telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a společnost

Dějepis
Výchova k občanství
6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník
povinný
2

2. světová válka

výstupyučivo
  • Na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv.
    Objasní nezbytnost existence vnitřního a vnějšího nepřítele pro fungování totalitního režimu. Porozumí zrůdnosti nacistického průmyslu zabíjení. Posoudí nebezpečí rasistických a antisemitských projevů pro pozitivní vývoj společnosti.
  • Na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky, rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů.
    Popíše příčiny, průběh a důsledky obou světových válek. Uvede do souvislosti dynamiku rozvoje konkrétních průmyslových odvětví a průběh válečného konfliktu. Popíše významné historické mezníky meziválečného období. Porovná politické rozdělení konkrétních částí světa před válkou a po ní. Porovná postavení občana ve vybraných demokratických a totalitních státech. Analyzuje průběh a důsledky hospodářských a politických krizí ve vybraných demokratických státech. Rozliší základní znaky životního stylu vybraných skupin obyvatel.
  • Zhodnotí postavení ČSR v evropských souvislostech a její vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí.
    Zapamatuje si významné historické mezníky vývoje ČSR 1918-1945. Porovná práva národnostních menšin v ČSR a okolních státech. Porozumí dynamice vývoje československo-německých vztahů. Objasní vliv významných osobností z oblasti kultury na vývoj ČSR do roku 1945. Zhodnotí vztah Čechů ke Třetí říši v období 2. světové války.
Norimberské zákony, Křišťálová noc;
antisemitismus, rasismus, árijská rasa, holocaust, genocida, ghetto, koncentrační tábor, plynová komora;
Židé, Rómové
versailleský mírový systém, Leningrad, Stalingrad, Pearl Harbor, Hirošima, Nagasaki;
Teherán, Jalta, Postupim, Norimberk, mírová konference, Společnost národů, OSN;
první světová válka, fronta, zázemí, válečné hospodářství, přídělový systém;
kapitulace;
mezistátní dohody, druhá světová válka;
nové zbraně;
Londýn, Moskva, Lidice, Ležáky, Sokolovo, Tobruk, Sudety;
československé legie, autonomie, demokratické volby;
mobilizace, Druhá republika, Protektorát Čechy a Morava, gestapo, heydrichiáda, totální nasazení, kolaborace;
odboj;
Slovenské národní povstání, pražské povstání;
Washingtonská deklarace, Mnichovská dohoda
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Mezilidské vztahy

  • Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Kulturní diference

  • Lidské vztahy

  • Etnický původ

  • Multikulturalita

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

  • Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

  • Vnímání autora mediálních sdělení

  • Fungování a vliv médií ve společnosti

přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (9. ročník): Literární výchova
Z:
(6. ročník): Výtvarné aktivity
(8. ročník): Mechanické vlastnosti kapalin a plynů
(9. ročník): Energie
(9. ročník): Literární výchova

Rozdělený a integrující se svět

výstupyučivo
  • Vysvětlí příčiny a důsledky vzniku bipolárního světa; uvede příklady střetávání obou bloků.
    Vysvětlí příčiny vzniku studené války. Charakterizuje příčiny a důsledky začlenění Československa do sovětského bloku. Doloží na příkladech vojenské střetávání supervelmocí v období studené války. Vysvětlí příčiny krizových projevů v zemích východního bloku. Porovná životní styl obyvatel obou stran železné opony.
  • Vysvětlí a na příkladech doloží mocenské a politické důvody euroatlantické hospodářské a vojenské spolupráce.
    Popíše důležité mezníky procesu evropské integrace. Srovná ekonomický vývoj a politický systém vybraných států východního a západního bloku v období studené války.
  • Posoudí postavení rozvojových zemí.
    Porozumí procesu dekolonizace. Na příkladech demonstruje ekonomické, politické a sociální problémy zemí třetího světa v 60. - 80. letech 20. století.
  • Prokáže základní orientaci v problémech současného světa.
    Objasní příčiny vzniku a cíle světového terorismu. Zhodnotí vliv globalizace na život ve vybraných oblastech světa. Porozumí významu začlenění České republiky do integračního procesu a důležitosti zachování národních tradic v evropském kontextu.
západní blok, východní blok, třetí svět, Československá republika, Československá socialistická republika, Česká a Slovenská federativní republika, Česká republika, Slovenská republika;
Helsinky;
studená válka, železná opona, bipolární svět, kult osobnosti, znárodňování, lidová demokracie;
dekolonizace, perestrojka, glasnosť;
Košický vládní program, prezidentské dekrety, odsun, únorový převrat, Lidové milice, politický proces, kolektivizace, JZD, pětiletka, měnová reforma, Pražské jaro, normalizace, cenzura, samizdat, Charta 77, disident, spartakiáda, sametová revoluce;
Občanské fórum
NATO, Varšavská smlouva, RVHP, EHS, Evropská unie, G8
Afrika, Asie, Jižní Amerika;
kolonie, dekolonizace, třetí svět;
Rok Afriky, Hnutí nezúčastněných;
apartheid, rasová segregace
terorismus, globalizace, integrace
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Mezilidské vztahy

  • Kooperace a kompetice

  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

  • Hodnoty, postoje, praktická etika

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Občan, občanská společnost a stát

  • Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Evropa a svět nás zajímá

  • Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Kulturní diference

  • Lidské vztahy

  • Etnický původ

  • Multikulturalita

  • Princip sociálního smíru a solidarity

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

  • Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

  • Fungování a vliv médií ve společnosti

přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (9. ročník): Literární výchova
Hudební výchova (9. ročník): Hudební výchova
Z:
(6. ročník): Výtvarné aktivity
(9. ročník): Globální svět
(9. ročník): Poslechové činnosti
(9. ročník): Literární výchova