Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a společnost
2. světová válka
výstupy | učivo |
-
Na příkladech vyloží antisemitismus, rasismus a jejich nepřijatelnost z hlediska lidských práv.
Objasní nezbytnost existence vnitřního a vnějšího nepřítele pro fungování totalitního režimu.
Porozumí zrůdnosti nacistického průmyslu zabíjení.
Posoudí nebezpečí rasistických a antisemitských projevů pro pozitivní vývoj společnosti.
-
Na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky, rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů.
Popíše příčiny, průběh a důsledky obou světových válek.
Uvede do souvislosti dynamiku rozvoje konkrétních průmyslových odvětví a průběh válečného konfliktu.
Popíše významné historické mezníky meziválečného období.
Porovná politické rozdělení konkrétních částí světa před válkou a po ní.
Porovná postavení občana ve vybraných demokratických a totalitních státech.
Analyzuje průběh a důsledky hospodářských a politických krizí ve vybraných demokratických státech. Rozliší základní znaky životního stylu vybraných skupin obyvatel.
-
Zhodnotí postavení ČSR v evropských souvislostech a její vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí.
Zapamatuje si významné historické mezníky vývoje ČSR 1918-1945.
Porovná práva národnostních menšin v ČSR a okolních státech.
Porozumí dynamice vývoje československo-německých vztahů.
Objasní vliv významných osobností z oblasti kultury na vývoj ČSR do roku 1945.
Zhodnotí vztah Čechů ke Třetí říši v období 2. světové války.
|
Norimberské zákony, Křišťálová noc;
antisemitismus, rasismus, árijská rasa, holocaust, genocida, ghetto, koncentrační tábor, plynová komora;
Židé, Rómové
versailleský mírový systém, Leningrad, Stalingrad, Pearl Harbor, Hirošima, Nagasaki;
Teherán, Jalta, Postupim, Norimberk, mírová konference, Společnost národů, OSN;
první světová válka, fronta, zázemí, válečné hospodářství, přídělový systém;
kapitulace;
mezistátní dohody, druhá světová válka;
nové zbraně;
Londýn, Moskva, Lidice, Ležáky, Sokolovo, Tobruk, Sudety;
československé legie, autonomie, demokratické volby;
mobilizace, Druhá republika, Protektorát Čechy a Morava, gestapo, heydrichiáda, totální nasazení, kolaborace;
odboj;
Slovenské národní povstání, pražské povstání;
Washingtonská deklarace, Mnichovská dohoda
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
-
Kulturní diference
-
Lidské vztahy
-
Etnický původ
-
Multikulturalita
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
-
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
-
Vnímání autora mediálních sdělení
-
Fungování a vliv médií ve společnosti
|
přesahy |
Do:
Český jazyk a literatura
(9. ročník):
Literární výchova
Z:
(6. ročník):
Výtvarné aktivity
(8. ročník):
Mechanické vlastnosti kapalin a plynů
(9. ročník):
Energie
(9. ročník):
Literární výchova
|
Rozdělený a integrující se svět
výstupy | učivo |
-
Vysvětlí příčiny a důsledky vzniku bipolárního světa; uvede příklady střetávání obou bloků.
Vysvětlí příčiny vzniku studené války.
Charakterizuje příčiny a důsledky začlenění Československa do sovětského bloku.
Doloží na příkladech vojenské střetávání supervelmocí v období studené války.
Vysvětlí příčiny krizových projevů v zemích východního bloku.
Porovná životní styl obyvatel obou stran železné opony.
-
Vysvětlí a na příkladech doloží mocenské a politické důvody euroatlantické hospodářské a vojenské spolupráce.
Popíše důležité mezníky procesu evropské integrace.
Srovná ekonomický vývoj a politický systém vybraných států východního a západního bloku v období studené války.
-
Posoudí postavení rozvojových zemí.
Porozumí procesu dekolonizace. Na příkladech demonstruje ekonomické, politické a sociální problémy zemí třetího světa v 60. - 80. letech 20. století.
-
Prokáže základní orientaci v problémech současného světa.
Objasní příčiny vzniku a cíle světového terorismu. Zhodnotí vliv globalizace na život ve vybraných oblastech světa. Porozumí významu začlenění České republiky do integračního procesu a důležitosti zachování národních tradic v evropském kontextu.
|
západní blok, východní blok, třetí svět, Československá republika, Československá socialistická republika, Česká a Slovenská federativní republika, Česká republika, Slovenská republika;
Helsinky;
studená válka, železná opona, bipolární svět, kult osobnosti, znárodňování, lidová demokracie;
dekolonizace, perestrojka, glasnosť;
Košický vládní program, prezidentské dekrety, odsun, únorový převrat, Lidové milice, politický proces, kolektivizace, JZD, pětiletka, měnová reforma, Pražské jaro, normalizace, cenzura, samizdat, Charta 77, disident, spartakiáda, sametová revoluce;
Občanské fórum
NATO, Varšavská smlouva, RVHP, EHS, Evropská unie, G8
Afrika, Asie, Jižní Amerika;
kolonie, dekolonizace, třetí svět;
Rok Afriky, Hnutí nezúčastněných;
apartheid, rasová segregace
terorismus, globalizace, integrace
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Mezilidské vztahy
-
Kooperace a kompetice
-
Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
-
Hodnoty, postoje, praktická etika
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
-
Evropa a svět nás zajímá
-
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
-
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
-
Fungování a vliv médií ve společnosti
|
přesahy |
Do:
Český jazyk a literatura
(9. ročník):
Literární výchova Hudební výchova
(9. ročník):
Hudební výchova
Z:
(6. ročník):
Výtvarné aktivity
(9. ročník):
Globální svět
(9. ročník):
Poslechové činnosti
(9. ročník):
Literární výchova
|
|