
• klade otázky, které vedou k pochopení učiva
vychází ze smyslového poznání přírodních fyzikálních jevů, nutnosti exaktního přístupu (měření, výpočty) k získání informací a jejich využití k další činnosti
2) kompetence komunikativní a sociální
uči se prostřednictvím pojmů, které jsou v učebnici zaváděny,
• pomocí symboliky vyjadřuje vztahy, grafy, tabulky, schémata ….
• uči se vyjadřovat stručně a věcně správně
• učí se přehledně vyjadřovat písemně i graficky
• učí se vecně diskutovat nad fyzikálními problémy a správně argumentovat
učí spolupráci v týmu při zjišťování informací či zkoumání jevů, uplatňování vlastního názoru a respektování názoru ostatních, rozdělení pracovních činností a společné sestavování výsledků
3) kompetence k řešení problémů
• učí se porozumět problému, posoudit své vědomosti a dovednosti k jeho řešení
• učí se strategii řešení
• učí se správnému pořadí kroků k vyřešení problému
ze smyslového poznání přechází k činnostem v oblasti pojmů, chápání souvislostí a na jejich základě vyvození nových poznatků a zákonitostí či variant řešení
4) kompetence pracovní
• učí se vytvářet metodiku práce ve skupině, její rozdělení a následnou koordinaci práce všech členů skupiny
• učí se vytvářet sebehodnocení, porovnání s doposud dosaženýni poznatky
• vytváří si dovednost s fyzikálními přístroji, kontroluje jejich funkci, dovede provést jednoduché pokusy podle návodu učitele, podle textu nebo samostatně,
• učí se trpělivosti, pečlivosti a přesnosti při práci
• učí se odhadnout důsledky svého jednání
• dbá na svoji bezpečnost, bezpečnost druhých a zachází šetrně s technikou a dbá návodů k používání pomůcek
učí se zvládat základní měřící nástroje a přístroje, využívat je k objektivnímu získávání informací, vyhodnocování dat. V návaznosti na práci s PC učí využívat elektronická média k vyhodnocení zadaných měření a zpracování výsledků.
5) kompetence občanské
• chápe poznatky fyziky jako výsledek usilovné práce jiných lidí z předcházejících generací a vytváří si úctu k práci jiných
• nachází přímé využití získaných poznatků v běžném životě i prostřednictvím mezipředmětových vazeb
vede k poznání možností fyzikálního výzkumu ve prospěch člověka z krátko i dlouhodobého hlediska, pochopení nutnosti zkoumání přírodních fyzikálních jevů jako možnosti předvídání možných následků (záření, ozónová vrstva skleníkový efekt, hurikány, globální oteplení a jiné ).
Metody k dosažení kompetencí:
• motivovat
• příjemné pracovní prostředí
• dbát, aby se mu ve škole líbilo
• připravovat mu práci podle jeho možností
• nepřetěžovat povinnostmi
• hodnosti především pozitivně a povzbudivě
• učit ho diskutovat věcně a k problém
• + pravidelná a důsledná příprava žáků
• + úsilí žáků
• + systematická práce žáků
• + odpovědnost za vlastní výsledky žáků
• + pořádnost, pečlivost žáků
• + radost po úspěšné, usilovné práci všech
Specifické cíle vyučování fyziky:
• poznávací – pojmy, zákony, historie, užití
• operační – dovednost, získávat informace měřením, pozorováním, pokusem, zpracovat informace
• hodnotové – volní vlastnosti, úcta k práci jiných, ekologické chování, kultura vyjadřování