telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník
povinný
3 + 2
5. ročník6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník

Číslo a početní operace

výstupyučivo
  • Provádí početní operace v oboru přirozených čísel.
    Zapíše a přečte čísla do 1 000 000 - počítá po 1000, 10 000, 100 000. Rrozkládá čísla v desítkové soustavě: 3757 = 3 x 1000 + 7 x 100 + 5 x 10 + 7 x 1 ... Znázorňuje čísla na číselné ose, porovnává čísla do 1 000 000, řeší nerovnice typu 452 620 < x < 553 000. Zaokrouhlí čísla na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky. Pamětně násobí a dělí čísla do 1000 000 nejvýše se dvěma různými číslicemi jednociferným číslem, písemně násobí jednociferným a dvojciferným činitelem. Při výpočtech používá závorek.
  • Využívá při pamětném i písemném počítání asociativnost a komutativnost sčítání.
    Pamětně sčítá a odčítá čísla, která mají nejvýše dvě číslice různé od 0 - např. 8400 - 6200, 250 000 + 56 000 a využívá asociativnosti a komutativnosti sčítání. Rozkládá čísla v desítkové soustavě.
  • Provádí písemné početní operace.
    Písemně sčítá alespoň tři čísla, odčítá od jednoho čísla dvě čísla....
  • Provádí odhad a kontrolu svého výpočtu.
    Provádí kontrolu výpočtů a odhady výsledků.
  • Řeší a tvoří slovní úlohy.
    Řeší slovní úlohy vedoucí k porovnávání čísel - nerovnice, provádí početní výkony s čísly v daném oboru, řeší slovní úlohy se vztahy o n - více, o n - méně, n krát více, n krát méně.
Číselný obor 0 - 1 000 000
- čtení a zápis čísel do 1000 000
- počítání do miliónu po 1000, 10 000, 100 000
- rozklad čísel v desítkové soustavě
- porovnávání čísel - nerovnice
- zaokrouhlování čísel
- rozklad čísel v desítkové soustavě
- sčítání a odčítání čísel, která mají nejvýše dvě číslice různé od 0
- sčítání alespoň 3 čísel
- odčítání dvou čísel od jednoho (vztah mezi sčítáním a odčítáním)
- násobení a dělení čísel v daném oboru číslem 10, 100, 1000
- vztahy mezi násobením a dělením
- pamětně násobí a dělí čísla do 1000 000 nejvýše dvěma různými číslicemi jednociferným číslem
- písemné násobení jednociferným a dvojciferným činitelem
- práce s kalkulačkou
- slovní úlohy na porovnávání čísel
- slovní úlohy na vztahy o x více, o x méně, x krát více, x krát méně
- použití závorek při početních operacích sčítání, odčítání, násobení, dělení
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sebepoznání a sebepojetí

    rozvíjení vztahu ke vzdělání, pozitivní přístup k získávání znalostí
  • Kooperace a kompetice

    rozvíjení schopnosti pracovat ve skupině, týmu
přesahy
Do:
Člověk a jeho svět (4. ročník): Místo, kde žijeme

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

výstupyučivo
  • Rozpozná základní útvary v prostoru.
    Nakreslí a vymodeluje síť krychle a kvádru ve čtvercové síti.
- síť krychle a kvádru
- model krychle a kvádru z dané sítě

Závislosti, vztahy a práce s daty

výstupyučivo
  • Vyhledává a třídí data.
    Zapíše a přečte římské číslice. Zjistí údaje z diagramu, sestaví jednoduchý diagram.
  • Čte a sestavuje jednoduché tabulky a grafy.
    Sestaví graf z tabulky.
- římské číslice 1, 5, 10, 50, 100, 500, 1000 ( I - V - X - L - C - D - M )
- ceníky zboží, slevy
- graf a tabulka závislosti - počasí
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Vztah člověka k prostředí

    užívá grafů a tabulek při porovnávání spotřeby vody v domácnosti
přesahy
Do:
Člověk a jeho svět (4. ročník): Místo, kde žijeme
Člověk a jeho svět (4. ročník): Lidé a čas

Geometrie v rovině a v prostoru

výstupyučivo
  • Narýsuje a znázorní základní geometrické útvary v rovině.
    Narýsuje čtverec, obdélník, kružnici, trojúhelník ze 3 stran.
  • Sestrojí rovnoběžky, kolmice.
    Sestrojí rovnoběžku s danou přímkou, kolmici pomocí trojúhelníku s ryskou k dané přímce, určí vzájemnou polohu dvou přímek.
  • Určí obvod a obsah obrazce pomocí čtvercové sítě - užívá jednotky obvodu a obsahu.
    Pomocí čtvercové sítě určí obvod a obsah čtverce a obdélníku.
  • Pomocí čtvercové sítě pozná souměrný útvar.
    Ve čtvercové síti nakreslí a pozná souměrný útvar, určí osu souměrnosti překládáním.
  • Užívá základní jednotky obsahu.
    Pomocí čtvercové sítě určuje obsah čtverce a obdélníku, užívá základní jednotky obvodu a obsahu.
  • Rozpozná základní útvary v prostoru.
    Rozpozná kvádr, krychli, kouli, modeluje kvádr a krychli z dané sítě .
  • Orientuje se v základních útvarech v rovině.
    Řeší jednoduché slovní úlohy na výpočty obsahu a obvodu čtverce a obdélníku.
- rovnoběžky
- různoběžky
- kolmice
- vzájemná poloha dvou přímek
- rýsování čtverce, trojúhelníku, obdélníku a čtverce
- obvod a obsah obdélníku a čtverce pomocí čtvercové sítě
- osově souměrné útvary ve čtvercové síti (poznávání a konstrukce)
- jednotky obvodu - km, m, dm, cm, mm
- jednotky obsahu - cm2, mm2, dm2
- tělesa - kvádr, krychle - modelování ze čtvercové sítě
- slovní úlohy na obvod a obsah čtverce a obdélníku
přesahy
Do:
Výtvarná výchova (4. ročník): Výtvarné aktivity