telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a společnost

Dějepis
Výchova k občanství
6. ročník
povinný
2
7. ročník8. ročník9. ročník

Úvod

výstupyučivo
  • Uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků.
    Porozumí významu dějepisných znalostí pro život ve společnosti. Objasní význam znalosti historických poznatků na příkladech ze svého nejbližšího okolí.
  • Uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány.
    Na příkladech ukáže druhy historických pramenů. Popíše činnost archivů a muzeí, matrik.
  • Orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu.
    Popíše různé způsoby měření času. Zapamatuje si různé druhy map. Objasní účel historické mapy.
historie, dějepis
pomocné vědy historické, muzeum, archiv, matrika, knihovna, galerie;
pramen, kalendář, datum, letopočet, století, tisíciletí, časová osa, historická epocha; historická mapa, zeměpisná mapa, globus
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Objevujeme Evropu a svět

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Kulturní diference

  • Etnický původ

Pravěk

výstupyučivo
  • Charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu.
    Zapamatuje si typy obydlí, ve kterých žili pravěcí lidé. Vysvětlí nezbytnost přechodu neolitické společnosti od lovu k chovu a od sběru k pěstování na základě změny klimatu. Srovná vývojové typy člověka.
  • Objasní význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost.
    Popíše funkci pravěkých nástrojů. Objasní souvislost mezi použitím kovu a kvalitou zemědělské práce. Uvede příklady možností využití kovů v životě pravěké společnosti.
  • Uvede příklady archeologických kultur na našem území.
    Pozná typické znaky předmětů vyrobených v jednotlivých archeologických kulturách.
obydlí, paleolit, neolit, lov, sběr, dělba práce, chov, pěstování, klima, rod, kmen, majetková nerovnost, vývojový typ, pohřeb, nástěnná malba;
šperk, nástroj, zbraň, kámen, bronz, železo;
archeologická kultura, Keltové, Bojové, Germáni
přesahy
Do:
Výtvarná výchova (6. ročník): Výtvarné aktivity
Z:
(6. ročník): Výtvarné aktivity
(7. ročník): Literární výchova
(8. ročník): Vývoj člověka
(8. ročník): Výtvarné aktivity

Starověk

výstupyučivo
  • Rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem (vývojem) prvních velkých zemědělských civilizací.
    Zapamatuje si oblasti vzniku nejstarších států. Zapamatuje si souvislost mezi budováním zavlažovacího systému a existencí nejstarších států. Rozpozná podobnosti a odlišné rysy životního způsobu v nejstarších státech.
  • Uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví.
    Identifikuje konkrétní významné historické památky nejstaršího období.
  • Demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem.
    Popíše vývoj řecké a římské kultury. Identifikuje významné osobnosti antické kultury. Doloží příkladem jejich přínos evropské civilizaci.
  • Porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie.
    Popíše vznik řeckých městských států a různé formy jejich řízení. Porozumí funkci konkrétních státních institucí v antickém Řecku a Římě.Vysvětlí příčiny a důsledky, řeckých a římských expanzí.Porovná přínos významných osobností pro rozvoj antického Řecka a Říma.
Afrika, Malá Asie, Asie, Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína, Palestina, Orient,
Středozemní moře, Eufrat, Tigris, Nil, Indus, Ganga, Chuang-che (Žlutá řeka),
Jang-c'-ťiang (Dlouhá řeka);
stát, městský stát, zavlažovací systém, zákon, zákoník, knězi, farao, král, dynastie;
písmo, kalendář, šedesátková soustava, desítková soustava, arabské číslice, věda, judaismus, buddhismus, brahmanismus
Velká čínská zeď, pyramidy, indické chrámy, sfmga
báje, epos, Ilias, Odyssea, gymnasion, filozofie, latina, latinka, římské číslice, právo;
divadlo, amfiteátr, olympiáda, vítězný oblouk, akvadukt;
křesťanství, judaismus
Řecko, Peloponés, Atika, Athény, Sparta, Trója, Persie, Makedonie;
kolonizace, městský stát, otrok, ústava, tyranida, demokracie, království, občanské právo; války; nástupnické státy;
Řím, Apeninský poloostrov, Tiber, Kartágo, Galie, Vesuv, Pompeje, Limes Romanům, Konstantinopolis; Latinové, Etruskové, Italikové, Keltové, Punové, Germáni, barbaři;
etruští králové, patriciové, plebejové, republika, konzul, senát, občanství, tribun lidu, císařství, provincie, legie, žoldnéř, bezzemek, reforma, otrok, gladiátort; křesťanství; války
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Občan, občanská společnost a stát

  • Formy participace občanů v politickém životě

  • Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

přesahy
Z:
(6. ročník): Výtvarné aktivity
(7. ročník): Stát a právo
(7. ročník): Literární výchova
(8. ročník): Literární výchova

Raný středověk

výstupyučivo
  • Popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států.
    Zapamatuje si oblasti obydlené nově příchozími vybranými etniky. Objasní souvislost mezi příchodem nových etnik a současným etnickým rozdělením Evropy. Porozumí příčinám rozdílného vývoje nejstarších státních útvarů v Evropě.
  • Porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti.
    Zapamatuje si významné raně středověké říše. Vysvětlí příčiny, které vedly ke vzniku raně středověkých státních útvarů v daných lokalitách. Rozpozná rozdíly ve správě raně středověkých říší. Doloží na příkladech střetávání a prolínání raně středověkých kultur.
Hunové, Anglové, Sasové, Keltové, Frankové, Arabové, Turci, Slované, Avaři, Normané;
etnikum, stěhování národů
Anglie, Franská říše, Západofranská říše (Francie), Východofranská říše (Německo), Arabská říše, Byzantská říše, Kyjevská Rus, Zlatá horda, Svatá říše římská;
Mekka;
stát, majordomus, kníže, král, císař, léno, lenní pán, vazal, dávka;
pokřesťanštění, církev;
islám, Korán, muslim, mešita, arabská vzdělanost
přesahy
Do:
Výtvarná výchova (6. ročník): Výtvarné aktivity
Z:
(6. ročník): Výtvarné aktivity
(7. ročník): Literární výchova
(8. ročník): Literární výchova