Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a společnost
Úvod
výstupy | učivo |
-
Uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků.
Porozumí významu dějepisných znalostí pro život ve společnosti.
Objasní význam znalosti historických poznatků na příkladech ze svého nejbližšího okolí.
-
Uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány.
Na příkladech ukáže druhy historických pramenů.
Popíše činnost archivů a muzeí, matrik.
-
Orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu.
Popíše různé způsoby měření času.
Zapamatuje si různé druhy map.
Objasní účel historické mapy.
|
historie, dějepis
pomocné vědy historické, muzeum, archiv, matrika, knihovna, galerie;
pramen, kalendář, datum, letopočet, století, tisíciletí, časová osa, historická epocha; historická mapa, zeměpisná mapa, globus
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
-
Kulturní diference
-
Etnický původ
|
Pravěk
výstupy | učivo |
-
Charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu.
Zapamatuje si typy obydlí, ve kterých žili pravěcí lidé. Vysvětlí nezbytnost přechodu neolitické společnosti od lovu k chovu a od sběru k pěstování na základě změny klimatu. Srovná vývojové typy člověka.
-
Objasní význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost.
Popíše funkci pravěkých nástrojů.
Objasní souvislost mezi použitím kovu a kvalitou zemědělské práce.
Uvede příklady možností využití kovů v životě pravěké společnosti.
-
Uvede příklady archeologických kultur na našem území.
Pozná typické znaky předmětů vyrobených v jednotlivých archeologických kulturách.
|
obydlí, paleolit, neolit, lov, sběr, dělba práce, chov, pěstování, klima, rod, kmen, majetková nerovnost, vývojový typ, pohřeb, nástěnná malba;
šperk, nástroj, zbraň, kámen, bronz, železo;
archeologická kultura, Keltové, Bojové, Germáni
|
přesahy |
Do:
Výtvarná výchova
(6. ročník):
Výtvarné aktivity
Z:
(6. ročník):
Výtvarné aktivity
(7. ročník):
Literární výchova
(8. ročník):
Vývoj člověka
(8. ročník):
Výtvarné aktivity
|
Starověk
výstupy | učivo |
-
Rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem (vývojem) prvních velkých zemědělských civilizací.
Zapamatuje si oblasti vzniku nejstarších států.
Zapamatuje si souvislost mezi budováním zavlažovacího systému a existencí
nejstarších států.
Rozpozná podobnosti a odlišné rysy životního způsobu v nejstarších státech.
-
Uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví.
Identifikuje konkrétní významné historické památky nejstaršího období.
-
Demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem.
Popíše vývoj řecké a římské kultury. Identifikuje významné osobnosti antické kultury. Doloží příkladem jejich přínos evropské civilizaci.
-
Porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie.
Popíše vznik řeckých městských států a různé formy jejich řízení.
Porozumí funkci konkrétních státních institucí v antickém Řecku a Římě.Vysvětlí příčiny a důsledky, řeckých a římských expanzí.Porovná přínos významných osobností pro rozvoj antického Řecka a Říma.
|
Afrika, Malá Asie, Asie, Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína, Palestina, Orient,
Středozemní moře, Eufrat, Tigris, Nil, Indus, Ganga, Chuang-che (Žlutá řeka),
Jang-c'-ťiang (Dlouhá řeka);
stát, městský stát, zavlažovací systém, zákon, zákoník, knězi, farao, král, dynastie;
písmo, kalendář, šedesátková soustava, desítková soustava, arabské číslice, věda, judaismus, buddhismus, brahmanismus
Velká čínská zeď, pyramidy, indické chrámy, sfmga
báje, epos, Ilias, Odyssea, gymnasion, filozofie, latina, latinka, římské číslice, právo;
divadlo, amfiteátr, olympiáda, vítězný oblouk, akvadukt;
křesťanství, judaismus
Řecko, Peloponés, Atika, Athény, Sparta, Trója, Persie, Makedonie;
kolonizace, městský stát, otrok, ústava, tyranida, demokracie, království, občanské právo; války; nástupnické státy;
Řím, Apeninský poloostrov, Tiber, Kartágo, Galie, Vesuv, Pompeje, Limes Romanům, Konstantinopolis; Latinové, Etruskové, Italikové, Keltové, Punové, Germáni, barbaři;
etruští králové, patriciové, plebejové, republika, konzul, senát, občanství, tribun lidu, císařství, provincie, legie, žoldnéř, bezzemek, reforma, otrok, gladiátort; křesťanství; války
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
-
Občan, občanská společnost a stát
-
Formy participace občanů v politickém životě
-
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Výtvarné aktivity
(7. ročník):
Stát a právo
(7. ročník):
Literární výchova
(8. ročník):
Literární výchova
|
Raný středověk
výstupy | učivo |
-
Popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států.
Zapamatuje si oblasti obydlené nově příchozími vybranými etniky.
Objasní souvislost mezi příchodem nových etnik a současným etnickým rozdělením Evropy.
Porozumí příčinám rozdílného vývoje nejstarších státních útvarů v Evropě.
-
Porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti.
Zapamatuje si významné raně středověké říše.
Vysvětlí příčiny, které vedly ke vzniku raně středověkých státních útvarů v daných lokalitách.
Rozpozná rozdíly ve správě raně středověkých říší.
Doloží na příkladech střetávání a prolínání raně středověkých kultur.
|
Hunové, Anglové, Sasové, Keltové, Frankové, Arabové, Turci, Slované, Avaři, Normané;
etnikum, stěhování národů
Anglie, Franská říše, Západofranská říše (Francie), Východofranská říše (Německo), Arabská říše, Byzantská říše, Kyjevská Rus, Zlatá horda, Svatá říše římská;
Mekka;
stát, majordomus, kníže, král, císař, léno, lenní pán, vazal, dávka;
pokřesťanštění, církev;
islám, Korán, muslim, mešita, arabská vzdělanost
|
přesahy |
Do:
Výtvarná výchova
(6. ročník):
Výtvarné aktivity
Z:
(6. ročník):
Výtvarné aktivity
(7. ročník):
Literární výchova
(8. ročník):
Literární výchova
|
|