telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a společnost

Dějepis
Výchova k občanství
6. ročník7. ročník
povinný
2
8. ročník9. ročník

Středověk

výstupyučivo
  • Vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám.
    Popíše základní rysy světových náboženství. Zapamatuje si příčiny rostoucího vlivu církve na vývoj středověké společnosti. Vysvětlí příčiny a důsledky boje o investituru. Na příkladech doloží pokusy katolické církve o územní a náboženskou expanzi. Porozumí příčinám vzniku opozičních myšlenek uvnitř katolické církve.
  • Objasní situaci Velkomoravské říše a vnitřní vývoj českého státu a postavení těchto státních útvarů v evropských souvislostech.
    Vysvětlí okolnosti vzniku českého státu. Porozumí vnitropolitickému a hospodářskému vývoji českého státu v raném a vrcholném středověku. Vysvětlí příčiny a důsledky změn v postavení českého panovníka pro středoevropskou oblast. Objasní politické vztahy Velkomoravské říše a českého státu k významným evropským říším a státům. Doloží na příkladech vliv okolních kultur na velkomoravskou a českou kulturu.
  • Ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury.
    Porozumí smyslu učení o trojím lidu. Popíše středověké způsoby hospodaření. Rozliší na vybraných příkladech rozdíly v životním stylu jednotlivých vrstev obyvatelstva středověku. Kategorizuje románské a gotické architektonické památky.
Sámova říše, Nitransko, Velkomoravská říše, český stát, Levý Hradec, Pražský hrad, Libice nad Cidlinou, Stará Boleslav, Moravské pole, Kresčak, Polsko, Uhry, Svatá říše římská;
knížectví, království, markrabství moravské, staroslověnština, hlaholice; biskupství, arcibiskupství;
Zlatá bula sicilská, Zlatá bula Karlova, Majestas Carolina
křesťanství, papež, patriarcha;
judaismus, islám,
investitura
klášter, řehole, kacíř, křížová výprava
kolonizace, město, městská práva, měšťanstvo; hrad, šlechta, církev;
Hornictví, systémy obdělávání půdy, řemeslo, obchod;
románská kultura, gotická kultura
přesahy
Do:
Výtvarná výchova (6. ročník): Výtvarné aktivity
Z:
(6. ročník): Výtvarné aktivity
(7. ročník): Literární výchova
(9. ročník): Výtvarné aktivity

Počátky novověku

výstupyučivo
  • Vysvětlí znovuobjevení antického ideálu člověka, nové myšlenky žádající
    Objasní vliv antiky na humanizaci raně novověkého člověka. Rozliší a popíše základní znaky renesanční architektury a výtvarného umění. Vysvětlí, jak změny v myšlení lidí (vzdělanost) ovlivnily hospodářskou a společenskou situaci vybraných států (předpoklady zámořských objevů). Objasní nové myšlenky žádající reformu církve, včetně reakce církve na tyto požadavky. Porovná cíle reformace a protireformace.
  • Vymezí význam husitské tradice pro český politický a kulturní život.
    Vysvětlí příčiny, průběh a důsledky české reformace. Porozumí hlavním myšlenkám Husova učení. Zhodnotí pozici Jana Husa v katolické církvi. Objasní důsledky ekonomické a kulturní izolace Čech v době husitské revoluce.
  • Popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky.
    Zapamatuje si evropské mocnosti a osobnosti, které realizovaly zámořské objevy a dobývání nových území. Demonstruje objevená a dobývaná území. Uvede vztah mezi expanzí a změnou životního stylu.
renesance, humanismus; reformace, protireformace, katolík, protestant, jezuita, manufaktura, knihtisk
Betlémská kaple, Kostnice;
Tábor, Lipany, Basilej, Moháč;
kazatel, odpustek, inkvizice, koncil, přijímání pod obojí, kališník, zemský správce, Jednota bratrská;
husita, polní vojsko, hejtman, spanilá jízda, panská jednota, křižák, defenestrace;
Dekret kutnohorský, čtyři artikule pražské, kompaktáta, Jiří z Poděbrad, Vladislavské zřízení zemské
Španělsko, Portugalsko, Lisabon, mys Dobré naděje, Indie, Orient, Amerika;
objevitel, kolonizátor, mořeplavba, expanze, mimoevropské kultury
přesahy
Z:
(6. ročník): Výtvarné aktivity
(7. ročník): Poslechové činnosti
(7. ročník): Literární výchova
(9. ročník): Výtvarné aktivity

