telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a zdraví

Výchova ke zdraví
Tělesná výchova
6. ročník7. ročník
povinný
1

Zdravý způsob života

výstupyučivo
  • Usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví; vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí; projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech, v případě potřeby poskytne první pomoc.
    Uvede příklady pozitivních a negativních vlivů životního prostředí na zdraví člověka; vyjmenuje a zdůvodní pravidla chování při zhoršeném rozptylu škodlivin v ovzduší; chrání se podle možností před škodlivými vlivy vnějšího prostředí(ultrafialové záření, cigaretový kouř,smog); objasní významvody pro život člověka(zdraví,hygiena,rekreace); zdůvodní nutnost ochrany před slunečním zářením; popíše, za jakých okolností lze pobývat na slunci; vysvětlí, jak chránit oči a pokožku; objasní škodlivost hluku na zdraví; jak posilovat odolnost organismu;popíše hygienické zásady nakládání s odpady z domácnosti; uvede způsoby likvidace odpadů z domácností(třídění,skladování,kompostování,spalování).
  • Dává do souvislosti složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky.
    Orientuje se ve specifických potřebách výživy v období dospívání; zdůvodní nutnost dodržování stravovacího a pitného režimu; vyjmenuje základní složky potravy a vysvětlí jejich význam pro zdraví;objasní pomocí potravinové pyramidy doporučený denní příjem jednotlivých druhů potravin; vyhodnotí složení potravinářských výrobků; uvede, že potravou dostávají do těla i škodlivé látky, jejichž obsah ve vodě a v potravinách je sledován; diskutuje o propagaci potravinářských výrobků(reklamy); zhodnotí rozpory v současném způsobu stravování se zásadami zdravé výživy; posoudí vhodnost jednotlivých technologických úprav v souvislosti se zdravím; sestaví jídelníček pro rodinné stravování, který bude vyhovovat zásadám zdravé výživy; vyjmenuje gastronomická pravidla pro sestavování jídelníčku; dodržuje zásady bezpečnosti při přípravě stravy.
Cesta ke zdraví
zdraví, determinanty zdraví, zdravý způsob života; podpora zdraví v rodině; zdravé bydlení, vliv obytného prostředí na zdraví (osvětlení, teplota, kvalita ovzduší), hygienické požadavky na bydlení; zásady ochrany zdraví při činnostech v domácnost.
Řekni mi, co jíš
Sestavování jídelníčku a výživová doporučení; výživová hodnota potravy; složky potravy-živiny (bílkoviny, sacharidy, tuky, minerální látky, vitamíny); potraviny, způsoby technologického zpracování; nabídka a propagace potravinářských výrobků; pokrmy typu“fast food“; metody sestavování jídelníčku; stravovací a pitný režim;posuzování jídelníčků.
Zdraví a životní prostředí
Vliv životního prostředí na zdravotní stav člověka; ovzduší,ochrana před zhoršenou kvalitou ovzduší, chování při zvýšeném rozptylu škodlivin v ovzduší; voda v přírodě, pitná voda, voda pro domácnost, odpadní voda; hlučnost, působení hluku na zdraví; sluneční záření, účinky na zdraví člověka, ochrana očí a pokožky; provoz domácnosti a životní prostředí (domácí ekologie); odpady, třídění odpadů
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sebepoznání a sebepojetí

    Sebepoznání.
  • Seberegulace a sebeorganizace

    Sebeovládání

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Vztah člověka k prostředí

    Vliv životního prostředí na zdravotní stav člověka.
přesahy
Z:
(7. ročník): Domácnost
(7. ročník): Pohybové učení - organizace
(8. ročník): Biologie člověka

Změny v životě člověka

výstupyučivo
  • Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání a kultivovaně se chová k opačnému pohlaví; v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování.
    Pomocí obrázku popíše mužské a ženské pohlavní orgány; popíše změny, které probíhají vorganismu dívky a chlapce v období dospívání; charakterizuje vývoj druhotných pohlavních znaků; objasní menstruační cyklus; orientuje se v prostředcích osobní a intimní hygieny a ve vzpůsobech jejich používání; vysvětlí problémy s pletí v pubertě a navrhne vhodné způsoby péče o pleť v období dospívání; používá kulturní slovník v souvislosti se sexualitou; uvede argumenty pro odložení sexuálního života do doby plné zralosti; orientuje se v rozdílech sexuálního chování jednotlivců (homosexuální,bisexuální vztahy); uvede zdravotní rizika pohlavně přenosných chorob(kapavka,příjice,HIV/AIDS)a způsoby, jak se před nimi chránit.
Jak přežít pubertu
Puberta – somatické změny, problémy v oblasti psychického a sociálního zrání; co pozorují chlapci; co pozorují dívky; péče o pleť a celkový vzhled v období dospívání; osobní hygiena,hygiena odívání; poradna: Co trápí dívky a chlapce v období dospívání?; mezigenerační konflikty, problémy se vstupem do samostatného života; sexuální orientace; nemoci přenosné pohlavním stykem.
Předčasná sexuální zkušenost, těhotenství a rodičovství mladistvých, pohlavní poruchy identity.
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Poznávání lidí

    Mezigenerační konflikty, problémy se vstupem do samostatného života.
přesahy
Z:
(8. ročník): Biologie člověka

