Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

9. ročník


Hudební výchova


1  týdně, P
Hudební výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zařadí na základě individuálních schopností a získaných vědomostí slyšenou hudbu do stylového období a porovnává ji z hlediska její slohové a stylové příslušnosti s dalšími skladbami.
  • Orientuje se v zápise písní a skladeb různých stylů a žánrů, tyto písně či skladby na základě individuálních schopností a získaných dovedností svým způsobem realizuje.
  • Vyhledává souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění.
  • Uplatňuje získané pěvecké dovednosti a návyky při zpěvu i při mluvním projevu v běžném životě, zpívá dle svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase i vícehlase, dokáže ocenit kvalitní vokální projev druhého
  • Využívá své individuální hudbní schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách.
  • Reprodujuje na základě svých individuálních hudebních schopností a dovedností různé motivy, témata i části skladeb, vytváří a volí jednoduché doprovody, provádí jednoduché hudební improvizace.
  • Rozpozná některé z tanců různých stylových období, zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě a na základě individuálních hudebních schopností a pohybové vyspělosti předvede jednoduchou pohybovou vazbu.
  • Orientuje se v proudu znějící hudby, vnímá užité hudebně výrazové prostředky a charakteristické sémantické prvky, chápe jejich význam v hudbě a na základě toho přistupuje k hudebnímu dílu jako k logicky utvářenému celku.

Česká artificiálnía nonartificiální hudba
Období normalizace v hudbě
Jazz, sving v české hudbě
České hudební baroko
Klasicismus v Čechách
Hudba 20. století
80. léta v hudbě
Rytmus, metrum, tempo
Hudební renesance v Čechách
Divadla malých forem
Český hudební romantismus
Harmonizace
Trampská píseň
Osvojení si 20 písní
Populární hudba
Big beat
Country tance
Harmonie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Dějepis

8. ročník

Počátek 20. stol.

Dějepis

8. ročník

19. století

Vokální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Orientuje se v zápise písní a skladeb různých stylů a žánrů, tyto písně či skladby na základě individuálních schopností a získaných dovedností svým způsobem realizuje.
  • Uplatňuje získané pěvecké dovednosti a návyky při zpěvu i při mluvním projevu v běžném životě, zpívá dle svých dispozic intonačně čistě a rytmicky přesně v jednohlase i vícehlase, dokáže ocenit kvalitní vokální projev druhého

Česká artificiálnía nonartificiální hudba
Rytmus, metrum, tempo
Harmonie

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Reprodukuje na základě svých individuálních hudebních schopností a dovedností různé motivy, témata i části skladeb, vytváří a volí jednoduché doprovody, provádí jednoduché hudební improvizace.

Instrumentální činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Orientuje se v zápise písní a skladeb různých stylů a žánrů, tyto písně či skladby na základě individuálních schopností a získaných dovedností svým způsobem realizuje.
  • Reprodujuje na základě svých individuálních hudebních schopností a dovedností různé motivy, témata i části skladeb, vytváří a volí jednoduché doprovody, provádí jednoduché hudební improvizace.

Harmonizace
Trampská píseň

Hudebně pohybové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá své individuální hudbní schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách.
  • Rozpozná některé z tanců různých stylových období, zvolí vhodný typ hudebně pohybových prvků k poslouchané hudbě a na základě individuálních hudebních schopností a pohybové vyspělosti předvede jednoduchou pohybovou vazbu.

Trampská píseň
Populární hudba
Big beat
Country tance

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Kreativita

Využívá své individuální hudbní schopnosti a dovednosti při hudebních aktivitách

Tělesná výchova

9. ročník

Pohybové dovednosti

Poslechové činnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zařadí na základě individuálních schopností a získaných vědomostí slyšenou hudbu do stylového období a porovnává ji z hlediska její slohové a stylové příslušnosti s dalšími skladbami.
  • Vyhledává souvislosti mezi hudbou a jinými druhy umění.
  • Orientuje se v proudu znějící hudby, vnímá užité hudebně výrazové prostředky a charakteristické sémantické prvky, chápe jejich význam v hudbě a na základě toho přistupuje k hudebnímu dílu jako k logicky utvářenému celku.

Období normalizace v hudbě
Jazz, sving v české hudbě
České hudební baroko
Klasicismus v Čechách
Hudba 20. století
80. léta v hudbě
Hudební renesance v Čechách
Divadla malých forem
Harmonizace
Trampská píseň
Osvojení si 20 písní

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Poznává světovou hudbu

Kulturní diference

Poznává světovou hudbu

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Poznává světovou hudbu

Dějepis

8. ročník

19. století

Dějepis

8. ročník

Počátek 20. stol.

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět