telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a společnost

DějepisVýchova k občanství
6. ročník7. ročník8. ročník
povinný
1
9. ročník

Člověk ve společnosti

výstupyučivo
  • Zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti,jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a v situacích ohrožení.
Vztahy mezi lidmi - sociální rozdíly, rovnost a nerovnost, lidská solidarita, osobní a neosobní vztahy, mezilidská komunikace, konflikty v mezilidských vztazích.
Problémy lidské nesnášenlivosti.
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Mezilidské vztahy

  • Komunikace

  • Kooperace a kompetice

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Kulturní diference

  • Lidské vztahy

  • Princip sociálního smíru a solidarity

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Člověk jako jedinec

výstupyučivo
  • Uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody a konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem.
    Uplatňuje vhodné způsoby komunikace v různých životních situacích.
  • Objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života.
  • Popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru.
  • Posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůlle při dosahování cílů a překonávání překážek.
    Seznámí se s pojmy charakter, svědomí, egocentrismus, altruismus, egoismus. Uvědomí si význam vůle, dokáže posilovat své volní jednání.
  • Rozpoznává projevy záporných charaktrových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání.
    Pochopí, že každý člověk má kladné i záporné vlastnosti a že je důležité rozvíjet ty dobré a potlačovat špatné.
Vvnímání, prožívání, poznávání a posuzování skutečnosti, sebe i druhých lidí, osobní hodnoty,sebepoznání a sebehodnocení.
Charakter, vůle, sebedůvěra, sebekritika.
Osobní vlastnosti, dovednosti a schopnosti, charakter.
Životní cíle a plány, perspektivy, motivace, vůle.
Projevy chování, rozdíly v prožívání, myšlení a jednání.
Životní názor, víra, náboženství, sekty, svoboda, tolerance.
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Rozvoj schopností poznávání

  • Sebepoznání a sebepojetí

  • Seberegulace a sebeorganizace

  • Poznávání lidí

  • Mezilidské vztahy

  • Hodnoty, postoje, praktická etika

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Kulturní diference

  • Lidské vztahy

  • Multikulturalita

přesahy
Do:
Výchova ke zdraví (6. ročník): Já a moji blízcí
Výchova ke zdraví (7. ročník): Osobnostní a sociální rozvoj

Ochrana za mimořádných situací

výstupyučivo
  • Vhodně reaguje na mimořádné krizové události.
Haváriev továrnách, dopravě, jaderných elektrárnách, výbuch plynu, závaly.