Rizika ohrožující zdraví

výstupyučivo
  • Dává do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka, uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni, v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým.
    Dává do souvislosti rizika zneužívání návykových látek s ohrožením zdraví člověka; popíše rizika poškození zdraví člověka v důsledku zneužívání návykových látek(zdraví fyzické, psychické, sociální); uvede důvody, proč je výhodné nekouřit a nepít alkohol; osvětlí negativní vliv pasivního kouření na zdraví člověka; vysvětlí souvislosti mezi zneužíváním návykových látek a bezpečností silničního provozu; předvede různé způsoby odmítnutí návykové látky; uplatňuje přesvědčivou argumentaci vůči vrstevníkům v souvislosti s odmítáním návykových látek; kriticky přistupuje k mediálním informacím a vlivu raklam na veřejné mínění; rozpozná taktiky reklamních agentur propagujících tabákové výrobky a alkoholické nápoje; vysvětlí nepravdivost informací o návykových látkách šířených reklamními kampaněmi; používá způsoby kompenzace jednostranného pracovního zatížení (sezení u počítače).
  • Projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech, v případě potřeby poskytne adekvátní první ponoc.
    Uplatňuje pravidla bezpečnosti v podmínkách silničního provozu v roli cyklisty, používá ochrannou přilbu; předchází úrazům při aktivitách ve volném čase (vhodná organizace, vhodné doplňky a oblečení); rozpozná situace ohrožující jeho bezpečnost a používá účinné způsoby chování; orientuje se v nabídce vhodných pohybových činností vzhledem k věku, pohlaví, zdravotnímu oslabení, bezpečnosti – vhodný výběr zdůvodní; zařazuje do svého denního režimu aktivní pohyb,otužování a relaxaci; rozlišuje mezi rakreačním(kondičním) a výkonnostním sportem; usiluje o správné držení těla a chápe ho jako znak sebevědomé osobnosti; upevňuje účelné modely chování v případě šikanování,týrání a zneužívání dítěte; využívá relaxační techniky k překonání únavy a regeneraci organismu; rozlišuje mezi závažnými a méně závažnými poraněními; předvede základní způsoby poskytnutí první pomoci.
Bezpečně doma, ve škole i ve volném čase
Situace ohrožující bezpečí dětí v prostředí domova, ve škole, na ulici, při aktivitách ve volném čase; pravidla bezpečného chování v silničním provozu v roli chodce a cyklisty, prvky pasivní bezpečnosti; zásady ochrany zdraví při sportovních činnostech a ve volném čase; zdravotně orientované zdatnost, pohybové činnosti vhodné vzhledem k věku, pohlaví, zdravotnímu stavu; projevy násilí: agresivita, šikana,týrání, sexuální zneužívání dětí; posilování duševní odolnosti; chování podporující dobré vztahy; ohrožení v důsledku mimořádných událostí (živelní pohroma); zásady první pomoci.
Rizika závislosti
Auto-destruktivní závislosti, vývoj závislostí; negativní účinky kouření na zdraví, zdravotní rizika pití alkoholu; způsoby odmítnutí návykových látek; lepší možnosti: život bez drog, zdravý životní styl; počítač a zdraví: zdravotní rizika při práci s počítačem (počítač-“dobrý sluha, ale zlý pán“)
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Komunikace

    Závislosti - počítače, ...
přesahy
Z:
(7. ročník): Domácnost
(7. ročník): Pohybové učení - organizace
(8. ročník): Biologie člověka

Osobnostní a sociální rozvoj

výstupyučivo
  • Vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným a duševním zdravím ; dovede posoudit různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví; usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví; dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka.
    Uvede příklady správného a nesprávného jednání s ohledem na péči o zdraví; vysvětlí význam odpočinku, spánku a pravidelného režimu pro zdraví;popíše nároky rodiny na zdravé bydlení z hlediska činností provozovaných v bytě; vysvětlí,proč se potřeby rodin vzhledem k bydlení v průběhu času vyvíjejí a mění; objasní hygienické požadavky na oslunění a osvětlení bytu a tepelnou pohodu v bytě; zhodnotí každodenní obvyklé činnosti jednotlivých členů rodiny z hlediska ochrany zdraví; navrhne zásady bezpečného provozu v bytě; vysvětlí, proč je nutno udržovat v bytě pořádek a čistotu; vyjmenuje zásady hygieny a ochrany zdraví při práci v domácnosti.
  • Respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery a pozitivní komunikací a kooperací přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v širším společenství; vysvětlí role komunity (rodina,třída,spolek) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu.
    Rozpoznává své emoce; uvědomuje si vhodnost(nevhodnost) své reakce; akceptuje pocity druhých; používá pro sdělování vhodné prostředky verbální i neverbální komunikace; navrhne způsoby, jak zlepšit komunikaci; vysvětlí na příkladech, že i odmítání je způsob komunikace; dodržuje zásady společenského chování při pozdravu, představování i při běžné komunikaci ve škole; vyjmenuje základní způsoby ovlivňování negativních tělesných a duševních stavů (pravidelný režim, pohybové činnosti, odpočinek, regenerační a relaxační postupy, nekonfliktní způsoby jednání, odborná pomoc) a snaží se je využívat ve svém životě.
Pohled do zrcadla a mezilidské vztahy
Jaký jsem- hledáme sami sebe, sebepoznávání, sebepojetí; rozvoj osobnosti- cvičení sebekontroly, sebeovládání; kultura osobního projevu; já a ti druzí, jak si rozumět – chování podporující dobré vztahy, empatie, pohled na svět očima druhého, respektování; komunikace verbální a neverbální; pozorování, aktivní naslouchání, komunikace s příslušníky odlišných sociokulturních skupin, vstřícný postoj k odlišnostem; společenské chování, zásady při pozdravu, představování, chování na veřejnosti
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Sebepoznání a sebepojetí

    Sebepoznání
  • Seberegulace a sebeorganizace

    Sebeovládání
  • Poznávání lidí

    Já a ti druzí, jak si rozumět – chování podporující dobré vztahy, empatie, pohled na svět očima druhého, respektování.
přesahy
Z:
(7. ročník): Vokální činnosti
(8. ročník): Člověk jako jedinec