Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Doplňující vzdělávací obory
Volitený předmět č. 2 - žáci mají povinnost zvolit si jeden z nabízených předmětů. Každý školní rok se vybírá z dle provozních možností školy z následujících dílčích oborů - vedení školy rozhodne před zahájením školního roku o otevíraných volitelných předmětech, ty se pak obsazují žáky. Nabízené volitelné předměty navazují či prohlubují vzdělávání v některých vzdělávacích oborech stanovených RVP a ŠVP. Rozvíjené klíčové kompetence jsou závislé na konkrétním předmětu a většinově se shodují se vzdělávacím oborem, který dále rozvíjejí. Dle nabídky také mohou naplňovat odpovídající průřezová témata
Literární a dramatická výchova Volitelný obor literární a dramatická výchova je určen pro zájemce z řad žáků 2. stupně. Organizačně je rozdělen do dvou skupin – žáci 6.-7. ročníku a žáci 8.-9. ročníku. Týdně je mu věnována jedna vyučovací hodina. V závěrečných fázích práce jsou organizace a časové rozvržení činnosti uzpůsobeny specifickým potřebám daným hlavním cílem oboru. Skupiny pracují odděleně, ale ve vzájemném vztahu, neboť výsledek jejich celoroční práce je společný. Veškerá činnost má ráz dlouhodobého projektu. Hlavní náplní a cílem celého projektu je nacvičení a opakovaná veřejná prezentace divadelního představení – multimediální dramatizace poezie nebo dramatizace povídkové tvorby různých autorů. Činnost je zaměřena i na osvojování klíčových kompetencí, zvláště na rozvoj kompetencí sociálních a personálních a kompetencí komunikativních, ale i kompetencí k učení, k řešení problémů i kompetencí pracovních. Veškerá činnost je totiž založena na dlouhodobé týmové práci vyžadující řešení řady aktuálních problémů nejrůznějšího druhu. Obor napomáhá i upevňování některých očekávaných výstupů v oboru Český jazyk a literatura.
Mediální výchova 1 hodina týdně 8. + 9. ročník Cílem předmětu mediální výchova je seznámit žáky s významem masových médií v současné společnosti, seznámit je s různým typy mediálních informací a objasnit žákům základní faktory ovlivňující obsahy mediálních sdělení v závislosti na charakteru média, účelu informace a cílové skupiny příjemců informace. Dále je předmětem přiblížit žákům úlohu a druhy reklamy v současných médiích. Žáci se na základě vlastních zkušeností a vlastní tvorby naučí zpracovávat, třídit a kriticky hodnotit informace pocházející z masových médií, především z tištěných, přičemž budou zmíněna i specifika audiovizuálních masových médií. Výuka probíhá formou projektu doplněnou o nezbytné teoretické informace a tematická cvičení. Podkladem pro část teoretickou a tematická cvičení jsou vybrané kapitoly z příručky – Rozumět médiím. Projekt – Redakce novin (časopisu) Žáci dostanou na počátku pouze základní informaci o novinách (časopisu) a jejich úkolem je psát články pro jednotlivá vydání. Na základě rozboru svých vlastních článků (a případně článků podobného charakteru převzatých z masových médií) se budou postupně seznamovat s různými druhy a formami informací, jejich charakteristickými rysy a faktory, které ovlivňují formy i obsahy těchto informací. V rámci tohoto projektu žáci pochopí a osvojí si následující principy: • v médiích se svět neodráží jako v zrcadle, sdělení v médiích nejsou prostou kopií světa; • základními procesy, jež prodělají všechna mediovaná sdělení, než se dostanou k příjemcům, jsou zjednodušení, zestručnění, vytřídění a podřízení určitému účelu; • příjemci nemusí být a nejsou pasivní masa, nýbrž aktivní uživatelé; • média se podílejí na utváření veřejného života, pomáhají zaplnit volný čas a spoluvytvářejí životní styl; • sdělení v médiích mají různé účely, které nejsou vždy zřejmé na první pohled; • informace nabízené v médiích je nutné si ověřovat; • média nabízejí nejrůznější typy obsahů, které mají tendenci se opakovat a vytvářet si vlastní jazyk; • média jsou sociální instituce svého druhu mající svou strukturu (systém médií), svůj vývoj (dějiny médií) a svá ustavená pravidla fungování (od zákonných norem po nepsané představy o tom, co je správné); • média jsou výrobní podniky s propracovanou dělbou práce a s orientací na ekonomické přežití, popřípadě tvorbu zisku.
