A. Úplnost a velikost školy
plně organizovaná, spádová
kapacita 600 žáků
počet tříd v ročnících 1 - 2
součásti školy:
- školní jídelna
- školní družina - kapacita 200 žáků
- školní klub - kapacita 100 žáků
B. Vybavení školy
Třípatrová budova školy byla otevřena v roce 1957. Nachází se v ní 16 učeben (1 učebna v budově dílen) a 9 odborných pracoven (kuchyňka, dílny, počítačová učebna, knihovna, hudebna se zázemím pro dramatickou výchovu, učebna Fy a Che, učebna D/Z, jazyková učebna, multimediální učebna). Škola má bezbariérový přístup do přízemí. Součástí školy je tělocvična, víceúčelové hřiště, atletický stadion, plavecký bazén, dále školní jídelna a budova školního klubu a školní družiny. Využíváme i rozsáhlých prostor školního pozemku.
Většina učeben je menších rozměrů. Chodby jsou prostorné, jsou využívány pro prezentace práce žáků. Některé jsou vybaveny stoly na stolní tenis, lavičkami. Pro potřeby žáků i zaměstnanců je v provozu i obchůdek. Možnosti občerstvení doplňují i nápojové automaty.
Vyučující mají k dispozici kabinety, vybavené PC zapojenými do sítě s volným přístupem k internetu. PC, tiskárna a kopírka jsou k dispozici ve sborovně. Zde je rovněž umístěna učitelská knihovna. Průběžně se upravuje vybavení tříd a kabinetů, část tříd je vybavena interaktivními tabulemi a dalším podobným zařízením.
ZŠ je kvalitně vybavena učebnicemi a základními pomůckami.
K důležitým součástem školy patří i budova školní družiny se dvěma odděleními a místnosti školního klubu, které jsou vybaveny základními pomůckami pro volnočasové aktivity dětí. Areál školy se postupně přebudovává, tak aby co nejvíce vyhovoval současným potřebám - bývalé pozemky, staré dílny, prostory za bazénem i před školou. Škola v letních měsících provozuje i táborovou základnu Ratiboř.
C. Charakteristika pedagogického sboru (velikost sboru, kvalifikovanost)
Pedagogický sbor školy tvoří každý rok kolem 20 učitelů a 3 vychovatelky. Většina učitelů je plně kvalifikovaná. Několik vyučujících (přibližně 1/5) nesplňuje plně podmínky odborné nebo pedagogické způsobilosti. Většinou se však jedná o zkušené a kvalitní pedagogy. Problémem školy je stabilní kvalifikovanost při výuce anglického jazyka, matematiky a fyziky, tělesné výchovy.
Ve škole je rozdělena funkce výchovného poradce. První část je zaměřená na práci s dětmi s VPÚ, druhá na výchovné problémy a výběr povolání. Dále ve škole pracují metodik prevence sociálně patologických jevů a koordinátor ICT.
Školní družina a školní klub jsou obsazeny plně kvalifikovanými vychovatelkami.
Naprostá většina sboru prošla kurzy počítačové gramotnosti, stejně jako akcemi zaměřenými na moderní formy výuky – kritické myšlení, týmová práce… Vyučující se dále odborně rozvíjejí účastí v akcích DVPP zaměřených především na moderní formy výuky, jazykovou zdatnost a informační gramotnost. Všichni učitelé jsou proškoleni v problematice ochrany při mimořádných událostech, BOZP a první pomoci.
D. Charakteristika žáků
Počet žáků naší školy se v současnosti pohybuje kolem 300. Velkou část (přibližně jednu třetinu) představují děti z okolních obcí. V poslední době přibývá žáků, kteří jsou cizími státními příslušníky.
Celkový počet je výrazně nižší oproti dřívějším letům, kdy býval stabilně vyšší než 500. Je to způsobeno slabšími populačními ročníky a také stagnací rozvoje města (málo pracovních příležitostí, omezené dopravní spojení s okolními obcemi, minimální bytová výstavba).
Výrazným jevem, který se silně promítá do činnosti školy je vliv sociokulturního prostředí, ze kterého naši žáci přicházejí. Celý region patří k těm s nejmenším stupněm vzdělanosti obyvatel, je zde poměrně velká migrace a v neposlední řadě se projevuje také to, že velké množství dětí pochází z neúplných rodin.
Tyto jevy se projevují ve větším počtu žáků s SVP, v často problematicky omlouvaných absencích i někdy složitější spolupráci s rodiči. Škola věnuje velkou pozornost integraci žáků s SVP do běžné výuky.
E. Dlouhodobé projekty, mezinárodní spolupráce
Škola zatím nerozvíjí výraznější mezinárodní spolupráci (i přes několik dílčích pokusů) a není zapojena do větších dlouhodobých projektů. Snažíme se využívat nabídky jednorázových projektových možností.
Pedagogové vzájemně spolupracují na školních projektech.
Škola pořádá lyžařské kurzy - zejména pro žáky 7.tříd. Třídní kolektivy vyjíždějí na řady exkurzí, výletů, pracují na třídních projektech.
F. Spolupráce s rodiči žáků a jinými subjekty (školskou radou, školskými poradenskými zařízeními, místními a regionálními institucemi aj.)
Spolupráce s rodiči se neustále rozvíjí. Rodiče mohou školu navštívit kdykoliv po vzájemné dohodě s vyučujícím nebo vedením školy, v době třídních schůzek, konzultačních odpolední (žáci mohou být přítomni při jednání rodičů a učitele), v době akcí pro veřejnost, atd. Dále jsou rodiče informováni o dění ve škole prostřednictvím webových stránek školy (kde mohou se školou i zpětně komunikovat), školního časopisu a informační tabule.
Rada školy plní své zákonné povinnosti a snaží se zejména o zlepšení komunikace mezi školou a městem.
Spolupráce se školskými poradenskými zařízeními je na dobré úrovni.
Škola organizuje celou řadu kulturních a sportovních akcí a to často ve spolupráci s místními organizacemi (kulturní agentura, místní spolky, tělovýchovná zařízení, ...) a okolními školami. Podílíme se i na aktivitách regionálních občanských sdružení - "Cesta z města", apod.