Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Matematika a její aplikace
Číslo a proměnná
výstupy | učivo |
-
Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím proměnných, určí hodnotu proměnné.
Provádí početní operace sčítání a odčítání mnohočlenů, odčítání mnohočlenů, provádí početní operace násobení mnohočlenů. Aplikuje na příkladech vzorce: druhá mocnina součtu a rozdílu, rozdíl druhých mocnin.
-
Formuluje a řeší reálnou situaci pomocí rovnic a jejich soustav.
Řeší za pomocí ekvivalentních úprav rovnice se zlomky a závorkami. Řeší soustavy rovnic o dvou neznámých. Řeší rovnice s neznámou ve jmenovateli a soustavy dvou rovnic o dvou neznámých.
-
Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace, v nichž využívá matematický aparát v oboru celých a racionálních čísel.
Řeší slovní úlohy, provede rozbor slovní úlohy, jejich řešení, ověří si reálnost získaného výsledku.
Řeší slovní úlohy o pohybu, společné práci a směsích - provede rozbor slovní úlohy, jejjich řešení, ověří si reálnost získaného výsledku.
|
Výrazy - sčítání a odčítání mnohočlenů - násobení mnohočlenů - vzorce (a + b)2, a2 - b2 - úprava pomocí vzorců - vytýkání, rozklad vytýkáním Lomené výrazy - úprava lomených výrazů, určení podmínek za kterých mají smysl, krácení a rozšiřování, početní operace s lomenými výrazy - rovnice s neznámou ve jmenovateli a soustavy dvou rovnic o dvou neznámých ( metoda dosazovací a sčítací ) - rovnice a soustavy dvou rovnic o dvou neznámých (metoda dosazovací a sčítací) - rovnice se závorkami - rovnice se zlomky
- slovní úlohy se soustavou dvou rovnic s neznámou ve jmenovateli, matematický zápis, postup řešení a zkouška řešení
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Z:
(9. ročník):
Cvičení z českého jazyka a matematiky
|
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
výstupy | učivo |
-
Řeší úlohy na prostorovou představivost, aplikuje a kombinuje poznatky a dovednosti z různých tematických a vzdělávacích oblastí.
Užívá logickou úvahu při řešení úloh a problémů a nalézá různá řešení předpokládaných neprozkoumaných situací. Řeší slovní úlohy na využití s využitím matematického učiva, které vedou k rozvíjení prostorové představivosti, kombinačního myšlení a početní úlohy z různých tematických oblastí.
-
Užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh a problémů a nalézá různá řešení předkládaných nebo zkoumaných situací.
Pozná rovinné útvary, jmenuje a využívá jejich vlastností při řešení konstrukčních úloh a výpočtech jejich obvodu a obsahu.
|
- úlohy na rozvíjení prostorové představivosti při řešení konstrukčních úloh
Prohloubení učiva a opakování
- rovinné útvary a jejich vlastnosti
- konstrukční úlohy
- slovní úlohy řešené rovnicemi
- slovní úlohy logického charakteru
- geometrické úlohy řešené výpočty
- úlohy na prostorovou představivost
|
přesahy |
Z:
(9. ročník):
Cvičení z českého jazyka a matematiky
|
Závislosti, vztahy a práce s daty
výstupy | učivo |
-
Matematizuje jednoduché reálné situace s využitím funkčních vztahů.
Rozezná funkční vztah od jiných vztahů, vysvětlí pojem lineární funkce.
-
Vyjádří funkční vztah tabulkou, rovnicí, grafem.
Rozezná, zda závislost daná grafem nebo tabulkou je funkcí. Určí definiční obor a obor hodnot funkce dané tabulkou či grafem. Sestrojí graf funkce dané tabulkou. Použije funkci při řešení úloh z praxe.
-
Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data.
Vysvětlí základní pojmy ze statistického šetření, určuje četnost, zaznamenává výsledky statistického šetření v tabulce, počítá aritmetický průměr, vyhodnocuje jednoduchá statistická šetření.
-
Porovnává soubory dat.
Čte tabulky a grafy a interpretuje výsledky v praxi. Sestrojí diagramy a grafy.
|
Funkce
- definice funkce
- lineární funkce a její vlastnosti
- graf lineární funkce
- praktické příklady lineární funkce
- slovní úlohy z praxe
Statistika
- statistické šetření, statistický soubor
- statistická jednotka, znak a jeho hodnota
- četnost, relativní četnost
- sloupkový diagram, kruhový diagram
- aritmetický průměr
Grafy a diagramy
- tabulky, grafy (sloupcové, spojnicové, sloupcové, kruhové)
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
interpretace vztahu mediálnívh sdělení a reality - grafické porovnávání
-
Fungování a vliv médií ve společnosti
-
Tvorba mediálního sdělení
|
Geometrie v rovině a v prostoru
výstupy | učivo |
-
Určuje a charakterizuje základní prostorové útvary (tělesa), analyzuje jejich vlastnosti.
Vysvětlí základní vlastnosti jehlanu, kužele, koule a sestrojí jejich sítě.
-
Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles.
Vypočítá objem a povrch jehlanu, rotačního kužele a koule s využitím vzorce, při výpočtech využívá kalkulátor a pro práci vyhledává potřebné informace v tabulkách, literatuře a v počítači.
-
Analyzuje a řeší aplikační geometrické úlohy s využitím osvojeného matematického aparátu.
Řeší jednoduché slovní úlohy a praktické příklady s využitím znalostí o objemu a povrchu těles.
-
Užívá k argumentaci a při výpočtech věty o shodnosti a podobnosti trojúhelníků.
Narýsuje obrazce podobné danému obrazci při zvoleném poměru podobnosti, využívá poměr podobnosti při práci s plány a mapami.
|
Jehlan, rotační kužel, koule
- jehlan, rotační kužel a jejich síť
- koule
- objem a povrch jehlanu, rotačního kužele, koule
- slovní úlohy na objem a povrch jehlanu, rotačního kužele, koule
- podobnost útvarů, zvětšení a zmenšení v daném poměru
- poměr podobnost
- věty o podobnosti
- podobnost v praxi
|
přesahy |
Z:
(9. ročník):
Cvičení z českého jazyka a matematiky
|
|