Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a společnost
19. století
výstupy | učivo |
-
Porovná jednotlivé fáze utváření novodobého českého národa v souvislosti s národními hnutími vybraných evropských národů.
Vysvětlí princip osvícenského absolutismu.
Popíše změny ve výrobě v období osvícenského absolutismu.
Vysvětlí úlohu kultury a veřejného života na emancipaci českého národa.
Zapamatuje si významné představitele českého národního emancipačního hnutí.
Porovná cíle konkrétních evropských národních emancipačních hnutí.
Rozliší základní znaky dobových kulturních směrů.
-
Charakterizuje emancipační úsilí významných sociálních skupin; uvede požadavky formulované ve vybraných evropských revolucích.
Porozumí významu buržoazie pro rozvoj evropských národních emancipačních hnutí.
Popíše důsledky revolučního procesu pro vybrané evropské národy.
-
Na vybraných příkladech demonstruje základní politické proudy.
Doloží příkladem základní politické proudy a sílení nacionalismu v Evropě s důrazem na české země ve druhé polovině 19. století.
|
habsburská monarchie, Vídeň, Slezsko, Kladsko, Chlumec nad Cidlinou, Terezín;
Bouda, Stavovské divadlo, Národní muzeum;
osvícenský absolutismus, reformy, pragmatická sankce, patenty;
germanizace, centralizace, selské povstání, kancléř, metternichovský absolutismus;
romantismus, klasicismus, jazykověda, divadlo, literatura, noviny, Rukopisy;
vlastenec
Francie, italské republiky, německé státy, habsburská monarchie, Vídeň, Praha, Svatováclavské lázně, Kroměříž, Olomouc; Předlitavsko, Zalitavsko;
bonapartismus, frankfurtský parlament;
bachovský absolutismus, Hradec Králové , rakousko-uherské vyrovnání;
prusko-rakouská válka , Pařížská komuna;
prusko-francouzská válka, buržoazie, dělník, socialismus, utopický socialismus, komunismus;
zrušení roboty a poddanství; revoluce, barikáda
konzervativismus, liberalismus, anarchismus, nacionalismus, rasismus, antisemitismus
|
přesahy |
Do:
Český jazyk a literatura
(8. ročník):
Literární výchova Hudební výchova
(8. ročník):
Hudební výchova Hudební výchova
(9. ročník):
Hudební výchova
Z:
(6. ročník):
Výtvarné aktivity
(8. ročník):
Literární výchova
(9. ročník):
Elektromagnetické a světelné děje
(9. ročník):
Poslechové činnosti
|
Počátek 20. stol.
výstupy | učivo |
-
Vysvětlí rozdílné tempo modernizace a prohloubení nerovnoměrnosti vývoje jednotlivých částí Evropy a světa včetně důsledků, ke kterým tato nerovnoměrnost vedla; charakterizuje soupeření mezi velmocemi a vymezí význam kolonií.
Vysvětlí příčiny americké občanské války a její dopad na rozvoj průmyslu USA.
Porozumí vlivu nových vynálezů na na všednodennost.
Popíše rozdělení kolonií mezi mocnosti na konci 19. století.
Rozliší základní styly dobových uměleckých stylů a životní styl různých vrstev obyvatel.
-
Charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastolení v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní sílu totalitarismu a vypjatého nacionalismu.
Porozumí souvislosti mezi politickým uspořádáním světa po l. světové válce a nastolením totalitních režimů v konkrétních státech.
Na příkladech demonstruje společné a rozdílné znaky vybraných meziválečných totalitních systémů.
Uvede do souvislosti růst moci totalitních režimů a vznik lokálních válečných konfliktů ve 30. letech.
Objasní postoj totalitních režimů k lidským právům.
-
Na příkladech demonstruje zneužití techniky ve světových válkách a jeho důsledky, rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů.
Popíše příčiny, průběh a důsledky 1. světové války.
Uvede do souvislosti dynamiku rozvoje konkrétních průmyslových odvětví a průběh válečného konfliktu.
Popíše významné historické mezníky meziválečného období.
Porovná politické rozdělení konkrétních částí světa před válkou a po ní.
Porovná postavení občana ve vybraných demokratických a totalitních státech.
Analyzuje průběh a důsledky hospodářských a politických krizí ve vybraných demokratických státech. Rozliší základní znaky životního stylu vybraných skupin obyvatel.
-
Zhodnotí postavení ČSR v evropských souvislostech a její vnitřní sociální, politické, hospodářské a kulturní prostředí.
Zapamatuje si významné historické mezníky vývoje ČSR 1918-1939.
Rozpozná klady a zápory prvorepublikového polit. systému.
Porovná významné průmyslové oblasti První republiky ve vztahu k rozložení národnostních menšin.
Vysvětlí vývoj hospodářských a politických vazeb ČSR s evropskými státy.
Porovná práva národnostních menšin v ČSR a okolních státech.
Porozumí dynamice vývoje československo-německých vztahů.
-
rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů
|
Itálie, Prusko, Německo, USA, Gettysburg; Anglie, Francie, Rusko, Rakousko-Uhersko, občanská válka, otrokářství, Konfederace, rozvoj vědy, realismus, historizující slohy;
Centrální mocnosti, Dohoda
Sarajevo, Verdun, Paříž, versailleský mírový systém, Výmarská republika, Locarno;
Společnost národů, první světová válka, fronta, zázemí, válečné hospodářství, přídělový systém; kapitulace;
hospodářská krize, akcie, burza, mezistátní dohody,
Itálie, Německo, Španělsko, Habeš, Japonsko, Sovětský svaz, Mongolsko, Třetí říše;
komunismus, marxismus, říjnová revoluce, bolševik, sovět, fašismus, nacionalismus, nacismus, SA, SS;
pracovní tábor, GULAG;
vůdce
První republika, demokratické volby;
mobilizace, Pittsburská dohoda, Malá dohoda, Mnichovská dohoda
|
přesahy |
Do:
Český jazyk a literatura
(8. ročník):
Literární výchova Hudební výchova
(8. ročník):
Hudební výchova Hudební výchova
(9. ročník):
Hudební výchova
Z:
(6. ročník):
Výtvarné aktivity
(8. ročník):
Mechanické vlastnosti kapalin a plynů
(9. ročník):
Elektromagnetické a světelné děje
(9. ročník):
Poslechové činnosti
|
|