telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a příroda

FyzikaChemie
PřírodopisZeměpis
8. ročník9. ročník
Vzdělávací obor chemie je realizován v 8. a 9. ročníku v návaznosti a v úzké spolupráci se vzdělávacími obory fyzika, přírodopis a zeměpis. K nejdůležitějším cílům oboru patří vedení žáků k poznávání přírody jako systému, chápání důležitosti udržování přírodní rovnováhy, uvědomování si užitečnosti přírodovědných poznatků a jejich aplikací v praktickém životě, rozvíjení dovednosti objektivně a spolehlivě pozorovat, experimentovat, vytvářet a ověřovat hypotézy, vyvozovat z nich závěry a interpretovat je. Žáci se učí rozlišovat příčiny chemických dějů, souvislosti a vztahy mezi nimi, předvídat a ovlivňovat je, především v souvislosti s řešením praktických problémů.
Výuka chemie je specificky směřována k:
- podchycení a rozvíjení zájmu o poznávání základních chemických pojmů a zákonitostí na příkladech různých chemických látek a jejich reakcí s využíváním jednoduchých chemických pokusů, řešení problémů a zdůvodňování správného jednání v praktických situacích;
- vytváření potřeb objevovat a vysvětlovat chemické jevy, zdůvodňovat vyvozené závěry a získané poznatky využívat k rozvíjení odpovědných občanských postojů;
- získávání a upevňování dovednosti pracovat podle pravidel bezpečné práce s chemikáliemi a dovednosti poskytnout první pomoc při úrazech s nebezpečnými látkami;
Výuka chemie přispívá k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí např. takto:
Kompetence k učení:
Učí různým metodám poznávání přírodních objektů, procesů, vlastností a jevů. Učí zpracovávat informace z hlediska důležitosti a objektivity a využívat je k dalšímu učení.
Kompetence k řešení problémů:
Učí přecházet od smyslového poznávání k poznávání založeném na pojmech, teoriích a modelech, chápat vzájemné souvislosti a zákonitosti. Učí poznatky zobecňovat a aplikovat v životě. Učí logicky vyvozovat a předvídat specifické závěry z přírodních zákonů. Rozvíjí schopnost objevovat a formulovat problém a hledat varianty řešení.
Kompetence komunikativní:
Vede k logickému vyjadřování a argumentaci, k přehlednému sdělování postupů a výsledků pozorování. Učí porozumět odborným textům a získávat informace z různých zdrojů (literatura, internet…).
Kompetence sociální:
Učí účinné spolupráci se spolužáky i s učitelem, vzájemné pomoci a společnému hledání řešení problémů.
Kompetence občanské:
Vede k poznání možnosti rozvoje i zneužití chemie a k odpovědnosti za zachování životního prostředí.
Kompetence pracovní:
Učí optimálně plánovat a provádět pozorování a pokus a vyhodnocovat získaná data. Seznamuje se zásadami bezpečnosti a ochrany zdraví.