telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a společnost

DějepisVýchova k občanství
6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník
povinný
0 + 1

Globální svět

výstupyučivo
  • Popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování.
    Vysvětlí, v čem jsou výhody členství ČR v EU, uvede příklady.
  • Uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy.
    Uvede příklady činnosti mezinárodních organizací, ke kterým má ČR vztah. Posoudí význam ekonomické, politické a bezpečnostní spolupráce mezi státy.
  • Uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory.
  • Uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva.
    Uvede příklady některých globálních problémů současnosti a jejich možných důsledků pro život lidstva.
  • Objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni – v obci, regionu.
    Popíše příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů v obci, regionu.
  • Uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobu jeho potírání.
EU a ČR, podstata, význam, výhody.
Globalizace – pojem.
Významné globální problémy, jejich klady a zápory, projevy, způsoby jejich řešení.
Projevy globálních problémů a jejich řešení.
Terorismus a jeho podoby, teroristické organizace.
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Občan, občanská společnost a stát

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Evropa a svět nás zajímá

  • Objevujeme Evropu a svět

  • Jsme Evropané

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Kulturní diference

  • Etnický původ

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

  • Vztah člověka k prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

  • Fungování a vliv médií ve společnosti

přesahy
Do:
Dějepis (9. ročník): Rozdělený a integrující se svět
Zeměpis (8. ročník): Regiony světa
Zeměpis (8. ročník): Společenské a hospodářské prostředí
Zeměpis (9. ročník): Životní prostředí

Stát a právo

výstupyučivo
  • Přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod.
    Dodržuje právní řád a respektuje základní právní normy našeho státu.
  • Objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství.
    Uvede příklady práv a povinností, které vyplývají z důležitých právních vztahů.
  • Provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava, koupě, oprava, pronájem věci.
  • Dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování.
    Uvědomuje si osobní odpovědnost za porušování právních ustanovení.
  • Rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosti a spolupráce při postihování trestních činů.
  • Rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady
    Rozliší protiprávní jednání a na příkladech posoudí podmínky trestní postižitelnosti občanů. Uvede příklady postihů (pokuta, odnětí svobody apod.)
Právní řád, právní norma, protiprávní jednání.
Státní správa a samospráva, systém soudů v ČR.
Pracovní poměr, pracovní doba.
Pracovní smlouva a její náležitosti.
Právní ochrana občanů.
Pracovní smlouva a její náležitosti.
Přestupek, trestný čin, trest.
Manželství a způsoby jeho uzavírání, manželství, vlastnictví a jeho formy.
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Občan, občanská společnost a stát

  • Formy participace občanů v politickém životě

přesahy
Do:
Člověk a svět práce (9. ročník): Volba povolání

Stát a hospodářství

výstupyučivo
  • Dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi.
  • Vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí.
  • Rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti.
  • Rozlišuje funkce výroby, obchodu a služeb.
    Dokáže vysvětlit podstatu fungování trhu.
  • Na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu
Funkce a podoby peněz, formy placení, rozpočet.
Finanční ústavy, banky, spořitelny, pojišťovny a jejich funkce a význam.
Státní rozpočet, příjmy, výdaje, daně.
Výroba, obchod, služby.
Trh, nabídka, poptávka, podnikání a jeho formy.
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Evropa a svět nás zajímá

Ochrana za mimořádných situací

výstupyučivo
  • Objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám.
    Uvědomí si význam životního názoru, vliv víry a náboženství v životě člověka, seznámí se s významnými světovými náboženstvími, pochopí význam náboženské tolerance a svobody.
  • Vhodně reaguje na mimořádné krizové události.
Vichřice, zemětřesení, výbuch sopky, tsunami, terorismus.