Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

9. ročník


Výchova k občanství


0+1  týdně, P
Globální svět
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše vliv začlenění ČR do EU na každodenní život občanů, uvede příklady práv občanů ČR v rámci EU i možných způsobů jejich uplatňování.
  • Uvede některé významné mezinárodní organizace a společenství, k nimž má vztah ČR, posoudí jejich význam ve světovém dění a popíše výhody spolupráce mezi státy.
  • Uvede příklady některých projevů globalizace, porovná jejich klady a zápory.
  • Uvede některé globální problémy současnosti, vyjádří na ně svůj osobní názor a popíše jejich hlavní příčiny i možné důsledky pro život lidstva.
  • Objasní souvislosti globálních a lokálních problémů, uvede příklady možných projevů a způsobů řešení globálních problémů na lokální úrovni – v obci, regionu.
  • Uvede příklady mezinárodního terorismu a zaujme vlastní postoj ke způsobu jeho potírání.

EU a ČR, podstata, význam, výhody.
Globalizace – pojem.
Významné globální problémy, jejich klady a zápory, projevy, způsoby jejich řešení.
Projevy globálních problémů a jejich řešení.
Terorismus a jeho podoby, teroristické organizace.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Fungování a vliv médií ve společnosti

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Občan, občanská společnost a stát

Dějepis

9. ročník

Rozdělený a integrující se svět

Zeměpis

8. ročník

Společenské a hospodářské prostředí

Zeměpis

8. ročník

Regiony světa

Zeměpis

9. ročník

Životní prostředí

Občan, stát a právo
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Přiměřeně uplatňuje svá práva a respektuje práva a oprávněné zájmy druhých lidí, posoudí význam ochrany lidských práv a svobod.
  • Objasní význam právní úpravy důležitých vztahů – vlastnictví, pracovní poměr, manželství.
  • Provádí jednoduché právní úkony a chápe jejich důsledky, uvede příklady některých smluv upravujících občanskoprávní vztahy – osobní přeprava, koupě, oprava, pronájem věci.
  • Dodržuje právní ustanovení, která se na něj vztahují, a uvědomuje si rizika jejich porušování.
  • Rozlišuje a porovnává úkoly orgánů právní ochrany občanů, uvede příklady jejich činnosti a spolupráce při postihování trestních činů.
  • Rozpozná protiprávní jednání, rozliší přestupek a trestný čin, uvede jejich příklady

Právní řád, právní norma, protiprávní jednání. Druhy práva.
Státní správa a samospráva, systém soudů v ČR.
Pracovní poměr, pracovní doba.
Pracovní smlouva a její náležitosti.
Právní ochrana občanů.
Přestupek, trestný čin, trest.
Manželství a způsoby jeho uzavírání, manželství, vlastnictví a jeho formy.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Člověk a svět práce

9. ročník

Volba povolání

Stát a hospodářství
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Dodržuje zásady hospodárnosti, popíše a objasní vlastní způsoby zacházení s penězi a se svým i svěřeným majetkem, vyhýbá se rizikům v hospodaření s penězi.
  • Vysvětlí, jakou funkci plní banky a jaké služby občanům nabízejí.
  • Rozlišuje a porovnává úlohu výroby, obchodu a služeb, uvede příklady jejich součinnosti.
  • Rozlišuje funkce výroby, obchodu a služeb.
  • Na příkladu chování kupujících a prodávajících vyloží podstatu fungování trhu

Funkce a podoby peněz, formy placení, rozpočet.
Finanční ústavy, banky, spořitelny, pojišťovny a jejich funkce a význam.
Státní rozpočet, příjmy, výdaje, daně.
Výroba, obchod, služby.
Trh, nabídka, poptávka, podnikání a jeho formy.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Evropa a svět nás zajímá

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Člověk a svět práce

9. ročník

Domácnost

Ochrana za mimořádných situací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám.
  • Vhodně reaguje na mimořádné krizové události.

Vichřice, zemětřesení, výbuch sopky, tsunami, terorismus. Povodně, požáry, havárie v továrnách, dopravě, jaderných elektrárnách, výbuch plynu, závaly.