Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

8. ročník


Výchova k občanství


1  týdně, P
Člověk ve společnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zhodnotí a na příkladech doloží význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří své možnosti,jak může v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a v situacích ohrožení.

Vztahy mezi lidmi - sociální rozdíly, rovnost a nerovnost, lidská solidarita, osobní a neosobní vztahy, mezilidská komunikace, konflikty v mezilidských vztazích.
Problémy lidské nesnášenlivosti.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Lidské vztahy

Kulturní diference

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kooperace a kompetice

Komunikace

Mezilidské vztahy

Člověk jako jedinec
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Uplatňuje vhodné způsoby chování a komunikace v různých životních situacích, případné neshody a konflikty s druhými lidmi řeší nenásilným způsobem.
  • Objasní, jak může realističtější poznání a hodnocení vlastní osobnosti a potenciálu pozitivně ovlivnit jeho rozhodování, vztahy s druhými lidmi i kvalitu života.
  • Popíše, jak lze usměrňovat a kultivovat charakterové a volní vlastnosti, rozvíjet osobní přednosti, překonávat osobní nedostatky a pěstovat zdravou sebedůvěru.
  • Posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůlle při dosahování cílů a překonávání překážek.
  • Rozpoznává projevy záporných charaktrových vlastností u sebe i u druhých lidí, kriticky hodnotí a vhodně koriguje své chování a jednání.

Vvnímání, prožívání, poznávání a posuzování skutečnosti, sebe i druhých lidí, osobní hodnoty,sebepoznání a sebehodnocení.
Charakter, vůle, sebedůvěra, sebekritika.
Osobní vlastnosti, dovednosti a schopnosti, charakter.
Životní cíle a plány, perspektivy, motivace, vůle.
Projevy chování, rozdíly v prožívání, myšlení a jednání.
Životní názor, víra, náboženství, sekty, svoboda, tolerance.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Lidské vztahy

Kulturní diference

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí

Rozvoj schopností poznávání

Výchova ke zdraví

6. ročník

Já a moji blízcí

Výchova ke zdraví

7. ročník

Osobnostní a sociální rozvoj

Právní minimum
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    Právo, Ústava ČR, státní moc, základní práva a svobody. Politika.

    Ochrana za mimořádných situací
    Očekávané výstupyUčivo

    žák:

    • Vhodně reaguje na mimořádné krizové události.

    Povodně, požáry, havárie v továrnách, dopravě, jaderných elektrárnách, výbuch plynu, závaly.