Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

4. ročník


Člověk a jeho svět


3  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí polohu svého bydliště vzhledem ke krajině a státu. Orientuje se v náčrtu plánu a mapě. Rozlišuje hlavní orgány státní moci.

Domov a jeho poloha v rámci krajiny a státu.
Regiony ČR. Dopravní síť.
Naše vlast - národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Matematika

4. ročník

Číslo a početní operace

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozpoznává jednání a chování, která porušují základní lidská práva a demokratické principy. Navrhne zlepšení životního prostředí v obci. Dodržuje pravidla pro soužití ve škole, v obci.

Vztahy mezi lidmi. Komunikace. Pomoc slabým a nemocným.
Pravidla chování ve škole i mimo školu.
Základní lidská práva a práva dítěte.
Kultura - její podoby a projevy. Kulturní instituce. Masová kultura.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Komunikace

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Člověk a svět práce

4. ročník

Praktické činnosti

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá knihoven a galerií jako informačních zdrojů. Orientuje se v hlavních reáliích naší minulosti. Pojmenuje a zná některé historické osobnosti.

Orientace v čase a časový řád.
Zdroje historických pramenů - archívy, knihovny, muzea, ...
Základní významné události našich dějin.
Významné osobnosti historie.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

Matematika

4. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Na základě pozorování porovnává základní projevy života. Třídí organismy do známých skupin. Zhodnotí některé činnosti člověka a jejich důsledky na přírodu.

Látky a jejich vlastnosti, voda a vzduch, nerosty, horniny, půda, rostliny houby a živočichové, životní podmínky, rovnováha v přírodě, ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

Člověk a svět práce

4. ročník

Praktické činnosti

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje jednotlivé etapy lidského života. Nacvičuje způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví. V simulovaných situacích předvede způsoby odvyknutí návykových látek. Ošetří drobná poranění.

Vývoj lidského jedince.
Chování v rizikovém prostředí, krizové situace, obrana před týráním, šikanou, sexuálním zneužíváním, brutalitou a jinými formami násilí. Služby odborné pomoci.
Návykové látky a zdraví. Druhy závislosti.
Chování v silničním provozu - pravidla silničního provozu.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Sebepoznání a sebepojetí

Člověk a svět práce

4. ročník

Praktické činnosti