telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a společnost

DějepisVýchova k občanství
6. ročník7. ročník
povinný
1
8. ročník9. ročník

Stát a hospodářství

výstupyučivo
  • Objasní potřebu dodržování zásad ochrany duševního vlastnictví a jejich znalost uplatňuje ve svém jednání.
  • Rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady.
    Rozlišuje a porovnává různé formy vlastnictví, uvede jejich příklady. Zdůvodní nepřijatelnost vandalismu, vysvětlí, jak proti němu aktivně vystupovat.
  • Dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi.
    Dokáže se rozhodnout, jak vhodně nakládat s penězi, popíše složky rodinného rozpočtu.
  • Rozlišuje, ze kterých zdrojů pocházejí příjmy státu a do kterých oblastí stát směruje své výdaje, uvede příklady dávek a příspěvků, které ze státního rozpočtu získávají občané
Hmotné a duševní vlastnictví a jejich ochrana.
Formy vlastnictví, hmotné a duševní vlastnictví.
Hospodaření s penězi, majetkem a různými formami vlastnictví, rozpočet.
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Poznávání lidí

  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Občan, občanská společnost a stát

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Evropa a svět nás zajímá

Stát a právo

výstupyučivo
  • Rozlišuje nejčastější typy a formy států a na příkladech porovná jejich znaky.
    Na příkladech známých států rozliší republiku a monarchii (demokracii a diktaturu).
  • Rozlišuje a porovnává úkoly jednotlivých složek státní moci ČR i jejich orgánů a institucí, uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu.
    Charakterizuje a porovná jednotlivé složky státní moci a vysvětlí, jaké úkoly plní jejich orgány a instituce. Uvede příklady institucí a orgánů, které se podílejí na správě obcí, krajů a státu.
  • Objasní výhody demokratického způsobu řízení státu pro každodenní život občanů.
  • Vyloží smysl voleb do zastupitelstev v demokratických státech a uvede příklady, jak mohou výsledky voleb ovlivňovat každodenní život občanů.
    Objasní smysl voleb a vysvětlí, jak mohou jejich výsledky ovlivňovat život občanů. Stručně charakterizuje hlavní formy voleb do zastupitelstev ČR.
  • Přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod.
    Respektuje práva druhých lidí, uvede příklady základních práv a svobod každého člověka a dokumentů upravujících lidská práva, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod a v případě potřeby dokáže přiměřeně uplatňovat svá práva.
  • Popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování.
    Vysvětlí význam spolupráce mezi jednotlivými zeměmi, výhody členstcí ČR v EU.
Znaky státu, typy a formy státu, státní občanství.
Složky státní moci, jejich orgány a instituce. Orgány a instituce státní správy a samosprávy, jejich úkoly. Ústava ČR.
Demokracie a její principy a znaky. Demokracie přímá a nepřímá.
Volby a volební systémy, politický pluralismus.
Rovnost, nerovnost, svoboda, autorita, morálka, mravnost, Všeobecná deklarace lidských práv.
Spolupráce mezi zeměmi Evropy.
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Občanská společnost a škola

  • Občan, občanská společnost a stát

  • Formy participace občanů v politickém životě

  • Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Evropa a svět nás zajímá

  • Objevujeme Evropu a svět

  • Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Lidské vztahy

  • Multikulturalita

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

  • Vztah člověka k prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

  • Vnímání autora mediálních sdělení

  • Fungování a vliv médií ve společnosti

přesahy
Do:
Dějepis (6. ročník): Starověk

Ochrana za mimořádných situací

výstupyučivo
  • Vhodně reaguje na mimořádné krizové události.
Požáry.