telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Matematika a její aplikace

Matematika
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník
povinný
3 + 1

Číslo a proměnná

výstupyučivo
  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných, určí hodnotu proměnné.
    Provádí početní operace sčítání a odčítání mnohočlenů, odčítání mnohočlenů, provádí početní operace násobení mnohočlenů. Aplikuje na příkladech vzorce: druhá mocnina součtu a rozdílu, rozdíl druhých mocnin.
  • Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav.
    Řeší za pomocí ekvivalentních úprav rovnice se zlomky a závorkami. Řeší soustavy rovnic o dvou neznámých. Řeší rovnice s neznámou ve jmenovateli a soustavy dvou rovnic o dvou neznámých.
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru celých a racionálních čísel.
    Řeší slovní úlohy, provede rozbor slovní úlohy, jejich řešení, ověří si reálnost získaného výsledku. Řeší slovní úlohy o pohybu, společné práci a směsích - provede rozbor slovní úlohy, jejjich řešení, ověří si reálnost získaného výsledku.

Výrazy
- sčítání a odčítání mnohočlenů
- násobení mnohočlenů
- vzorce (a + b)2, a2 - b2
- úprava pomocí vzorců
- vytýkání, rozklad vytýkáním

Lomené výrazy

- úprava lomených výrazů, určení podmínek za kterých mají smysl, krácení a rozšiřování, početní operace s lomenými výrazy

- rovnice s neznámou ve jmenovateli a soustavy dvou rovnic o dvou neznámých ( metoda dosazovací a sčítací )
- rovnice a soustavy dvou rovnic o dvou neznámých (metoda dosazovací a sčítací)
- rovnice se závorkami
- rovnice se zlomky

- slovní úlohy se soustavou dvou rovnic s neznámou ve jmenovateli, matematický zápis, postup řešení a zkouška řešení 

 

pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Rozvoj schopností poznávání

    rozvíjení pozornosti a soustředění při získávání poznatků z nového učiva
  • Kreativita

    rozvíjení schopnosti uplatnit své nápady při řešení slovních úloh
  • Mezilidské vztahy

    péče o dobré vztahy v kolektivu, při práci dvojic a skupin
přesahy
Z:
(9. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky

Nestandardní aplikační úlohy a problémy

výstupyučivo
  • Řeší úlohy na prostorovou představivost, aplikuje a kombinuje poznatky a dovednosti z různých tematických a vzdělávacích oblastí.
    Užívá logickou úvahu při řešení úloh a problémů a nalézá různá řešení předpokládaných neprozkoumaných situací. Řeší slovní úlohy na využití s využitím matematického učiva, které vedou k rozvíjení prostorové představivosti, kombinačního myšlení a početní úlohy z různých tematických oblastí.
  • Užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh a problémů a nalézá různá řešení předkládaných nebo zkoumaných situací.
    Pozná rovinné útvary, jmenuje a využívá jejich vlastností při řešení konstrukčních úloh a výpočtech jejich obvodu a obsahu.
- úlohy na rozvíjení prostorové představivosti při řešení konstrukčních úloh
Prohloubení učiva a opakování
- rovinné útvary a jejich vlastnosti
- konstrukční úlohy
- slovní úlohy řešené rovnicemi
- slovní úlohy logického charakteru
- geometrické úlohy řešené výpočty
- úlohy na prostorovou představivost
přesahy
Z:
(9. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky

Závislosti, vztahy a práce s daty

výstupyučivo
  • Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů.
    Rozezná funkční vztah od jiných vztahů, vysvětlí pojem lineární funkce.
  • Vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem.
    Rozezná, zda závislost daná grafem nebo tabulkou je funkcí. Určí definiční obor a obor hodnot funkce dané tabulkou či grafem. Sestrojí graf funkce dané tabulkou. Použije funkci při řešení úloh z praxe.
  • Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data.
    Vysvětlí základní pojmy ze statistického šetření, určuje četnost, zaznamenává výsledky statistického šetření v tabulce, počítá aritmetický průměr, vyhodnocuje jednoduchá statistická šetření.
  • Porovnává soubory dat.
    Čte tabulky a grafy a interpretuje výsledky v praxi. Sestrojí diagramy a grafy.
Funkce
- definice funkce
- lineární funkce a její vlastnosti
- graf lineární funkce
- praktické příklady lineární funkce
- slovní úlohy z praxe
Statistika
- statistické šetření, statistický soubor
- statistická jednotka, znak a jeho hodnota
- četnost, relativní četnost
- sloupkový diagram, kruhový diagram
- aritmetický průměr
Grafy a diagramy
- tabulky, grafy (sloupcové, spojnicové, sloupcové, kruhové)
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

    interpretace vztahu mediálnívh sdělení a reality - grafické porovnávání
  • Fungování a vliv médií ve společnosti

  • Tvorba mediálního sdělení

Geometrie v rovině a v prostoru

výstupyučivo
  • Určuje a charakterizuje základní prostorové útvary (tělesa), analyzuje jejich vlastnosti.
    Vysvětlí základní vlastnosti jehlanu, kužele, koule a sestrojí jejich sítě.
  • Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles.
    Vypočítá objem a povrch jehlanu, rotačního kužele a koule s využitím vzorce, při výpočtech využívá kalkulátor a pro práci vyhledává potřebné informace v tabulkách, literatuře a v počítači.
  • Analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu.
    Řeší jednoduché slovní úlohy a praktické příklady s využitím znalostí o objemu a povrchu těles.
  • Užívá k argumentaci a při výpočtech věty o shodnosti a podobnosti trojúhelníků.
    Narýsuje obrazce podobné danému obrazci při zvoleném poměru podobnosti, využívá poměr podobnosti při práci s plány a mapami.
Jehlan, rotační kužel, koule
- jehlan, rotační kužel a jejich síť
- koule
- objem a povrch jehlanu, rotačního kužele, koule
- slovní úlohy na objem a povrch jehlanu, rotačního kužele, koule
- podobnost útvarů, zvětšení a zmenšení v daném poměru
- poměr podobnost
- věty o podobnosti
- podobnost v praxi
přesahy
Z:
(9. ročník): Cvičení z českého jazyka a matematiky