Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a společnost
Stát a hospodářství
výstupy | učivo |
-
Objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání.
-
Rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady.
Rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady. Zdůvodní nepřijatelnost vandalismu, vysvětlí, jak proti němu aktivně vystupovat.
-
Dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi.
Dokáže se rozhodnout, jak vhodně nakládat s penězi, popíše složky rodinného rozpočtu.
-
Rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané
|
Hmotné a duševní vlastnictví a jejich ochrana.
Formy vlastnictví, hmotné a duševní vlastnictví.
Hospodaření s penězi, majetkem a různými formami vlastnictví, rozpočet.
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
|
Stát a právo
výstupy | učivo |
-
Rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky.
Na příkladech známých států rozliší republiku a monarchii (demokracii a diktaturu).
-
Rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu.
Charakterizuje a porovná jednotlivé složky státní moci a vysvětlí, jaké úkoly plní jejich orgány a instituce. Uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu.
-
Objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů.
-
Vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů.
Objasní smysl voleb a vysvětlí, jak mohou jejich výsledky ovlivňovat život občanů. Stručně charakterizuje hlavní formy voleb do zastupitelstev ČR.
-
Přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod.
Respektuje práva druhých lidí, uvede příklady základních práv a svobod každého člověka a dokumentů upravujících lidská práva, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod a v případě potřeby dokáže přiměřeně uplatňovat svá práva.
-
Popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování.
Vysvětlí význam spolupráce mezi jednotlivými zeměmi, výhody členstcí ČR v EU.
|
Znaky státu, typy a formy státu, státní občanství.
Složky státní moci, jejich orgány a instituce. Orgány a instituce státní správy a samosprávy, jejich úkoly. Ústava ČR.
Demokracie a její principy a znaky. Demokracie přímá a nepřímá.
Volby a volební systémy, politický pluralismus.
Rovnost, nerovnost, svoboda, autorita, morálka, mravnost, Všeobecná deklarace lidských práv.
Spolupráce mezi zeměmi Evropy.
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
-
Občanská společnost a škola
-
Občan, občanská společnost a stát
-
Formy participace občanů v politickém životě
-
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
-
Evropa a svět nás zajímá
-
Objevujeme Evropu a svět
-
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
-
Lidské vztahy
-
Multikulturalita
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
-
Vnímání autora mediálních sdělení
-
Fungování a vliv médií ve společnosti
|
přesahy |
Do:
Dějepis
(6. ročník):
Starověk
|
Ochrana za mimořádných situací
|