telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a příroda

FyzikaChemie
PřírodopisZeměpis
8. ročník
povinný
2
9. ročník

Úvod do chemie

výstupyučivo
  • Určí společné a rozdílné vlastnosti látek, pracuje bezpečně s vybranými dostupnými a běžně používanými látkami a hodnotí jejich rizikovost, posoudí nebezpečnost vybraných dostupných látek, se kterými zatím pracovat nesmí, objasní nejefektivnější jednání v modelových příkladech havárie s únikem nebezpečných látek.
    Rozliší fyzikální a chemické děje, rozliší látky a tělesa, popíše vlastnosti látek a vyhledá v tabulkách - skupenství, barva, zápach, hustota, teplota tání a varu. Popíše zásady bezpečné práce v chem. pracovně a dodržuje je, zná rizikové skupiny chem. látek, zásady bezpečné práce s nimi, aplikace chem. látek v domácnosti a běžném životě. Dovede poskytnout první pomoc a přivolat lékařskou pomoc, orientuje se v systému R-S vět, zná symboliku látek, ví, jak se chovat při havarijních situacích s únikem nebezpečných látek.
Chemie jako přírodní věda, postavení chemiie ve společnosti, výrobky chem.průmyslu, zásady bezpečnosti práce, pravidla první pomoci a nebezpečné látky a přípravky.
R-věty, S-věty, označení látek, vlastnosti látek, havarijní situace.

Směsi

výstupyučivo
  • Rozlišuje směsi a chemické látky, vypočítá složení roztoků, připraví prakticky roztok daného složení, vysvětlí faktory ovlivňující rozpouštění pevných látek, navrhne postupy a prakticky provede oddělování složek směsí o známém složení, uvede příklady z praxe, rozliší různé druhy vody a uvede příklady jejich výskytu a použití, uvede příklady znečišťování vody a vzduchu v pracovním prostředí a v domácnosti, navrhne vhodné preventivní opatření a způsoby likvidace znečištění.
    Rozliší směsi a chem. čisté látky, směsi stejnorodé a různorodé-základní typy, používá základní pojmy - druhy roztoků, slitiny, zvládá jednoduché výpočty složení roztoků a prakticky je připraví, vysvětlí faktory ovlivňující rozpouštění, volí postupy oddělování složek ze směsi-prakticky provede filtraci, krystalizaci a destilaci, popíše vlastnosti vody a její význam pro život, rozliší různé druhy vod,orientuje se v problematice znečištění ovzduší, zná preventivní opatření a způsoby likvidace znečištění, má představu o skleníkovém efektu, ozonové vrstvě. Popíše princip úpravy pitné vody, čištění odpadních vod, hledá v okolí zdroje znečištění a cesty k nápravě.
Směsi a jejich složky, různorodé a stejnorodé směsi, slitiny, způsoby oddělování složek ze směsí (filtrace,odstřeďování,destilace,krystalizace,usazování,extrakce a sublimace,chromatografie), voda ajejí vlastnosti, druhy vod, péče o čistotu vod, složení a vlastnosti vzduchu, čistota ovzduší, ozonová vrstva.
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Základní podmínky života

    Voda - čistota vody. Vzduch - čistota ovzduší.
přesahy
Z:
(8. ročník): Číslo a proměnná

Částicové složení látek

výstupyučivo
  • Používá pojmy atom a molekula ve správných souvislostech, rozlišuje prvky a sloučeniny a pojmy používá ve správných souvislostech, orientuje se v periodické soustavě prvků, rozpozná vybrané kovy a nekovy, zná jejich vlastnosti.
    Rozlišuje pojem atom a molekula, popíše složení atomu, umí použít protonové nuklaeonové číslo k určení stavby atomu, samostatně se orientuje v PS, umí popsat stavbu el. obalu-tím i vysvětlení vlastností prvků, rozlišuje pojmy-prvek, sloučenina a směs, odvodí složení látky ze vzorce, používá značky a názvy vybraných prvků, má představu o vzniku kovalentní vazby, umí použít hmotnostní zlomek k vyjádření složení látky, pracuje s pojmy elektronegativita, kation, anion, rozlišuje kovy, polokovy a nekovy, zná jejich základní vlastnosti, s využitím PT popíše vlastnosti vybraných prvků, jejich využití v běžném životě, některé prvky dovede připravit, dokázat ve vzorcích.
Stavba atomu, elektronový obal atomu, chemické prvky, protonové a nukleonové číslo, PSP, ionty, elektronegativita, chemická vazba, sloučeniny, chem. vzorec, hmotnostní zlomek, vybrané nekovy, polokovy a kovy.

