Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Matematika a její aplikace
Číslo a proměnná
výstupy | učivo |
-
Provádí početní operace v oboru celých a racionálních čísel.
Určí druhou mocninu a odmocninu výpočtem, pomocí tabulek, pomocí kalkulačky.
Užívá druhou mocninu a odmocninu ve výpočtech. Vypočítá mocniny s přirozeným exponentem, některé zpaměti, těžší na kalkulačce. Provádí základní početní operace (sčítání, odčítání, násobení, dělení) s mocninami, umocní součin a podíl. Zapíše dané číslo v desítkové soustavě pomocí mocnin deseti ve tvaru a . 10n. Vysvětlí význam druhé mocniny a odmocniny racionálního čísla. Určí druhou mocninu a odmocninu racionálních čísel s pomocí a bez pomoci tabulek a kalkulátoru. Vypočítá výraz s mocninami a odmocninami, určí jeho hodnotu.
-
Analyzuje a řeší jednoduché aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu.
Řeší úlohy z praxe, odhaduje a zaokrouhluje výsledek.
-
Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných.
Vysvětlí pojem číselný výraz, výraz s proměnnou, jednočlen, mnohočlen, člen výrazu, rovnost dvou výrazů. Provádí základní operace (sčítání, odčítání) s mnohočleny. Použije vzorce pro druhou mocninu součtu a rozdílu a pro rozdíl druhých mocnin. Orientuje se ve vytýkání z daného výrazu a vhodný výraz správně zapíše. Vyřeší slovní úlohy, provede rozbor slovní úlohy, vyřeší ji a ověří si reálnost získaného výsledku.
-
Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav.
Vysvětlí pojmy rovnost dvou výrazů - proměnná, řešení rovnice. Správně a účelně zapíše postup řešení, provede zkoušku dosazením do rovnice. Vyjádří neznámou ze vzorce a vypočítá její hodnotu do dosazení.
|
Mocniny
- definice pojmu
- čtení a zápis druhých mocnin
- určení druhých mocnin a odmocnin
- n - tá mocnina
- sčítání a odčítání mocnin s přirozeným mocnitelem
- násobení a dělení mocnin s přirozeným mocnitelem
- mocnina součinu a podílu
- zápis čísla ve tvaru a . 10n
- druhá mocnina a odmocnina racionálního čísla
- využití tabulek a kalkulátoru při určování druhé odmocniny a mocniny
- zaokrouhlování a odhad výsledků
- ověření reálnosti výsledku
- slovní úlohy s využitím učiva
Výrazy
- číselné výrazy,jejich hodnota
- proměnná, výraz s proměnnou
- jednočlen, mnohočlen, člen výrazu
- rovnost dvou výrazů
- sčítání a odčítání mnohočlenů
- násobení mnohočlenu jednočlenem
- násobení mnohočlenů
- druhá mocnina dvojčlenu
- rozdíl druhých mocnin
- vytýkání, rozklad vytýkáním
Lineární rovnice
- jednoduché rovnice, ekvivalentní úpravy rovnic
- řešení jednodušších rovnic se závorkami a se zlomky
- slovní úlohy řešené rovnicemi
- výpočet neznámé ze vzorce
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Sebepoznání a sebepojetí
rozvíjení vztahu ke vzdělání, pozitivní přístup k získávání znalostí
-
Kreativita
rozvíjení schopnosti uplatnit své nápady při řešení slovních úloh
|
přesahy |
Do:
Fyzika
(8. ročník):
Pohyb těles Chemie
(8. ročník):
Směsi Zeměpis
(8. ročník):
Regiony světa
Z:
(8. ročník):
Cvičení z českého jazyka a matematiky
|
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
výstupy | učivo |
-
Užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh a problémů a nalézá různá řešení předkládaných nebo zkoumaných situací.
Hledá různá řešení zkoumaných situací, užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení, řeší úlohy na prostorovou představivost.
|
- logické a netradiční geometrické úlohy
|
přesahy |
Z:
(8. ročník):
Cvičení z českého jazyka a matematiky
|
Závislosti, vztahy, práce s daty
výstupy | učivo |
-
Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data.
Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů.
|
- závislosti a data
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
-
Evropa a svět nás zajímá
porovnává data, vytváří grafy
|
Geometrie v rovině a v prostoru
výstupy | učivo |
-
Odhaduje a vypočítá obsah a obvod základních rovinných útvarů.
Vysvětlí a chápe Pythagorovu větu a objasní, kde se využívá. Rozliší odvěsny a přepony v trojúhelníku. Využívá poznatků při výpočtu délek stran pravoúhlého trojúhelníku.
Vysvětlí rozdíl mezi kruhem a kružnicí, význam průměru a poloměru a vztahu mezi nimi.
Narýsuje kružnice s daným středem a poloměrem.
Vypočítá obvod a obsah kruhu a délku kružnice pomocí vzorců, rozliší vzájemné polohy dvou kružnic.
-
Využívá pojem množina všech bodů dané vlastnosti k charakteristice útvaru a k řešení polohových a nepolohových konstrukčních úloh.
Sestrojí trojúhelníky a čtyřúhelníky zadané několika prvky.
Vysvětlí pojem Thaletova věta a použije Thaletovu kružnici ke knstrukcím - narýsuje tečnu z bodu ke kružnici pomocí Thaletovy věty.
Využívá vztahů mezi geometrickými útvary k řešení konstrukčních úloh, zakreslí náčrtek úkolu, zapíše postup s pomocí mate, matematické symboliky.
Sestrojí tečnu, sečnu a a vnější přímku a kružnici opsanou a vepsanou.
-
Načrtne a sestrojí sítě základních těles.
Načrtne válec.
-
Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles.
Vypočítá objem a povrch válce.
|
Pythagorova věta - pojem Pythagorova věta - výpočet délek stran v pravoúhlém trojúhelníku - užití Pythagorovy věty - množiny bodů dané vlastnosti - Thaletova kružnice - Thaletova kružnice a její využití - konstrukce tečen ke kružnici - konstrukční úlohy s využitím vztahů mezi geometrickými útvary - konstrukce trojúhelníků - konstrukce kružnic s požadovanými vlastnostmi - konstrukce tečen ke kružnici Kruh, kružnice - kruh, kružnice - délka kružnice, obvod kruhu - obsah kružnice - vzájemná poloha dvou kružnic - sečna, tečna, vnější přímka - kružnice opsaná a vepsaná Válec - válec a jeho síť - objem a povrch válce
|
přesahy |
Z:
(8. ročník):
Cvičení z českého jazyka a matematiky
|
|