telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník8. ročník
povinný
4
9. ročník

Číslo a proměnná

výstupyučivo
  • Provádí početní operace v oboru celých a racionálních čísel.
    Určí druhou mocninu a odmocninu výpočtem, pomocí tabulek, pomocí kalkulačky. Užívá druhou mocninu a odmocninu ve výpočtech. Vypočítá mocniny s přirozeným exponentem, některé zpaměti, těžší na kalkulačce. Provádí základní početní operace (sčítání, odčítání, násobení, dělení) s mocninami, umocní součin a podíl. Zapíše dané číslo v desítkové soustavě pomocí mocnin deseti ve tvaru a . 10n. Vysvětlí význam druhé mocniny a odmocniny racionálního čísla. Určí druhou mocninu a odmocninu racionálních čísel s pomocí a bez pomoci tabulek a kalkulátoru. Vypočítá výraz s mocninami a odmocninami, určí jeho hodnotu.
  • Analyzuje a řeší jednoduché aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu.
    Řeší úlohy z praxe, odhaduje a zaokrouhluje výsledek.
  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných.
    Vysvětlí pojem číselný výraz, výraz s proměnnou, jednočlen, mnohočlen, člen výrazu, rovnost dvou výrazů. Provádí základní operace (sčítání, odčítání) s mnohočleny. Použije vzorce pro druhou mocninu součtu a rozdílu a pro rozdíl druhých mocnin. Orientuje se ve vytýkání z daného výrazu a vhodný výraz správně zapíše. Vyřeší slovní úlohy, provede rozbor slovní úlohy, vyřeší ji a ověří si reálnost získaného výsledku.
  • Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav.
    Vysvětlí pojmy rovnost dvou výrazů - proměnná, řešení rovnice. Správně a účelně zapíše postup řešení, provede zkoušku dosazením do rovnice. Vyjádří neznámou ze vzorce a vypočítá její hodnotu do dosazení.
Mocniny
- definice pojmu
- čtení a zápis druhých mocnin
- určení druhých mocnin a odmocnin
- n - tá mocnina
- sčítání a odčítání mocnin s přirozeným mocnitelem
- násobení a dělení mocnin s přirozeným mocnitelem
- mocnina součinu a podílu
- zápis čísla ve tvaru a . 10n
- druhá mocnina a odmocnina racionálního čísla
- využití tabulek a kalkulátoru při určování druhé odmocniny a mocniny
- zaokrouhlování a odhad výsledků
- ověření reálnosti výsledku
- slovní úlohy s využitím učiva
Výrazy
- číselné výrazy,jejich hodnota
- proměnná, výraz s proměnnou
- jednočlen, mnohočlen, člen výrazu
- rovnost dvou výrazů
- sčítání a odčítání mnohočlenů
- násobení mnohočlenu jednočlenem
- násobení mnohočlenů
- druhá mocnina dvojčlenu
- rozdíl druhých mocnin
- vytýkání, rozklad vytýkáním
Lineární rovnice
- jednoduché rovnice, ekvivalentní úpravy rovnic
- řešení jednodušších rovnic se závorkami a se zlomky
- slovní úlohy řešené rovnicemi
- výpočet neznámé ze vzorce
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sebepoznání a sebepojetí

    rozvíjení vztahu ke vzdělání, pozitivní přístup k získávání znalostí
  • Kreativita

    rozvíjení schopnosti uplatnit své nápady při řešení slovních úloh
přesahy
Do:
Fyzika (8. ročník): Pohyb těles
Chemie (8. ročník): Směsi
Zeměpis (8. ročník): Regiony světa
Z:
(8. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

výstupyučivo
  • Užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh a problémů a nalézá různá řešení předkládaných nebo zkoumaných situací.
    Hledá různá řešení zkoumaných situací, užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení, řeší úlohy na prostorovou představivost.
- logické a netradiční geometrické úlohy
přesahy
Z:
(8. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky

Závislosti, vztahy, práce s daty

výstupyučivo
  • Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data.
    Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů.
- závislosti a data
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Evropa a svět nás zajímá

    porovnává data, vytváří grafy

Geometrie v rovině a v prostoru

výstupyučivo
  • Odhaduje a vypočítá obsah a obvod základních rovinných útvarů.
    Vysvětlí a chápe Pythagorovu větu a objasní, kde se využívá. Rozliší odvěsny a přepony v trojúhelníku. Využívá poznatků při výpočtu délek stran pravoúhlého trojúhelníku. Vysvětlí rozdíl mezi kruhem a kružnicí, význam průměru a poloměru a vztahu mezi nimi. Narýsuje kružnice s daným středem a poloměrem. Vypočítá obvod a obsah kruhu a délku kružnice pomocí vzorců, rozliší vzájemné polohy dvou kružnic.
  • Využívá pojem množina všech bodů dané vlastnosti k charakteristice útvaru a k řešení polohových a nepolohových konstrukčních úloh.
    Sestrojí trojúhelníky a čtyřúhelníky zadané několika prvky. Vysvětlí pojem Thaletova věta a použije Thaletovu kružnici ke knstrukcím - narýsuje tečnu z bodu ke kružnici pomocí Thaletovy věty. Využívá vztahů mezi geometrickými útvary k řešení konstrukčních úloh, zakreslí náčrtek úkolu, zapíše postup s pomocí mate, matematické symboliky. Sestrojí tečnu, sečnu a a vnější přímku a kružnici opsanou a vepsanou.
  • Načrtne a sestrojí sítě základních těles.
    Načrtne válec.
  • Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles.
    Vypočítá objem a povrch válce.
Pythagorova věta
- pojem Pythagorova věta
- výpočet délek stran v pravoúhlém trojúhelníku
- užití Pythagorovy věty
- množiny bodů dané vlastnosti
- Thaletova kružnice
- Thaletova kružnice a její využití
- konstrukce tečen ke kružnici
- konstrukční úlohy s využitím vztahů mezi geometrickými útvary
- konstrukce trojúhelníků
- konstrukce kružnic s požadovanými vlastnostmi
- konstrukce tečen ke kružnici
Kruh, kružnice
- kruh, kružnice
- délka kružnice, obvod kruhu
- obsah kružnice
- vzájemná poloha dvou kružnic
- sečna, tečna, vnější přímka 
- kružnice opsaná a vepsaná
Válec
- válec a jeho síť
- objem a povrch válce
přesahy
Z:
(8. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky