Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

4. ročník


Matematika


3+2  týdně, P
Číslo a početní operace
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru přirozených čísel.
  • Využívá při pamětném i písemném počítání asociativnost a komutativnost sčítání.
  • Provádí písemné početní operace.
  • Provádí odhad a kontrolu svého výpočtu.
  • Řeší a tvoří slovní úlohy.
  • Modeluje a určí část celku, používá zápis ve formě zlomku
  • Porovná, sčítá a odčítá zlomky se stejným základem v oboru kladných čísel

Číselný obor 0 - 1 000 000
- čtení a zápis čísel do 1000 000
- počítání do miliónu po 1000, 10 000, 100 000
zápis čísla v desítkové soustavě, jeho znázornění (číselná ose, teploměr, model)
- porovnávání čísel - nerovnice
- zaokrouhlování čísel
- rozklad čísel v desítkové soustavě
- sčítání a odčítání čísel, která mají nejvýše dvě číslice různé od 0
- sčítání alespoň 3 čísel
- odčítání dvou čísel od jednoho (vztah mezi sčítáním a odčítáním)
- násobení a dělení čísel v daném oboru číslem 10, 100, 1000
- vztahy mezi násobením a dělením
- pamětně násobí a dělí čísla do 1000 000 nejvýše dvěma různými číslicemi jednociferným číslem
- písemné násobení jednociferným a dvojciferným činitelem
- práce s kalkulačkou
- slovní úlohy na porovnávání čísel
- slovní úlohy na vztahy o x více, o x méně, x krát více, x krát méně
- použití závorek při početních operacích sčítání, odčítání, násobení, dělení
- celá čísla, zlomky
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

rozvíjení schopnosti pracovat ve skupině, týmu

Sebepoznání a sebepojetí

rozvíjení vztahu ke vzdělání, pozitivní přístup k získávání znalostí

Člověk a jeho svět

4. ročník

Místo, kde žijeme

Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozpozná základní útvary v prostoru.

- síť krychle a kvádru
- model krychle a kvádru z dané sítě

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyhledává a třídí data.
  • Čte a sestavuje jednoduché tabulky a grafy.

- římské číslice 1, 5, 10, 50, 100, 500, 1000 ( I - V - X - L - C - D - M )
- ceníky zboží, slevy
- graf a tabulka závislosti - počasí

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

užívá grafů a tabulek při porovnávání spotřeby vody v domácnosti

Člověk a jeho svět

4. ročník

Lidé a čas

Člověk a jeho svět

4. ročník

Místo, kde žijeme

Geometrie v rovině a v prostoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Narýsuje a znázorní základní geometrické útvary v rovině.
  • Sestrojí rovnoběžky, kolmice.
  • Určí obvod a obsah obrazce pomocí čtvercové sítě - užívá jednotky obvodu a obsahu.
  • Pomocí čtvercové sítě pozná souměrný útvar.
  • Užívá základní jednotky obsahu.
  • Orientuje se v základních útvarech v rovině.

- rovnoběžky
- různoběžky
- kolmice
- vzájemná poloha dvou přímek
- rýsování čtverce, trojúhelníku, obdélníku a čtverce
- šipkový zápis rovinného útvaru
- obvod a obsah obdélníku a čtverce pomocí čtvercové sítě
- osově souměrné útvary ve čtvercové síti (poznávání a konstrukce)
- jednotky obvodu - km, m, dm, cm, mm
- jednotky obsahu - cm2, mm2, dm2
- krychlové stavby a jejich plány, přestavby
- slovní úlohy na obvod a obsah čtverce a obdélníku
- parkety, dřívková geometrie,
- geodeska

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

4. ročník

Výtvarné aktivity