Německý jazyk
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Německý jazyk vychází ze vzdělávacího oboru RVP ZV Další cizí jazyk.
Výuka dalšího cizího jazyka je uskutečňována v 6. – 9. třídě s časovou dotací 2 hodiny týdně formou volitelného předmětu. Podle aktuální potřeby jsou využívány speciální učebny – učebna informatiky, popř. multimediální učebna, kde jsou k dispozici počítače s internetem, data projektor, multimediální tabule, či DVD a video přehrávač.
Důraz je kladen na komunikační schopnosti žáků, čemuž je podřízena i veškerá výuka gramatiky. Předmět směřuje k tomu, aby žáci byli schopni dorozumět se jednoduchým způsobem s cizincem v běžných situacích za předpokladu, že mu bude cizinec nápomocen (jednoduché vyjadřování, pečlivá výslovnost, pomalé tempo řeči) a orientovat se v cizojazyčném prostředí – porozumění základním každodenním výrazům, nápisům, základním frázím.
Výuka seznamuje žáky s reáliemi zemí, jež tímto jazykem hovoří. Znalost cizího jazyka vede
žáky k pochopení odlišností kulturních zvyklostí německého jazykového a kulturního prostředí a ke zvládnutí běžných pravidel mezilidské komunikace daného kulturního prostředí, tj. k rozvoji schopnosti interkulturní komunikace.
Žáci v předmětu Německý jazyk směřují k dosažení úrovně A1-A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.
Výchovné a vzdělávací postupy
Kompetence k učení
• Učitelé ve výuce prezentují různé způsoby přístupů ke studiu jazyka a žáky vedou k tomu, aby je využívali.
• Žáci jsou vedeni k hledání souvislostí jak u jazykových struktur, tak u slovní zásoby. Tam, kde je to možné, využívají srovnání s jinými jazyky, které znají, i s jazykem mateřským.
• Žáci dostávají takové úkoly, v jejichž rámci samostatně vyhledávají a zpracovávají informace z cizojazyčných textů.
• Součástí hodin i domácí přípravy je práce se slovníky, referenčními příručkami, multimediálním jazykovým softwarem a internetem.
Kompetence k řešení problémů
• V rámci zpracování projektů k jednotlivým tématům jsou žáci vedeni k různým způsobům řešení problémů – práce s cizojazyčnými zdroji informací, práce se slovníky, způsoby a formy prezentace výsledků
• Hraní scének a předvádění modelových situací
Kompetence komunikativní
Komunikativní kompetence je samou podstatou vyučovacího předmětu Německý jazyk. K jejímu rozvoji jsou ve výuce uplatňovány především následující formy a metody.
• práce v malých skupinách,
• interview a rozhovory na probíraná témata
• Hraní scének a předvádění modelových situací
Kompetence sociální a personální
Rozvoj sociální a personální kompetence je uskutečňován prostřednictví různých forem práce – práce ve dvojicích a malých skupinách. Při řešení různých úkolů (hraní modelových situací, předvádění dialogů, řešení projektů) se žáci postupně učí kooperaci ve skupině, dělbě práce i hledání vlastního místa ve skupině a svého uplatnění.
Kompetence občanské
Zároveň s osvojováním si cizího jazyka žáci poznávají i kulturní odlišnosti cizojazyčného prostředí a seznamují se základními pravidly mezilidské komunikace (se základními komunikačními paradigmaty daného kulturního prostředí).
Kompetence pracovní
• Žáci jsou vedeni k samostatné práci s cizojazyčnými zdroji informací
• Žáci jsou schopni reagovat na kulturní a sociální odlišnosti cizojazyčného prostředí a přizpůsobit se jim
• Žáci jsou vedeni k dalšímu sebevzdělávání a rozvoji jazykových a komunikačních dovedností
• Při skupinové práci žáci uplatňují své schopnosti kooperace s ostatními členy skupiny, rozdělují příslušný úkol na dílčí části, uvědomují si význam rozdělení funkcí jednotlivých členů skupiny a jsou vedení ke zodpovědnosti za svěřenou část úkolu
Cvičení z českého jazyka a z matematiky
Volitelný předmět cvičení z českého jazyka a matematiky je určen pro žáky 6. - 9.ročníku.
Časová dotace je 1 hodina týdně matematiky a 1 hodina týdně českého jazyka.
Cvičení je zaměřeno na procvičování a prohlubování získaných dovedností v jednotlivých ročnících povinného předmětu podle možností žáků. Důraz je kladen na individuální přístup k žákům a samostatnost.
Ve školním roce 2010/2011 jsou z organizačních důvodů v 8. a 9.ročníku místo cvičení z matematiky zařazena pracovní praktika. ( Obsahové zaměření viz charakteristika volitelného předmětu 2. )