telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a společnost

Dějepis
Výchova k občanství
6. ročník7. ročník8. ročník
povinný
2
9. ročník

19. století

výstupyučivo
  • Porovná jednotlivé fáze utváření novodobého českého národa v souvislosti s národními hnutími vybraných evropských národů.
    Vysvětlí princip osvícenského absolutismu. Popíše změny ve výrobě v období osvícenského absolutismu. Vysvětlí úlohu kultury a veřejného života na emancipaci českého národa. Zapamatuje si významné představitele českého národního emancipačního hnutí. Porovná cíle konkrétních evropských národních emancipačních hnutí. Rozliší základní znaky dobových kulturních směrů.
  • Charakterizuje emancipační úsilí významných sociálních skupin; uvede požadavky formulované ve vybraných evropských revolucích.
    Porozumí významu buržoazie pro rozvoj evropských národních emancipačních hnutí. Popíše důsledky revolučního procesu pro vybrané evropské národy.
  • Na vybraných příkladech demonstruje základní politické proudy.
    Doloží příkladem základní politické proudy a sílení nacionalismu v Evropě s důrazem na české země ve druhé polovině 19. století.
habsburská monarchie, Vídeň, Slezsko, Kladsko, Chlumec nad Cidlinou, Terezín;
Bouda, Stavovské divadlo, Národní muzeum;
osvícenský absolutismus, reformy, pragmatická sankce, patenty;
germanizace, centralizace, selské povstání, kancléř, metternichovský absolutismus;
romantismus, klasicismus, jazykověda, divadlo, literatura, noviny, Rukopisy;
vlastenec
Francie, italské republiky, německé státy, habsburská monarchie, Vídeň, Praha, Svatováclavské lázně, Kroměříž, Olomouc; Předlitavsko, Zalitavsko;
bonapartismus, frankfurtský parlament;
bachovský absolutismus, Hradec Králové , rakousko-uherské vyrovnání;
prusko-rakouská válka , Pařížská komuna;
prusko-francouzská válka, buržoazie, dělník, socialismus, utopický socialismus, komunismus;
zrušení roboty a poddanství; revoluce, barikáda
konzervativismus, liberalismus, anarchismus, nacionalismus, rasismus, antisemitismus

přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (8. ročník): Literární výchova
Hudební výchova (8. ročník): Hudební výchova
Hudební výchova (9. ročník): Hudební výchova
Z:
(6. ročník): Výtvarné aktivity
(8. ročník): Literární výchova
(9. ročník): Elektromagnetické a světelné děje
(9. ročník): Poslechové činnosti

Počátek 20. stol.

výstupyučivo
  • Vysvětlí rozdílné tempo modernizace a prohloubení nerovnoměrnosti vývoje jednotlivých částí Evropy a světa včetně důsledků, ke kterým tato nerovnoměrnost vedla; charakterizuje soupeření mezi velmocemi a vymezí význam kolonií.
    Vysvětlí příčiny americké občanské války a její dopad na rozvoj průmyslu USA. Porozumí vlivu nových vynálezů na na všednodennost. Popíše rozdělení kolonií mezi mocnosti na konci 19. století. Rozliší základní styly dobových uměleckých stylů a životní styl různých vrstev obyvatel.
  • Charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu.
    Porozumí souvislosti mezi politickým uspořádáním světa po l. světové válce a nastolením totalitních režimů v konkrétních státech. Na příkladech demonstruje společné a rozdílné znaky vybraných meziválečných totalitních systémů. Uvede do souvislosti růst moci totalitních režimů a vznik lokálních válečných konfliktů ve 30. letech. Objasní postoj totalitních režimů k lidským právům.
  • Na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky, rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů.
    Popíše příčiny, průběh a důsledky 1. světové války. Uvede do souvislosti dynamiku rozvoje konkrétních průmyslových odvětví a průběh válečného konfliktu. Popíše významné historické mezníky meziválečného období. Porovná politické rozdělení konkrétních částí světa před válkou a po ní. Porovná postavení občana ve vybraných demokratických a totalitních státech. Analyzuje průběh a důsledky hospodářských a politických krizí ve vybraných demokratických státech. Rozliší základní znaky životního stylu vybraných skupin obyvatel.
  • Zhodnotí postavení ČSR v evropských souvislostech a její vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí.
    Zapamatuje si významné historické mezníky vývoje ČSR 1918-1939. Rozpozná klady a zápory prvorepublikového polit. systému. Porovná významné průmyslové oblasti První republiky ve vztahu k rozložení národnostních menšin. Vysvětlí vývoj hospodářských a politických vazeb ČSR s evropskými státy. Porovná práva národnostních menšin v ČSR a okolních státech. Porozumí dynamice vývoje československo-německých vztahů.
  • rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů
Itálie, Prusko, Německo, USA, Gettysburg; Anglie, Francie, Rusko, Rakousko-Uhersko, občanská válka, otrokářství, Konfederace, rozvoj vědy, realismus, historizující slohy;
Centrální mocnosti, Dohoda
Sarajevo, Verdun, Paříž, versailleský mírový systém, Výmarská republika, Locarno;
Společnost národů, první světová válka, fronta, zázemí, válečné hospodářství, přídělový systém; kapitulace;
hospodářská krize, akcie, burza, mezistátní dohody,
Itálie, Německo, Španělsko, Habeš, Japonsko, Sovětský svaz, Mongolsko, Třetí říše;
komunismus, marxismus, říjnová revoluce, bolševik, sovět, fašismus, nacionalismus, nacismus, SA, SS;
pracovní tábor, GULAG;
vůdce
První republika, demokratické volby;
mobilizace, Pittsburská dohoda, Malá dohoda, Mnichovská dohoda
přesahy
Do:
Český jazyk a literatura (8. ročník): Literární výchova
Hudební výchova (8. ročník): Hudební výchova
Hudební výchova (9. ročník): Hudební výchova
Z:
(6. ročník): Výtvarné aktivity
(8. ročník): Mechanické vlastnosti kapalin a plynů
(9. ročník): Elektromagnetické a světelné děje
(9. ročník): Poslechové činnosti