Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

9. ročník


Přírodopis


1+1  týdně, P
Vesmír
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objasní vliv jednotlivých sfér Země na vznik a trvání života.

Země ve vesmíru.
Vznik Země
Stavba Země.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

6. ročník

Přírodní obraz země

Mineralogie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek.

Mineralogie.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů.
Krystalové soustavy.
Přehled skupin nerostů.

Petrologie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozpozná podle charakteristických vlastností vybrané nerosty a horniny s použitím určovacích pomůcek.

Petrologie.
Vyvřelé horniny.
Usazené horniny.
Přeměněné horniny.

Geologie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje důsledky vnitřních a vnějších geologických dějů, včetně geologického oběhu hornin i oběhu vody
  • Rozlišuje jednotlivá geologická období podle charakteristických znaků .

Geologické děje
a) vnitřní – pohyb kontinentů - zlomy, vrásnění, sopečná činnost, zemětřesení
b) vnější – zvětrávání, působení vody, větru, ledu podzemní voda a půdy
Historická geologie
Vznik a vývoj života na Zemi ( názory, éry vývoje )
Časové členění geologických ér
Geografický vývoj a stavba ČR

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Zeměpis

9. ročník

Terénní geografická výuka

Ekologie
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
  • Porovná význam půdotvorných činitelů pro vznik půdy,rozlišuje hlavní půdní typy a půdní druhy v naší přírodě.
  • Dodržuje základní pravidla bezpečnosti práce a chování při poznávání živé a neživé přírody.
  • Aplikuje praktické metody poznávání přírody
  • Uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému
  • Uvádí význam vlivu podnebí a počasí na rozvoj různých ekosystémů a charakterizuje mimořádné události způsobené výkyvy počasí a dalšími přírodními jevy, jejich doprovodné jevy a možné dopady i ochranu před nimi.
  • Vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam
  • Rozlišuje a uvede příklady systémů organismů-populace,společenstva,ekosystémy a objasní na základě příkladu základní princip existence živých a neživých složek ekosystému

Ekologie
Základní pojmy ekologie a jejich obsah ( fotosyntéza, dýchání, potravní vztahy, závislosti, voda – vzduch, biosféra, ekosystém).
Podnebí a počasí ve vztahu k životu – význam vody a teploty prostředí pro život, ochrana a využití přírodních zdrojů, význam jednotlivých vrstev ovzduší pro život, vlivy znečištěného ovzduší a klimatických změn na živé organismy a na člověka
Mimořádné události způsobené přírodními vlivy – příčiny vzniku mimořádných událostí, přírodní světové katastrofy, nejčastější mimořádné přírodní události v ČR (povodně, větrné bouře, sněhové kalamity, laviny, náledí) a ochrana před nimi
Týmová a individuální práce – shrnutí přírodopisu 6. – 9. ročníku.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

Zeměpis

9. ročník

Životní prostředí