Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a zdraví
Zdraví
výstupy | učivo |
-
Vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným a duševním zdravím ; dovede posoudit různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví, usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví ; dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka.
Uvede příklady pozitivnívh a negativních vlivů na člověka, na jeho zdraví a způsob života.
|
Co víme o zdraví?
Zdraví, zdravý způsob života, faktory ovlivňující zdrav. stav, vlastnosti organismu zděděné po předcích, příklady negativních vlivů (nízká pohybová aktivita, nevhodné stravování, kouření, pití alkoholu, zneužívání drog), vliv život. prostředí na zdraví (ovzduší, voda, půda, hluk, záření), zdravotní péče preventivní a léčebná.
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Zdraví
|
Já a moji blízcí
výstupy | učivo |
-
Respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery a pozitivní komunikací a kooperací přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v širším společenství ; vysvětlí role komunity(rodina,třída,spolek) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu.
Rozlišuje užší i širší příbuzenské vztahy, popíše základní funkce rodiny, zná rozdělení rolí v rodině, přiměřeně se chová ke starším lidem a k mladším dětem; projevuje úctu k rodinným tradicím a zvyklostem; uvede konkrétní příklady pravého kamarádství; respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky; k opačnému pohlaví se chová kultivovaně.
-
Vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti pro zdraví.
|
Já jako zdroj informací o sobě; sebepoznávání a sebepojetí; moje vztahy k druhým lidem; můj domov, moje rodina; naše třída (kamarádství, přátelství); moje obec, spolek; vzájemné poznávání ve skupině; pozorování a aktivní naslouchání; pravidla soužití v komunitě; třídní smlouva; spolupráce a kooperace.
Vztahy ve dvojici - přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Z:
(8. ročník):
Člověk jako jedinec
|
Zdravý způsob života
výstupy | učivo |
-
Usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví ; vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí ; projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech, v případě potřeby poskytne první pomoc.
-
Dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky.
Rozlišuje mezi zdravými a méně zdravými potravinami; rozlišuje mezi potravinami s vysokým a nízkým obsahem tuku, cukru a soli; argumentuje proti nepřiměřené konzumaci sladkých, tučných,slaných pokrmů a některých potravinářských výrobků; s pomocí dospělých se rozhoduje ve prospěch zdravých pokrmů; orientuje se v údajích na obalech potravinářských výrobků; rozlišuje mezi čerstvými, starými a zkaženými potravinami; posoudí, do jaké míry se děti stravují zdravě; projevuje ochotu uplatňovat zásady zdravého stravovacího a pitného režimu; přiměřeně se chová u rodinného stolu, ve školní jídelně, v restauraci i při stravování v přírodě.
-
Uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování, jednání v souvislosti s běžnými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá zdravotní pomoc.
|
Režim dne školáka; hygiena tělesná a duševní; osobní hygiena (péče o očistu těla, péče o vlasy, ruce, nohy, ústní dutinu, oči aj.); hygiena odívání; pohybové činnosti v denním režimu; volný čas a podporazdraví, bezpečné trávení volného času
Zásady zdravé výživy; pestrá strava; potraviny rostlinného a živočišného původu, nápoje; denní stravovací a pitný režim; nákup a skladování potravin; pyramida výživy; zastoupení potravin v jídelníčku; zásady společenského chování u stolu.
Jak pečovat o zdraví
Běžné nemoci a jejich příznaky; infekční nemoci; cesty přenosu; ochrana před nemocemi; okolnosti vzniku úrazu; jak se chránit před úrazem (bezpečné chování); zásady první pomoci, domácí lékárnička; péče při nemoci v rodině, užívání a ukládání léků.
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Zdraví
(8. ročník):
Biologie člověka
|
Změny v životě člověka
výstupy | učivo |
-
Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání a kultivovaně se chová k opačnému pohlaví; v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování.
