Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

4. ročník


Český jazyk a literatura


7  týdně, P
Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas.
  • Rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává.
  • Posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení.
  • Reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta.
  • Vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku.
  • Rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě.
  • Volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru.
  • Rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace.
  • Píše správně po stránce obsahovvé i formální jednoduché komunikační žánry.
  • Sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti.

Věcné čtení.
I.N.S.E.R.T
Analýza sdělení.
Vypravování.
Vedení dialogu, telefonování.
Intonace, přízvuk, pauzy, tempo.
Spisovná výslovnost.
Zpráva, oznámení, dopis, popis, SMS, vypravování, tiskopis.
Větná osnova.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu.
  • Vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné ZSD označuje základ věty.
  • Odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí.
  • Užívá vhodných spojovacích výrazů,podle potřeby projevu je obměňuje.
  • Píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách.
  • Zvládá základní příklady syntaktického pravopisu.
  • Rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, část předponovou a koncovku
  • Spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova.
  • Porovnává významy slov,zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová.

Slovní druhy, slova ohebná a neohebná.
Slovesný způsob, kategorie jmen- pád, číslo, rod .
Určování vzorů podstatných jmen.
Základní skladební dvojice, věta holá, věta rozvitá.
Věta jednoduchá a souvětí, grafické znázornění jednoduchého souvětí.
Věta jednoduchá a souvětí, spojovací výrazy.
Vyjmenovaná slova, slova příbuzná, koncovky podstatných jmen podle vzorů.
Shoda přísudku s podmětem.
Stavba slova.
Předložky a předpony : od, nad, pod, před, bez, roz, ob...
Upevňování učiva nižších ročníků.
Antonyma, synonyma, slova jednoznačná a mnohoznačná, spisovná a nespisovná, slova citově zabarvená.

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je.
  • Volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma.
  • Rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů.
  • Při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy.

Rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň,
pohádka, bajka, povídka, odborný text, publicistika.
Rým, verš, sloka, přirovnání.
Spisovatel, básník, kniha, čtenář, ilustrace, ilustrátor,
divadelní představení, herec , režisér.