Novověk

výstupyučivo
  • Objasní postavení českého státu v podmínkách Evropy rozdělené do řady mocenských a náboženských center a jeho postavení uvnitř habsburské monarchie.
    Objasní význam rostoucí moci Habsburků pro politický vývoj v Evropě. Porozumí náboženskému rozdělení Evropy v 16. století a jeho důsledkům. Porovná postavení českého státu v Evropě před nástupem Habsburků na český trůn a po něm. Popíše vývoj vztahu habsburského panovníka a českých stavů.
  • Objasní příčiny a důsledky vzniku třicetileté války a posoudí její důsledky.
    Popíše průběh třicetileté války. Rozliší cíle soupeřících bloků. Na příkladech demonstruje důsledky války pro obyvatelstvo českých zemí. Porovná poměr sil v Evropě před třicetiletou válkou a po ní. Porozumí hospodářským změnám v Evropě po skončení války.
  • Na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchii, parlamentarismus.
    Porozumí úloze parlamentů v nizozemské a anglické revoluci. Objasní souvislost mezi posilováním pozice buržoazie a růstem moci parlamentu v 16. a 17. století. Popíše projevy absolutismu v západní a východní Evropě.
  • Rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady kulturních památek.
    Rozliší základní znaky baroka a rokoka. Uvede příklady nejvýznamnějších díla barokních děl a umělců s důrazem na ty, kteří působili v českých zemích.
  • Vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny ve vybraných zemích a u nás, které charakterizují modernizaci společnosti.
    Posoudí vliv osvícenských myšlenek na společenské změny. Vyjmenuje výrobní odvětví, ve kterých došlo během modernizace k zásadním změnám. a popíše nově vzniklá průmyslová odvětví. Porovná vzhled evropských velkoměst před vznikem továren a po něm. Porovná sílu konkrétních sociálních vrstev v konkrétních státech před vznikem průmyslu a po jeho vzniku. Porozumí souvislosti mezi formou vlády a rychlostí modernizace společnosti.
  • Objasní souvislost mezi událostmi francouzské revoluce a napoleonských válek na jedné straně a rozbitím starých společenských struktur v Evropě na straně druhé.
    Vysvětlí příčiny vzniku francouzské revoluce a její důsledky pro Francii. V hlavních rysech popíše průběh francouzské revoluce. Zapamatuje si hlavní francouzské politické kluby z období revoluce. Popíše hlavní události období Napoleonovy vlády. Porozumí vlivu napoleonských válek na konkrétní státy. Objasní význam vídeňského mírového kongresu pro politické uspořádání Evropy po napoleonských válkách.
habsburská monarchie, Vídeň, Praha, Francie, Anglie, náboženská válka, bartolomějská noc, anglikánská církev, puritáni, jezuité;
dvorské úřady;
král, císař, šlechtic konfese, Majestát
Bílá hora, protestantská Unie, katolická Liga, Komenský;
české stavovské povstání, místodržící, rekatolizace, konfiskace, exulant;
Obnovené zřízení zemské, Vestfálský mír
Španělsko, nizozemské provincie, Flandry, Holland, Anglie, Rusko, Petrohrad;
ohrazování, Východoindická společnost, buržoazie, nevolnictví, poddanství; absolutní monarchie, konstituční monarchie, republika, parlament, místodržící, Cromwell, samoděržaví, car, bojar
baroko, selské baroko, rokoko
Anglie, Francie, USA, parní stroj, systém obdělávání půdy, industrializace, továrna, dělník, merkantilismus, kapitalismus, kolonie, rozvoj věd, doprava;
osvícenství, encyklopedie, Prohlášení nezávislosti, Kongres, prezident, ústava
Francie, Paříž, Bastila, Itálie, Anglie, Rusko, Slavkov, Borodino, Lipsko, Waterloo, Elba, Sv. Helena;
generální stavy, privilegované stavy, třetí stav, Národní shromáždění, Konvent, republika, trikolora, revoluční teror;
Deklarace práv člověka a občana, Ústava, Svatá aliance;
konzul, císařství, Německý spolek, kontinentální blokáda
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Občan, občanská společnost a stát

  • Formy participace občanů v politickém životě

  • Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

přesahy
Do:
Výtvarná výchova (6. ročník): Výtvarné aktivity
Hudební výchova (8. ročník): Hudební výchova
Z:
(6. ročník): Výtvarné aktivity
(7. ročník): Poslechové činnosti
(7. ročník): Literární výchova
(9. ročník): Výtvarné aktivity