Uvede pohlavní rozdíly mezi mužem a ženou; pojmenuje části pohlavních orgánů muže a ženy; vysvětlí, jak uplatňuje pravidla intimní hygieny v denním režimu; popíše změny probíhající v období dospívání(tělesné,fyziologické,citové); popíše druhotné pohlavní znaky; vysvětlí pojmy menstruace, poluce; nepoužívá vulgární slova související se sexualitou
|
Dětství, puberta, dospívání.
Dospívání - období velkých proměn.
Lidské tělo, rozdíly v pohlaví mezi mužem a ženou; pohlavní orgány (základy anatomie a fyziologie); hygiena dívek a hygiena chlapců v období dospívání; změny v období dospívání (anatomické, fyziologické, emocionální).
|
přesahy |
Z:
(8. ročník):
Biologie člověka
|
Rizika ohrožující zdraví
výstupy | učivo |
-
Projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu, dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce; samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím.
Uplatňuje pravidla osobní hygieny v denním režimu; uvede zásady prevence zubního kazu; předvede správný postup při čištění zubů; popíše, jak pečovat o hygienu základních oděvních součástí; rozlišuje,kolik času je potřebné denně věnovat aktivnímu pohybu; sestaví vlastní týdenní(denní)rozvrh činností a diskutuje o něm z hlediska zásad zdravého způsobu života; zařazuje do denního režimu činnosti vhodné z hlediskazdraví (odpočinek, spánek); zařazuje do denního režimu pohybové aktivity, které jsou pro něj(ni)vhodné.
-
Dává do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladéhočlověka, uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni, v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým.
Uvede zdravotní rizika spojená s kouřením, alkoholem a drogami; rozezná nejznámější léčivé i jedovaté rostliny, jedlé a jedovaté houby; bezpečně manipuluje s mycími a čistícími prostředky používanými v domácnosti; uvede zdravotní rizika při neodborném manipulování slepidly, ředidly a jinými chemickými látkami; pojmenuje cesty přenosu viru HIV/AIDS a způsoby ochrany před infekcí; vysvětlí, jak se chránit před stykem s cizí krví(nalezené injekční stříkačky aj.); argumentuje ve prospěch zdraví; uvede na konkrétních příkladech lživost reklamních triků souvisejících s propagací cigaret a alkoholu; používá způsoby odmítání návykových látek v modelových situacích; je si vědom, že je zakázáno prodávat dětem cigarety a alkoholické nápoje; orientuje se v legislativě omezující kouření.
-
Vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt, uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi.
Projevuje bezpečné způsoby chování v sociálním kontaktu s vrstevníky; projevuje ochotu respektovat svobodu druhého dítěte; projevuje účelné způsoby chování v simulovaných situacích osobního i cizího ohrožení; odmítne dotyky, sliby, lákání a dárky od osob, které nezná; objasní důvody, proč se ho nikdo nesmí dotýkyt takovým způsobem, aby ho to uvádělo do rozpaků nebo vzbuzovalo odpor; komunikuje se službami poskytujícími anonymní poradenskou pomoc; přivolá pomoc dospělých, policie v situacích cizího ohrožení.
|
Rizika ohrožující zdraví.
Zneužívání návykových látek; kouření, pití alkoholu-škodlivé účinky na zdraví.
Pravidla správného užívání léků.
Rizika při neodborném zacházení s chemickými látkami používanými v domácnosti.
HIV/AIDS-cesty přenosu;
Odmítání návykových látek.
Návykové látky a zákon.
Komunikace v různých situacích; reklamní vlivy.
Stres, civilizační choroby.
Bezpečné chování při různých činnostech s vrstevníky.
Způsoby chování, které podporují dobré vztahy.
Projevy násilí-agresivita, šikanování.
Týrání a sexuální zneužívání dětí.
Brutalita a jiné formy násilí v médiíích.
Přivolání pomoci v situaci osobního nebo cizího ohrožení; linky důvěry, krizová centra.
Ohrožení v důsledku mimořádných událostí (živelní pohroma, terorismus, ...)
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Mezilidské vztahy
Bezpečné chování v komunitě. Násilí, agresivita.
-
Komunikace
Bezpečná komunikace v různých situacích; reklamní vlivy.
|
přesahy |
Z:
(8. ročník):
Biologie člověka
|
|