Environmentální výchova Environmentální výchova vede jedince k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí. Vede jedince k aktivní účasti na ochraně a utváření životního prostředí a ovlivňuje životní styl a hodnotovou orientaci žáků. Cílem je uvědomění si zodpovědnosti každého z nás za život v budoucnosti. Enviromentální výchova je určena žákům 6. - 9. tříd a dle možností může být organizována do dvou skupin : 6. - 7. třídy a 8. - 9. třídy. Probíhá jedenkrát týdně jednu hodinu. Je členěna do tématických okruhů : 6. - 7. třídy Ekosystémy : Les a jeho význam, pole a hospodaření na nich, deštný prales, lidská sídla – město a vesnice, ochrana přírody a její význam Základní podmínky života Voda – ochrana zdrojů pitné vody, ovzduší a význam pro život, půda, energie, návrh konkrétního způsobu šetření energiemi – doma, ve škole Den Země Projekt "Odpadové materiály" 8. - 9. třídy Lidské aktivity a problémy životního prostředí Odpadové hospodářství, recyklace – exkurze v recyklačních zařízeních, ochrana přírody – globální problémy Den Země Vztah člověka k prostředí Naše obec a problematika ŽP v místě, náš životní styl, životní prostředí a naše zdraví, návrh způsobu řešení lokálního ekologického problému a jeho prezentace.
Přírodovědná praktika Přírodovědná praktika jsou určena pro žáky 8-9.tříd se zájmem o praktické poznávání přírody a přírodních jevů. Náplň práce se skládá z praktického poznávání živočišných a rostlinných druhů-v souvislosti se životním prostředím a jejich vzájemnými vztahy a závislostmi,práce s mikroskopem, preparační a laboratorní soupravou.Využívá PC pro poznávání přírody a přírodních jevů jak v ČR,tak i ve světě. Předmět využívá vztah k chemii jako prostředku pochopení chem. dějů v živých soustavách, důkazů složení organismů a klade důraz na ekologické vztahy-zejména z hlediska škodlivých vlivů v důsledku činnosti člověka, včetně cest k řešení ekologických problémů.
Sportovní činnosti Sportovní činnosti rozvíjejí pohybové činnosti v návaznosti na obsah TV. Zaměřujeme se zvláště na základy herních systémů, herní kombinace, spolupráci hráčů a techniku her.
ICT seminář – Základy počítačové grafiky Cílem tohoto semináře je proniknutí do problematiky počítačové grafiky a potažmo multimedií obecně. Žáci se seznámí s principy rastrové a vektorové grafiky, poznají nejpoužívanější grafické formáty, jejich hlavní vlastnosti a používané metody komprese. Prakticky si vyzkoušejí práci v rastrovém grafickém editoru GIMP a vektorovém editoru INKSCAPE. Předmět je určen pro žáky 6. a 7. třídy v rozsahu 1 hodiny týdně. Učivo: 1. Rastrová versus Vektorová grafika 2. Digitalizace obrazu 3. Vektorizace rastrových dat 4. Grafické formáty 5. Ztrátová a neztrátová komprese 6. Rastrový grafický editor GIMP 7. Vektorový grafický editor INKSCAPE 8. Multimédia
ICT seminář - Tvorba webových stránek Cílem tohoto předmětu je zvládnutí základů značkovacího jazyka HTML verze 4.1 na úrovni tvorby jednoduchých statických webových stránek bez využití CCS stylů. Důraz je přitom kladen na schopnost vytvořit syntakticky správný a zároveň optimální kód. Žáci rovněž prohloubí své znalosti v oblasti počítačové grafiky a multimedií. Nedílnou součástí semináře je výklad principů činnosti webového serveru a přenosu webových stránek ze serveru na klientské zařízení. Předmět je určen pro žáky 8. a 9. tříd v rozsahu 1 hodiny týdně. Učivo: 1. Adresace v síti Internet 2. Hlavní komunikační protokoly Internetu 3. Webový server 4. Klientské zařízení 5. Přenos informace mezi serverem a klientem 6. Grafické formáty, komprese 7. Animace 8. Základy HTML v.4.1 9. Editory webových stránek
Seminář z anglického jazyka pro 6.-7. ročník Cílem tohoto předmětu je procvičování a prohlubování znalostí anglického jazyka. Těžiště práce spočívá v rozvíjení receptivních řečových dovedností a schopnosti lepší práce s cizím jazykem. Předmět se vyučuje v 6. a 7. ročníku v rozsahu 1 hodiny týdně.
