PRAVIDLA pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků
Podrobná pravidla hodnocení jsou součástí školního řádu.
Cílem vzdělávání je, aby si žáci osvojili potřebné strategie učení a na jejich základě byli motivováni k celoživotnímu učení, aby se učili tvořivě myslet a řešit přiměřené problémy, účinně komunikovat a spolupracovat, chránit své fyzické i duševní zdraví, vytvořené hodnoty a životní prostředí, být ohleduplní a tolerantní k jiným lidem, k odlišným kulturním a duchovním hodnotám, poznávat své schopnosti a reálné možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o své další životní dráze a svém profesním uplatnění.
HODNOCENÍ - ZÁKLADNÍ PRINCIPY:
Naše ZŠ umožňuje hodnotit slovně i klasifikací.
Hodnocení je zaměřeno na dosažení očekávaných výstupů a stupeň osvojení klíčových kompetencí. Součástí hodnocení žáka ve škole je též hodnocení jeho chování a projevu.
Hodnocení na naší škole rozvíjí i dovednost sebehodnocení a vzájemného hodnocení žáků.
AUTOEVALUACE ŠKOLY
Hlavním cílem autoevaluace je zhodnocení stavu – tj. zjištění přinášející informace o tom, jak funguje školní vzdělávací program, škola, jaké je prostředí školy, v němž se realizuje výuka. Tyto informace slouží jako zpětná vazba, prostřednictvím níž jsou vyvozovány kroky vedoucí k zefektivnění procesu výuky a zkvalitnění školního vzdělávacího programu.
Některé aspekty školy budou vyhodnocovány na základě prostého posouzení pracovníky školy. Například při pravidelných řízených rozhovorech pracovníků s vedením školy, skupinových diskusích. Jiné aspekty hodnocení školy budou sledovány na základě shromažďování žákovských prací, dotazníků zadávaných žákům, rodičům, ale i pedagogickým pracovníkům.
Jedním z nejvýznamnějších aspektů práce školy, který se zároveň obtížně hodnotí, je výuka. Je vhodné, aby její součástí byla autoevaluace učitelů. Součástí procesu autoevaluace učitele může být vytváření portfolia obsahujícího například práce žáků, výstupy z realizovaných projektů, hodnocení žáků v soutěžích, záznamy ze vzájemných hospitací, atd. Hodnocení práce učitelů se nebude opírat pouze o ojedinělé hospitace, ale i o informace, jak učitelé výuku plánují, jaké si stanovují výukové cíle, jak vyhodnocují jejich naplnění a jak vedou žáky v procesu vzdělávání.
Vždy za období tří let bude zpracována shrnující evaluační zpráva, která by měla vyhodnotit celý proces realizace školního vzdělávacího procesu a vést k úpravám tohoto programu.
Kritéria vlastního hodnocení školy (viz. samostatný pokyn):
. program školy
. podmínky ke vzdělávání
. průběh vzdělávání
· výsledky vzdělávání
. podpora školyžákům, spolupráce s rodiči, vzájemné vztahy s okolím
. řízení školy
. úroveň výsledků práce školy
K závěrům autoevaluace jsou přijímána příslušná opatření
Škola i nadále bude využívat ve svém procesu vnější evaluace standardizovaných testů Cermat (případně Kalibro, Scio aj.).