Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Matematika a její aplikace
Číslo a početní operace
výstupy | učivo |
-
Provádí početní operace v oboru přirozených čísel.
Zapíše a přečte čísla do 1 000 000 - počítá po 1000, 10 000, 100 000. Rrozkládá čísla v desítkové soustavě: 3757 = 3 x 1000 + 7 x 100 + 5 x 10 + 7 x 1 ...
Znázorňuje čísla na číselné ose, porovnává čísla do 1 000 000, řeší nerovnice typu 452 620 < x < 553 000.
Zaokrouhlí čísla na statisíce, desetitisíce, tisíce, sta, desítky.
Pamětně násobí a dělí čísla do 1000 000 nejvýše se dvěma různými číslicemi jednociferným číslem, písemně násobí jednociferným a dvojciferným činitelem. Při výpočtech používá závorek.
-
Využívá při pamětném i písemném počítání asociativnost a komutativnost sčítání.
Pamětně sčítá a odčítá čísla, která mají nejvýše dvě číslice různé od 0 - např. 8400 - 6200, 250 000 + 56 000 a využívá asociativnosti a komutativnosti sčítání. Rozkládá čísla v desítkové soustavě.
-
Provádí písemné početní operace.
Písemně sčítá alespoň tři čísla, odčítá od jednoho čísla dvě čísla....
-
Provádí odhad a kontrolu svého výpočtu.
Provádí kontrolu výpočtů a odhady výsledků.
-
Řeší a tvoří slovní úlohy.
Řeší slovní úlohy vedoucí k porovnávání čísel - nerovnice, provádí početní výkony s čísly v daném oboru, řeší slovní úlohy se vztahy o n - více, o n - méně, n krát více, n krát méně.
|
Číselný obor 0 - 1 000 000
- čtení a zápis čísel do 1000 000
- počítání do miliónu po 1000, 10 000, 100 000
- rozklad čísel v desítkové soustavě
- porovnávání čísel - nerovnice
- zaokrouhlování čísel
- rozklad čísel v desítkové soustavě
- sčítání a odčítání čísel, která mají nejvýše dvě číslice různé od 0
- sčítání alespoň 3 čísel
- odčítání dvou čísel od jednoho (vztah mezi sčítáním a odčítáním)
- násobení a dělení čísel v daném oboru číslem 10, 100, 1000
- vztahy mezi násobením a dělením
- pamětně násobí a dělí čísla do 1000 000 nejvýše dvěma různými číslicemi jednociferným číslem
- písemné násobení jednociferným a dvojciferným činitelem
- práce s kalkulačkou
- slovní úlohy na porovnávání čísel
- slovní úlohy na vztahy o x více, o x méně, x krát více, x krát méně
- použití závorek při početních operacích sčítání, odčítání, násobení, dělení
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Sebepoznání a sebepojetí
rozvíjení vztahu ke vzdělání, pozitivní přístup k získávání znalostí
-
Kooperace a kompetice
rozvíjení schopnosti pracovat ve skupině, týmu
|
přesahy |
Do:
Člověk a jeho svět
(4. ročník):
Místo, kde žijeme
|
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
výstupy | učivo |
|
- síť krychle a kvádru
- model krychle a kvádru z dané sítě
|
Závislosti, vztahy a práce s daty
výstupy | učivo |
-
Vyhledává a třídí data.
Zapíše a přečte římské číslice. Zjistí údaje z diagramu, sestaví jednoduchý diagram.
-
Čte a sestavuje jednoduché tabulky a grafy.
Sestaví graf z tabulky.
|
- římské číslice 1, 5, 10, 50, 100, 500, 1000 ( I - V - X - L - C - D - M )
- ceníky zboží, slevy
- graf a tabulka závislosti - počasí
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Do:
Člověk a jeho svět
(4. ročník):
Místo, kde žijeme Člověk a jeho svět
(4. ročník):
Lidé a čas
|
Geometrie v rovině a v prostoru
výstupy | učivo |
-
Narýsuje a znázorní základní geometrické útvary v rovině.
Narýsuje čtverec, obdélník, kružnici, trojúhelník ze 3 stran.
-
Sestrojí rovnoběžky, kolmice.
Sestrojí rovnoběžku s danou přímkou, kolmici pomocí trojúhelníku s ryskou k dané přímce, určí vzájemnou polohu dvou přímek.
-
Určí obvod a obsah obrazce pomocí čtvercové sítě - užívá jednotky obvodu a obsahu.
Pomocí čtvercové sítě určí obvod a obsah čtverce a obdélníku.
-
Pomocí čtvercové sítě pozná souměrný útvar.
Ve čtvercové síti nakreslí a pozná souměrný útvar, určí osu souměrnosti překládáním.
-
Užívá základní jednotky obsahu.
Pomocí čtvercové sítě určuje obsah čtverce a obdélníku, užívá základní jednotky obvodu a obsahu.
-
Rozpozná základní útvary v prostoru.
Rozpozná kvádr, krychli, kouli, modeluje kvádr a krychli z dané sítě .
-
Orientuje se v základních útvarech v rovině.
Řeší jednoduché slovní úlohy na výpočty obsahu a obvodu čtverce a obdélníku.
|
- rovnoběžky
- různoběžky
- kolmice
- vzájemná poloha dvou přímek
- rýsování čtverce, trojúhelníku, obdélníku a čtverce
- obvod a obsah obdélníku a čtverce pomocí čtvercové sítě
- osově souměrné útvary ve čtvercové síti (poznávání a konstrukce)
- jednotky obvodu - km, m, dm, cm, mm
- jednotky obsahu - cm2, mm2, dm2
- tělesa - kvádr, krychle - modelování ze čtvercové sítě
- slovní úlohy na obvod a obsah čtverce a obdélníku
|
přesahy |
Do:
Výtvarná výchova
(4. ročník):
Výtvarné aktivity
|
|