Konverzace v anglickém jazyce Cílem tohoto předmětu je další rozvíjení produktivních a interaktivních řečových dovedností. Těžiště práce spočívá především v rozvíjení improvizačních schopností žáků v cizím jazyce, důraz se klade na schopnost domluvit se, gramatická přesnost se nepřeceňuje. Žáci se seznámí s terminologií tematických oblastí, které nejsou zahrnuty do osnov povinného vyučování. Předmět se vyučuje v 8. a 9. ročníku v rozsahu 1 hodiny týdně.
Učivo:
Tématické okruhy Metody
8. ročník 1. Osobní informace a rodina vyprávění o rodině 2. Domov a bydlení popis 3. Škola projekt-prezentace, popis 4. Sport a volný čas doma, venku, záliby 5. Cestování vyprávění – co si vezmu na dovolenou, země světa 6. Počasí prezentace předpovědi 7. Vysněný dům projekt – prezentace 8. Město projekt – prezentace 9. Oblečení a móda prezentace – módní přehlídka 10. Nakupování rozhovory v obchodě 11. Restaurace prezentace receptu, rozhovory v restauraci 9. ročník 12. Části těla a popis člověka, pocity, nálady popis postavy, rozhovory 13. Vánoce a Velikonoce kulturní rozdíly 14. Formulář a dotazník vyplňování dotazníku, formuláře v angličtině 15. Helloween a další svátky kulturní rozdíly 16. Filmy a knihy vyprávění 17. Zdraví a nemoci rozhovory u doktora 18. Ochrana životního prostředí projekt – prezentace 19. Velká Británie video, popis zajímavá místa lidé, bydlení, měna monarchie, hymna 20. USA video, popis zajímavá místa lidé, bydlení, měna rozdělení 21. Nový Zéland a Austrálie video, popis zajímavá místa lidé, bydlení, měna státní zřízení 22. Kanada video, popis zajímavá místa lidé, bydlení, měna státní zřízení
Výtvarné činnosti Je chápán jako rozšiřující předmět pro žáky se zvýšeným zájmem o estetickou výchovu. Jde o otevřený a dynamický systém zohledňující zájmy konkrétní skupiny. Mezi základní cíle předmětu patří rozvíjení smyslového vnímání a senzibility, rozvoj představivosti a probouzení tvořivosti. Kultivuje výtvarné dovednosti žáků, rozvíjí vztah ke kulturním hodnotám v minulosti a současnosti. Prohlubuje zvládnutí výtvarných technik a zařazuje více netradičních přístupů. Využívá rozpracování témat např. do výtvarných řad či projektů.
Vlastivědný seminář Obor je zaměřen na poznávání přírodního a kulturního bohatství České republiky, různých typů chráněných území, nejdůležitějších kulturních památek, zvláště objektů zapsaných do seznamu UNESCO, architektonických slohů. Zvláštní pozornost je věnována ochraně přírody a památek v západočeském regionu, to je v Karlovarském a Plzeňském kraji. Součástí práce je intenzivní využívání různých informačních zdrojů, tvorba různých materiálů i praktické poznávání v terénu.
Základy kartografie Obor je zaměřen na prohloubení základních kartografických znalostí a dovedností. Je určen pro 8. a 9. ročník. 1 hodina týdně.
Pracovní praktika Obor navazuje na Člověk a svět práce z 6. a 7. ročníku, rozšiřuje učivo z okruhů - práce s technickými materiály, design a konstruování a pěstitelské práce, chovatelství. Obor využívá podmínek školy - pozemků, skleníků a dalších prostor. Časově je učivo rozvrženo dle sezóních možností - jaro a podzim - práce na pozemku, zima - práce v dílnách. Činnost žáků bude směřovat k těmto cílům: odpovědnost za kvalitní práci, zdokonalení pracovních dovedností, postoj a hodnoty ve vztahu k práci člověka, technice a životnímu prostředí. Ve školním roce 2010/2011 jsou realizovány následující volitelné předměty : 6.-7. ročník - sportovní činnosti, environmentální výchova a seminář z Aj, 8.-9. ročník - literární a dramatická výchova, konverzace v Aj, přírodovědná praktika, mediální výchova a ICT seminář.