Chemické reakce

výstupyučivo
  • Rozlišuje reaktanty a produkty reakce, uvede příklady důležitých chem. reakcí, klasifikaci a jejich využívání, dokáže přečíst chem. rovnice a s využitím zákona zachování hmotnosti vypočítá hmotnost reaktantu či produktu, aplikuje poznatky o faktorech ovlivňujících rychlost reakcí a předcházení možným nebezpečím.
    Rozlišuje reaktanty a produkty reakce, samostatně provede jednoduchou chem. reakci, určuje s pomocí tabulek molární hmotnosti, látkové množství, přečte zápis chem. reakce, dovede napsat jednoduchý zápis reakce, zvládá jednoché výpočty hmotnosti reaktantů a produktů z rovnice, pracuje se vzorci, popíše faktory ovlivňující rychlost reakce, zná základní typy reakcí.
Chemický děj, zákon zachování hmotnosti, molární hmotnost, látkové množství, jednoduché chemické reakce, typy reakcí-klasifikace, faktory ovlivňující rychlost reakcí, reakce exo a endotermní.

Anorganické sloučeniny, soli

výstupyučivo
  • Porovná základní vlastnosti a použití vybraných prakticky významných oxidů, halogenidů, kyselin a hydroxidů, solí, posoudí jejich vliv na životní prostředí, vysvětlí vznik kyselých dešťů, vliv na životní prostředí, opatření k prevenci a likvidaci následků, orientuje se na stupnici pH, měří reakce roztoků a uplatnění neutralizace v praxi.
    Dovede určit oxidační číslo, dokáže napsat z názvu vzorec a naopak-halogenidy, oxidy a sulfidy. Dokáže popsat jejich základní vlastnosti a použití, diskutuje jejich význam v domácnostech, hospodářství a vliv na životní prostředí. Rozlišuje kyslíkaté a bezkyslíkaté kyseliny, vysvětlí kyselost a zásaditost roztoků, dokáže ji orientačně měřit, používá stupnici pH, zapisuje vzorce a názvy kyselin a hydroxidů, popisuje vlastnosti a použití důležitých kyselin a hydroxidů, dodržuje zásady bezpečné práce s žíravinami, umí poskytnout první pomoc, diskutuje vliv kyselin na životní prostředí. Provede neutralizaci zředěných roztoků, zapíše neutralizaci chem. rovnicí, zapisuje názvy a vzorce některých solí, uvede příklady důležitých solí a jejich použití, zná význam průmyslových hnojiv a jejich vliv na životní prostředí, použítí sloučenin vápníku ve stavebnictví. Určuje pomocí chemických rovnic látková množství reaktantů a produktů, z rovnice vypočítá potřebné množství látek v gramech, stanovuje složení roztoků pomocí hmotnostního zlomku nebo molární koncentrace.
Oxidační číslo, halogenidy a jejich názvosloví, oxidy a sulfidy-jejich názvosloví a použití, význam,
Kyseliny a hydroxidy
Oxidy kyselinotvorné, zásadotvorné a amfoterní, kyselost a zásasaditost roztoků, vlastnosti kyselin a hydroxidů, jejich názvosloví, důležité kyseliny a hydroxidy, měření kyselosti, kyselé deště, zásády bezpečné práce s žíravinami, první pomoc.
Soli
Vznik solí, neutralizace, názvosloví vybraných solí, význam a a použití vybraných solí.
Jednoduché výpočty z chemických rovnic, hmotnostní zlomek,molární koncentrace.
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí