Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
Redoxní reakce
výstupy | učivo |
-
Vysvětlí pojmy oxidace a redukce, uvede příklady hospodářsky důležitých reakcí, zná základní principy výroby běžných kovů, ekonomické a ekologické aspekty výroby, koroze kovů, vysvětlí pojem elektrolýza, zná její využití, dokáže vysvětlit výrobu elektřiny chemickou cestou.
|
oxidace a redukce, výroba základních kovů, koroze, galvanické články a akumulátory.
|
Zdroje energie
výstupy | učivo |
|
ropa, uhlí, zemní plyn;
jaderná energie;
obnovitelné zdroje energie;
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Do:
Zeměpis
(9. ročník):
Životní prostředí
|
Organické sloučeniny
výstupy | učivo |
-
Rozliší jednoduché uhlovodíky, jeich zdroje, vlastnosti a použití, zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů energie a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy. Rozliší vybrané deriváty uhlovodíků, jejich zdroje a použití. Orientuje se ve výchozích látkách a produktech fotosyntézy a koncových produktů biochemického zpracování, především bílkovin, tuků a sacharidů. Určí podmínky postačující pro aktivní fotosyntézu. Uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů.
Rozlišuje fosilní a obnovitelné zdroje uhlovodíků, diskutuje vliv zpracování fosilních paliv na životní prostředí, závislost na ropě, diskutuje o náhradních zdrojích energie. Rozlišuje uhlovodíky, zapisuje jejich vzorce-mol., rac., sc., popíše principy zpracování ropy a využití jednotlivých frakcí, rozliší uhlovodíky a jejich deriváty, charakteristickou skupinu a radikál, zapíše názvy a vzorce nejjednodušších derivátů a příklady jejich použití, vysvětlí princip esterifikace, polymerace, znázorní polymeraci základních druhů plastů, jejich využití, diskutuje rozšíření plastů ve společnosti a ekologické aspekty použití, uvědoměle třídí odpad-plasty, vede k tomu i ostatní.
Vysvětlí princip dýchání a fotosyntézy, zná význam fotosyntézy pro život, vysvětlí základní strukturu sacharidů, jejich význam pro život a použití při výživě, vysvětlí základní strukturu tuků, jejich význam pro život a použití ve výživě, popíše postup výroby mýdla a vysvětlí funkci tenzidů, včetně saponátů, diskutuje o obezitě a boji s ní, vysvětlí základní strukturu aminokyselin, spojení peptidickou vyzbou, význam peptidů a bílkovin pro život, vysvětlí význam vitaminů pro život člověka, zná jejich zdroje, vysvětlí funkci a význam hormonů.
|
uhlovodíky a jejich deriváty.zdroje uhlovodíků, zpracování ropy a uhlí, paliva, alkany, alkeny, alkiny, areny, dieny, cykloalkany, halogenderiváty, alkoholy a fenoly, aldehydy a ketony, karboxylové kyseliny, estery, polymerace a polykondenzace, použití plastů,t řídění plastů - odpadů.
|
Přírodní látky
výstupy | učivo |
-
Rozliší jednoduché uhlovodíky, jeich zdroje, vlastnosti a použití, zhodnotí užívání fosilních paliv a vyráběných paliv jako zdrojů energie a uvede příklady produktů průmyslového zpracování ropy. Rozliší vybrané deriváty uhlovodíků, jejich zdroje a použití. Orientuje se ve výchozích látkách a produktech fotosyntézy a koncových produktů biochemického zpracování, především bílkovin, tuků a sacharidů. Určí podmínky postačující pro aktivní fotosyntézu. Uvede příklady zdrojů bílkovin, tuků, sacharidů a vitaminů.
Rozlišuje fosilní a obnovitelné zdroje uhlovodíků, diskutuje vliv zpracování fosilních paliv na životní prostředí, závislost na ropě, diskutuje o náhradních zdrojích energie. Rozlišuje uhlovodíky, zapisuje jejich vzorce-mol., rac., sc., popíše principy zpracování ropy a využití jednotlivých frakcí, rozliší uhlovodíky a jejich deriváty, charakteristickou skupinu a radikál, zapíše názvy a vzorce nejjednodušších derivátů a příklady jejich použití, vysvětlí princip esterifikace, polymerace, znázorní polymeraci základních druhů plastů, jejich využití, diskutuje rozšíření plastů ve společnosti a ekologické aspekty použití, uvědoměle třídí odpad-plasty, vede k tomu i ostatní.
Vysvětlí princip dýchání a fotosyntézy, zná význam fotosyntézy pro život, vysvětlí základní strukturu sacharidů, jejich význam pro život a použití při výživě, vysvětlí základní strukturu tuků, jejich význam pro život a použití ve výživě, popíše postup výroby mýdla a vysvětlí funkci tenzidů, včetně saponátů, diskutuje o obezitě a boji s ní, vysvětlí základní strukturu aminokyselin, spojení peptidickou vyzbou, význam peptidů a bílkovin pro život, vysvětlí význam vitaminů pro život člověka, zná jejich zdroje, vysvětlí funkci a význam hormonů.
|
fotosyntéza, sacharidy, polysascharidy, tuky, aminokyseliny a bílkoviny, vitaminy a hormony.
|
Chemie a společnost
výstupy | učivo |
-
Zhodnotí využívání prvotních a druhotných surovin z hlediska trvale udržitelného rozvoje na Zemi, aplikuje znalosti o principech hašení požárů na řešení modelových situací z praxe, orientuje se v přípravě a využívání různých látek v praxi a jejich vlivech na životní prostředí a zdraví člověka.
Rozlišuje základní druhy léčiv, dikutuje o jejich přínosech a rizicích, zná základní zdroje alkaloidů, popíše jejich rizika a přínosy, rozliší základní druhy drog, popíše jejich účinek, diskutuje o rizicích požívání legálních i nelegálních drog, užívá argumenty při diskusi o legalizaci, rozlišuje základní druhy výbušnin, jejich použití a diskutuje možnosti zneužití, používá logické argumenty v diskusi o přínosech a rizicích chem. výrob, diskutuje o chem. látkách v potravinářství, ekologických aspektech používání chem. látek, má přehled o výrobách důležitých materiálů - stavebnictví, sklo, keramika, základní hnojiva a jejich použití, vysvětlí funkci detergentů a pesticidů a jejich rizika vzhledem k živ. prostředí, zná důležité hořlaviny a třídy jejich nebezpečnosti.
|
léčiva, alkaloidy a drogy, xenobiotika, výbušniny, chemický průmysl, průmyslová hnojiva, tepelně zpracovávané materiály, detergenty, pesticidy, hořlaviny, potravinářství, chemie a životní prostředí-shrnutí.
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
|
|