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
Hodnoty, postoje, praktická etika
analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; pomáhající a prosociální chování (člověk neočekává protislužbu); dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne
Kooperace a kompetice
rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
Ekosystémy
les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa); pole (změny okolní krajiny vlivem člověka, význam polí, způsoby hospodaření na nich, pole a jejich okolí); vodní zdroje, lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím pro udržitelnost krajiny; moře a tropický deštný les - (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam pro nás); lidské sídlo - město - vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na místní podmínky); kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek)
Základní podmínky života
voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení); ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás); půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině); ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů); ekosystémy - biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás); energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky); přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí)
Lidské aktivity a problémy životního prostředí
zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství; doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace); průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich vlivy na environment, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti); odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny); ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek, právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí) změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy); akce zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.)
Vztah člověka k prostředí
naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci - instituce, nevládní organizace, lidé); náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí); aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace); prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví); nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás)
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
pěstování kritického přístupu ke zpravodajství a reklamě; rozlišování zábavních („bulvárních“) prvků ve sdělení od informativních a společensky významných; hodnotící prvky ve sdělení (výběr slov a záběrů); hledání rozdílu mezi informativním, zábavním a reklamním sdělením; chápání podstaty mediálního sdělení, objasňování jeho cílů a pravidel; identifikování základních orientačních prvků v textu
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
různé typy sdělení, jejich rozlišování a jejich funkce; rozdíl mezi reklamou a zprávou a mezi „faktickým“ a „fiktivním“ obsahem; hlavní rysy reprezentativnosti (rozlišení reality od médii zobrazovaných stereotypů, jako reprezentace reality); vztah mediálního sdělení a sociální zkušenosti (rozlišení sdělení potvrzujících předsudky a představy od sdělení vycházejících ze znalosti problematiky a nezaujatého postoje); identifikace základních společenských hodnot v textu, prvky signalizující hodnotu, o kterou se sdělení opírá; identifikace zjednodušení mediovaných sdělení, opakující se prostředky v médiích (ve zpravodajství, reklamě i zábavě)
Stavba mediálních sdělení
příklady pravidelností v uspořádání mediovaných sdělení, zejména ve zpravodajství (zpravodajství jako vyprávění, sestavování příspěvků podle kritérií); principy sestavování zpravodajství a jejich identifikace, pozitivní principy (význam a užitečnost), zezábavňující principy (negativita, blízkost, jednoduchost, přítomnost); příklady stavby a uspořádání zpráv (srovnávání titulních stran různých deníků) a dalších mediálních sdělení (například skladba a výběr sdělení v časopisech pro dospívající)
Vnímání autora mediálních sdělení
identifikování postojů a názorů autora v mediovaném sdělení; uplatnění výrazových prostředků pro vyjádření a zastření názoru a postoje; výrazové prostředky uplatněné se záměrem manipulace s názorem a postojem; prvky signalizující explicitní či implicitní vyjádření hodnocení, výběr a kombinace slov, obrazů a zvuků z hlediska záměru a hodnotový význam tohoto výběru
Fungování a vliv médií ve společnosti
organizace a postavení médií ve společnosti; faktory ovlivňující média, interpretace vlivů působících na jejich chování; způsoby financování médií a jejich dopady; vliv médií na každodenní život, společnost, politický život a kulturu z hlediska současné i historické perspektivy; role médií v každodenním životě jednotlivce, vliv médií na uspořádání dne, na rejstřík konverzačních témat, na postoje a chování; role médií v politickém životě (předvolební kampaně a jejich význam); vliv médií na kulturu (role filmu a televize v životě jednotlivce, rodiny, společnosti) ; role médií v politických změnách
Tvorba mediálního sdělení
uplatnění a výběr výrazových prostředků a jejich kombinací pro tvorbu věcně správných a komunikačně (společensky a situačně) vhodných sdělení; tvorba mediálního sdělení pro školní časopis, rozhlas, televizi či internetové médium; technologické možnosti a jejich omezení
Práce v realizačním týmu
redakce školního časopisu, rozhlasu, televize či internetového média; utváření týmu, význam různých věkových a sociálních skupin pro obohacení týmu, komunikace a spolupráce týmu; stanovení si cíle, časového harmonogramu a delegování úkolů a zodpovědnosti; faktory ovlivňující práci v týmu; pravidelnost mediální produkce
|