Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a společnost
Globální svět
výstupy | učivo |
-
Popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování.
Vysvětlí, v čem jsou výhody členství ČR v EU, uvede příklady.
-
Uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy.
Uvede příklady činnosti mezinárodních organizací, ke kterým má ČR vztah. Posoudí význam ekonomické, politické a bezpečnostní spolupráce mezi státy.
-
Uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory.
-
Uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva.
Uvede příklady některých globálních problémů současnosti a jejich možných důsledků pro život lidstva.
-
Objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni – v obci, regionu.
Popíše příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů v obci, regionu.
-
Uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobu jeho potírání.
|
EU a ČR, podstata, význam, výhody.
Globalizace – pojem.
Významné globální problémy, jejich klady a zápory, projevy, způsoby jejich řešení.
Projevy globálních problémů a jejich řešení.
Terorismus a jeho podoby, teroristické organizace.
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
-
Evropa a svět nás zajímá
-
Objevujeme Evropu a svět
-
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
-
Kulturní diference
-
Etnický původ
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Do:
Dějepis
(9. ročník):
Rozdělený a integrující se svět Zeměpis
(8. ročník):
Regiony světa Zeměpis
(8. ročník):
Společenské a hospodářské prostředí Zeměpis
(9. ročník):
Životní prostředí
|
Stát a právo
výstupy | učivo |
-
Přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod.
Dodržuje právní řád a respektuje základní právní normy našeho státu.
-
Objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství.
Uvede příklady práv a povinností, které vyplývají z důležitých právních vztahů.
-
Provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava, koupě, oprava, pronájem věci.
-
Dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování.
Uvědomuje si osobní odpovědnost za porušování právních ustanovení.
-
Rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosti a spolupráce při postihování trestních činů.
-
Rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady
Rozliší protiprávní jednání a na příkladech posoudí podmínky trestní postižitelnosti občanů. Uvede příklady postihů (pokuta, odnětí svobody apod.)
|
Právní řád, právní norma, protiprávní jednání.
Státní správa a samospráva, systém soudů v ČR.
Pracovní poměr, pracovní doba.
Pracovní smlouva a její náležitosti.
Právní ochrana občanů.
Pracovní smlouva a její náležitosti.
Přestupek, trestný čin, trest.
Manželství a způsoby jeho uzavírání, manželství, vlastnictví a jeho formy.
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
|
přesahy |
Do:
Člověk a svět práce
(9. ročník):
Volba povolání
|
Stát a hospodářství
výstupy | učivo |
-
Dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi.
-
Vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí.
-
Rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti.
-
Rozlišuje funkce výroby, obchodu a služeb.
Dokáže vysvětlit podstatu fungování trhu.
-
Na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu
|
Funkce a podoby peněz, formy placení, rozpočet.
Finanční ústavy, banky, spořitelny, pojišťovny a jejich funkce a význam.
Státní rozpočet, příjmy, výdaje, daně.
Výroba, obchod, služby.
Trh, nabídka, poptávka, podnikání a jeho formy.
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
|
Ochrana za mimořádných situací
výstupy | učivo |
-
Objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám.
Uvědomí si význam životního názoru, vliv víry a náboženství v životě člověka, seznámí se s významnými světovými náboženstvími, pochopí význam náboženské tolerance a svobody.
-
Vhodně reaguje na mimořádné krizové události.
|
Vichřice, zemětřesení, výbuch sopky, tsunami, terorismus.
|
|