Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

8. ročník


Český jazyk a literatura


4  týdně, P
Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
  • Dorozumívá se kultivovaně,výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.
  • V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.
  • Zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.
  • Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.
  • Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.
  • Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.

Kritické čtení (analytické, hodnotící)
Úvaha.
Komunikační normy, základní mluvené žánry podle komunikační situace.
Verbální a nonverbální komunikace.
Diskuse, zásady dialogu.
Referát.
Východisko a jádro výpovědi.
Slohové postupy a slohové útvary.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci.
  • Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a souvětí.
  • V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí.
  • Samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a přiručkami.
  • Rozlišuje spisovný jazyk, nářečí, obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití.
  • Využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace.

Obecná přejatá jména, vlastní cizí jména.
Slovesný vid.
Poměry mezi souřadně spojenými větami a větnými členy, souvětí souřadné a podřadné, grafické znázornění souvětí.
Prohlubování pravopisného učiva, interpunkce v souvětí.
Procvičování a upevňování pravopisu.
Jazykové příručky.
Slovanské jazyky mezi jazyky indoevropskými.
Spisovná a nespisovná čeština.
Vývoj českého jazyka.

Prohlubování tvaroslovného a syntaktického učiva nižších ročníků.

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla.
  • Rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora.
  • Formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo.
  • Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie.
  • Rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovnává je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele.
  • Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování.
  • Vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i dalších informačních zdrojích.

Přednes básně, volná reprodukce prózy.
Dramatizace.
Specifický styl autora - Z. Mahler, Homér, J.Neruda, K.Čapek, K.J.Erben, A.Jirásek, F.L.Čelakovský, K.H.Mácha, B.Němcová, O.Pavel, S.Leacock.
Intepretace literárního textu.
Povídka, próza.
Poezie, próza, drama.
Literatura faktu, cestopisná literatura, mýty a mytologie, epika a lyrika, milostná lyrika, pověst, historický román, Bible, apokryf, travestie, legenda, balada, komiks.
Literatura a film - Kytice.
Práce s různými informačními zdroji.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

Dějepis

6. ročník

Raný středověk

Dějepis

6. ročník

Starověk

Dějepis

8. ročník

19. století

Dějepis

8. ročník

Počátek 20. stol.

Dějepis

8. ročník

19. století