Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

3. ročník


Člověk a jeho svět


2  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyznačí v jednoduchém plánu cestu na určité místo.
  • Rozliší umělé a přírodní prvky v krajině.
  • Začlení svou obec do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše změny v nejbližším okolí, obci.
  • Určí světové strany v přírodě i podle mapy.

Místní krajina, její části, poloha v krajině.
Minulost a současnost obce.
Působení lidí na životní prostředí.
Světové strany, orientační body a linie.
Zemský povrch a jeho tvary. Vodstvo.Rozšíření půd, rostlin, živočichů.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dokáže připustit svůj omyl. Dohodne se na společném postupu se spolužáky. Rozpozná v okolí jednání, které již nelze tolerovat.

Postavení jedince v rodině, život a funkce rodiny.
Soužití lidí, vlastnosti lidí, chování lidí, respektování lidských odlišností.
Právo a spravedlnost. Práva a povinnosti žáků školy.
Práce fyzická a duševní, zaměstnání.
Kultura.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občanská společnost a škola

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Chápe časové vztahy mezi ději a jevy. Zdůvodní význam chráněných míst přírody a kulturních památek. Chápe regionální specifika.

Orientace v čase a časový řád, současnost a minulost v našem životě,
Regionální památky, báje, mýty, pověsti.
Proměny způsobu života - bydlení.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

3. ročník

Číslo a početní operace

Matematika

3. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určuje společné a rozdílné vlastnosti u známých látek. Měří základní veličiny. Objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody.

Třídění látek, změny látkek a skupenství.
Praktické užívání základních jednotek - měření veličin.
Výskyt, vlastnosti a formy vody, koloběh vody v přírodě.
Proudění vzduchu, význam vzduchu pro život.
Půda.
Den, noc, roční období.
Obratlovci a bezobratlí.
Znaky života, životní projevy a potřeby.
Stavba těla u nejznámějších druhů.
Houby.
Rostliny - znaky, výživa, rozmnožování, dýchání.
Dělení rostlin.
Ochrana životního prostředí.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Člověk a svět práce

3. ročník

Praktické činnosti

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Uplatňuje znalosti o lidském těle a o fungování orgánových soustav. Osvojuje si účelné způsoby chování v krizových situacích. Zná a aplikuje pravidla silničního provozu.
  • Reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech.

Lidské tělo a jeho zdraví , lidské potřeby, základní stavba a funkce lidského těla..
Vývoj jedince.
Partnerství, rodičovstí, základy sexuální výchovy,
Návykové látky a zdraví.
Osobní bezpečí.
Situace hromadného ohrožení.