telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a zdraví

Výchova ke zdravíTělesná výchova
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník
povinný
2
7. ročník8. ročník9. ročník

Zdraví

výstupyučivo
  • Aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem; odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím, upraví pohybovou aktivitu vzhledem k údajům k znečištění ovzduší.
    Změří srdeční frekvenci, stanoví, jak tento údaj využít pro úpravu pohybové zátěže. Posoudí praktické jednání a rozhodování i ve vypjatých situacích (úraz, nevhodné klimatické podmínky, znečištěné ovzduší..). Sestaví svůj pohybový režim, pravidelně se věnuje některému sportu nebo jiné pohybové aktivitě. Používá základní cviky a sestavy pro různé účely a dovede je převážně samostatně využít v denním režimu. Připraví se samostatně pro různou pohybovou činnost. Pečuje o svoji tělesnou zdatnost a zdraví.
Význam biorytmů pro zdraví a pohybovou aktivitu.
Základní význam jednotlivých druhů cvičení a jejich použití v denním režimu.
Zdravý životní styl, odmítání škodlivin.
přesahy
Do:
Výchova ke zdraví (6. ročník): Zdraví
Výchova ke zdraví (6. ročník): Zdravý způsob života

Pohybové dovednosti

výstupyučivo
  • Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech; posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny.
    Rozpozná význam atletiky jako vhodné průpravy pro jiné sporty. Provede organizaci jednotlivých soutěží, změří a zapíše výkony. Užívá a rozpozná základní startovní povely. Užívá základy techniky dalších osvojovaných disciplín. Aplikuje průpravná cvičení pro jednotlivé atletické činnosti. Dokáže sestavit tabulky rekordů. Zdůvodní význam pohybových her pro navazování a upevňování mezilidských kontaktů. Snaží se o fair play jednání při hrách, má radost ze hry, ne z prohry jiného. Rozpozná, která hra je vhodná pro určitý věk, počet hráčů, prostředí. Objasní, rozpozná základní rozdíly mezi jednotlivými druhy sportovníchher (kolektivní, individuální, brankové, síťové, pálkové atd.) Ovládá základní pravidla a uplatňuje je ve hře. Provede základní údržbu náčiní a úpravu hřišť před utkáním a po utkání. Rozpozná základní herní činnost jednotlivce a kombinace a uplanuje je ve hře. Určí taktiku hry a dodržuje ji za pomoci spolužáků a učitele. Rozliší několik her z každé skupiny, aplikuje herní dovednosti a samostatně posuzuje hru. Fotbal -zvládá základní herní činnosti jednotlivce (přihrávka, vhazování míče, střelba z místa, střelba po vedení míče, uvolňování hráče, zpracování míče). Basketbal -zvládá základní herní činnosti jednotlivce (uvolňování hráče s míčem a bez míče, přihrávka jednoruč a obouruč, střelba, rozskok, při hře používá osobní obranu). Florbal-přihrávka, střelba, zvládá utkání 4+0. Softbal- Přihraje a chytí míč. Odpálí míček. Zašlápne metu. Používá zjednodušená pravidla softbalu. Ringo-Vysvětlí základní pravidla ringo. Hraje ringo. Vybíjená -hraje vybíjenou. Zvládá základní pravidla pro vybíjenou. Hází s protilehlou nohou vpředu. Přehazovaná – Chápe význam přehazované pro pozdější výuku odbíjené. Hraje přehazovanou. Používá aktivně osvojované pojmy. Ovládá bezpečně záchranu a dopomoc při osvojovaných cvicích. Předvede kotoul vpřed a vzad ve vazbách, roznožku přes nářadí výmyk, svis vznesmo, svis střemhlav s dopomocí, základní skoky na trampolínce, různé druhy chůze a rovnovážné postoje na kladině. Ukáže využité gymnastické prvky a užívá při přípravě krátké sestavy. Provádí zdravotně pohybové a kulturně estetické funkce pohybu s hudebním doprovodem. Ukáže základní aerobní cvičení s hudbou. Rozezná bezpečně základní způsoby rozvoje pohybových předpokladů i korekce svalových oslabení a dovede je převážně samostatně využívat. Předvede šplh na tyči(laně). Používá při cvičeních expandr, krátké a dlouhé švihadlo, plný míč. Vysvětlí pojem kruhový trénink. Zhodnotí zdravotní a rozvojový význam plavání. Používá 2 plavecké způsoby, startovní skok a obrátku. Předvede první pomoc při záchraně tonoucího.
  • Dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
  • Rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora.
  • Usiluje o zlepšení své fyzické zdatnosti, z nabídky volí vhodný rozvojový program.
  • Samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností - zatěžovanými svaly
  • Uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
Atletika
Průpravná cvičení pro jednotlivé atletické činnost : běh (rychlý,vytrvalostní), skok (daleký,vysoký), hod (míčkem,granátem)
Sportovní hry
Radost ze hry, prožitek spolupráce
Význam sportovních her pro rozvoj herních dovedností
Herní role a funkce (brankář, kapitán atd.)
Sportovní hry:fotba, basketbal, vybíjená, přehazovaná, ringo, florbal, softbal
Gymnastika
Pojmy, odvozené cvičební polohy a postoje
Záchrana a dopomoc
Akrobacie- přeskoky,hrazda,kladina
Zapojení do řízení a samostatného hodnocení kvality
Rytmická a kondiční gymnastika
Různé druhy pohybu s hudebním a rytmickým doprovodem
Technika a estetika pohybu
Rychlostně silová cvičení
Protahovací a napínací cvičení (strečink)
Turistika
Pobyt v přírodě
Orientace na mapě
Plavání
Základní plavecké disciplíny
Záchrana tonoucího
přesahy
Z:
(6. ročník): Hudebně pohybové činnosti
(6. ročník): Geometrie v rovině a v prostoru

Pohybové učení - organizace

výstupyučivo
  • Aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem; odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím, upraví pohybovou aktivitu vzhledem k údajům k znečištění ovzduší.
    Změří srdeční frekvenci, stanoví, jak tento údaj využít pro úpravu pohybové zátěže. Posoudí praktické jednání a rozhodování i ve vypjatých situacích (úraz, nevhodné klimatické podmínky, znečištěné ovzduší..). Sestaví svůj pohybový režim, pravidelně se věnuje některému sportu nebo jiné pohybové aktivitě. Používá základní cviky a sestavy pro různé účely a dovede je převážně samostatně využít v denním režimu. Připraví se samostatně pro různou pohybovou činnost. Pečuje o svoji tělesnou zdatnost a zdraví.
  • Rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora.
  • Uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
Člověk a sport
Pojmy osvojovaných činností
Základní pojmy spojené s jednotlivými druhy cvičení
Pojmy olympijské disciplíny
Základní pravidla atletických soutěží
Základní techniky disciplín
Základy evidence výkonů
Základní principy pro řízení a rozhodování pohybových her
Úkoly vyplývající z herních funkcí a rolí ve hře
Základní pravidla sportovních her
Specifikace bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách
Příprava a organizace utkání
Úprava různých povrchů hřišť
Význam plavání pro zdraví a regeneraci
Uplatňování pravidel bezpečnosti silničního provozu v roli chodce (běžce),
Ochrana přírody, základy orient, běhu, topografické značky, práce s buzolou