Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

4. ročník


Člověk a jeho svět


3  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí polohu svého bydliště vzhledem ke krajině a státu.
  • Určí světové strany v přírodě , orientuje se podle nich a řídí se podle zásad bezpečného pohybu a pobytu v přírodě.
  • Rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map, vyhledává jednoduché údaje o přírodních podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky
  • Vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářsrví a kultury.
  • Zprostředkuje ostatním zážitky z vlastních cest po ČR
  • Rozlišuje hlavní orgány státní moci.
  • Všímá si dění v nejbližším přírodním a společenském prostředí, dokáže poukázat na změny a některé problémy a přispět ke zlepšení prostředí své obce.

Domov a jeho poloha v rámci krajiny a státu.
Okolní krajina (místní oblast, region) - zemský povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině,rozšíření půd, rostlinstva a živočichů, vliv krajiny na život lidí, působení lidí na krajinu a životní prostředí, orientační body a linie, světové strany
Regiony ČR - Praha a vybrané oblasti ČR, surovinové zdroje, výroba, služby a obchod. Dopravní síť.
Naše vlast - národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly, armáda ČR.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

4. ročník

Číslo a početní operace

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyjádří na základě vlastní zkušenosti vztahy mezi lidmi, Vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, v rodině a obci.
  • Rozpoznává jednání a chování, která porušují základní lidská práva a demokratické principy.

Vztahy mezi lidmi. Komunikace. Principy demokracie.
Pomoc slabým a nemocným.
Pravidla chování ve škole i mimo školu. Pravidla slušného chování - ohleduplnost, etické zásady, zvládání vlastní emocionality, rizikové situace, rizikové chování, předcházení konfliktům.
Základní lidská práva a práva dítěte.
Kultura - její podoby a projevy. Kulturní instituce. Masová kultura.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Člověk a svět práce

4. ročník

Praktické činnosti

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pracuje s časovými údaji, využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy.
  • Využívá knihoven a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení minulosti
  • Rozezná současné a minulé. Orientuje se v hlavních reáliích naší minulosti. Pojmenuje a zná některé historické osobnosti.
  • Objasní historické důvody zařazení státních svátků a významných dnů.

Orientace v čase a časový řád -  určování času, čas jako fyzikální veličina, dějiny jako časový sled událostí, kalendáře, letopočet, generace, denní režim,  roční období.
Zdroje historických pramenů - archívy, knihovny, muzea, ...
Základní významné události našich dějin.
Významné osobnosti historie.
Státní svátky a významné dny.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka.
  • Na základě pozorování porovnává základní projevy života. Třídí organismy do známých skupin.
  • Zhodnotí některé činnosti člověka a jejich důsledky na přírodu.
  • Založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu

Látky a jejich vlastnosti - třídění látek, změny látek a skupenství, vlastnosti, porovnávání látek a měření veličin s praktickým užíváním základních jednotek
Voda a vzduch - výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, proudění vzduchu, význam pro život
Nerosty, horniny, půda - některé hospodářsky významné horniny a nerosty, zvětrávání, vznik půdy a její význam
Rostliny houby a živočichové - znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob života, výživa, stavba těla u některých nejznámějších druhů, význam v přírodě a pro člověka
Životní podmínky, rovnováha v přírodě.
Ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody.
Rizika v přírodě - rizika spojená s ročními obdobími a sezónními činnostmi, mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

Člověk a svět práce

4. ročník

Praktické činnosti

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje jednotlivé etapy lidského života.
  • Nacvičuje způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví. V simulovaných situacích předvede způsoby odvyknutí návykových látek.
  • Ošetří drobná poranění.
  • Uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní ochranou.

Vývoj lidského jedince.
Chování v rizikovém prostředí, krizové situace - vhodná a nevhodná místa pro hru, označování nebezpečných látek, obrana před týráním, šikanou, sexuálním zneužíváním, brutalitou a jinými formami násilí. Služby odborné pomoci - přivolání pomoci v případě ohrožení fyzického  a duševního zdraví, čísla tísňového volání a správný způsob volání na tísňovou linku.
Návykové látky a zdraví - návykové látky, hrací automaty a počítače, závislost, nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií.
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Člověk a svět práce

4. ročník

Praktické činnosti