Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a zdraví
Zdraví
výstupy | učivo |
-
Aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem; odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím, upraví pohybovou aktivitu vzhledem k údajům k znečištění ovzduší.
Změří srdeční frekvenci, stanoví, jak tento údaj využít pro úpravu pohybové zátěže. Posoudí praktické jednání a rozhodování i ve vypjatých situacích (úraz, nevhodné klimatické podmínky, znečištěné ovzduší..).
Sestaví svůj pohybový režim, pravidelně se věnuje některému sportu nebo jiné pohybové aktivitě.
Používá základní cviky a sestavy pro různé účely a dovede je převážně samostatně využít v denním režimu.
Připraví se samostatně pro různou pohybovou činnost. Pečuje o svoji tělesnou zdatnost a zdraví.
|
Význam biorytmů pro zdraví a pohybovou aktivitu.
Základní význam jednotlivých druhů cvičení a jejich použití v denním režimu.
Zdravý životní styl, odmítání škodlivin.
|
přesahy |
Do:
Výchova ke zdraví
(6. ročník):
Zdraví Výchova ke zdraví
(6. ročník):
Zdravý způsob života
|
Pohybové dovednosti
výstupy | učivo |
-
Zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti a tvořivě je aplikuje ve hře, soutěži, při rekreačních činnostech; posoudí provedení osvojované pohybové činnosti, označí zjevné nedostatky a jejich možné příčiny.
Rozpozná význam atletiky jako vhodné průpravy pro jiné sporty. Provede organizaci jednotlivých soutěží, změří a zapíše výkony. Užívá a rozpozná základní startovní povely.
Užívá základy techniky dalších osvojovaných disciplín. Aplikuje průpravná cvičení pro jednotlivé atletické činnosti.
Dokáže sestavit tabulky rekordů.
Zdůvodní význam pohybových her pro navazování a upevňování mezilidských kontaktů.
Snaží se o fair play jednání při hrách, má radost ze hry, ne z prohry jiného. Rozpozná, která hra je vhodná pro určitý věk, počet hráčů, prostředí. Objasní, rozpozná základní rozdíly mezi jednotlivými druhy sportovníchher (kolektivní, individuální, brankové, síťové, pálkové atd.)
Ovládá základní pravidla a uplatňuje je ve hře.
Provede základní údržbu náčiní a úpravu hřišť před utkáním a po utkání. Rozpozná základní herní činnost jednotlivce a kombinace a uplanuje je ve hře. Určí taktiku hry a dodržuje ji za pomoci spolužáků a učitele.
Rozliší několik her z každé skupiny, aplikuje herní dovednosti a samostatně posuzuje hru. Fotbal -zvládá základní herní činnosti jednotlivce (přihrávka, vhazování míče, střelba z místa, střelba po vedení míče, uvolňování hráče, zpracování míče).
Basketbal -zvládá základní herní činnosti jednotlivce (uvolňování hráče s míčem a bez míče, přihrávka jednoruč a obouruč, střelba, rozskok, při hře používá osobní obranu).
Florbal-přihrávka, střelba, zvládá utkání 4+0.
Softbal- Přihraje a chytí míč. Odpálí míček. Zašlápne metu. Používá zjednodušená pravidla softbalu.
Ringo-Vysvětlí základní pravidla ringo. Hraje ringo.
Vybíjená -hraje vybíjenou. Zvládá základní pravidla pro vybíjenou. Hází s protilehlou nohou vpředu.
Přehazovaná – Chápe význam přehazované pro pozdější výuku odbíjené. Hraje přehazovanou.
Používá aktivně osvojované pojmy.
Ovládá bezpečně záchranu a dopomoc při osvojovaných cvicích. Předvede kotoul vpřed a vzad ve vazbách, roznožku přes nářadí výmyk, svis vznesmo, svis střemhlav s dopomocí, základní skoky na trampolínce, různé druhy chůze a rovnovážné postoje na kladině.
Ukáže využité gymnastické prvky a užívá při přípravě krátké sestavy. Provádí zdravotně pohybové a kulturně estetické funkce pohybu s hudebním doprovodem. Ukáže základní aerobní cvičení s hudbou.
Rozezná bezpečně základní způsoby rozvoje pohybových předpokladů i korekce svalových oslabení a dovede je převážně samostatně využívat. Předvede šplh na tyči(laně).
Používá při cvičeních expandr, krátké a dlouhé švihadlo, plný míč. Vysvětlí pojem kruhový trénink.
Zhodnotí zdravotní a rozvojový význam plavání.
Používá 2 plavecké způsoby, startovní skok a obrátku. Předvede první pomoc při záchraně tonoucího.
-
Dohodne se na spolupráci i jednoduché taktice vedoucí k úspěchu družstva a dodržuje ji
-
Rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora.
-
Usiluje o zlepšení své fyzické zdatnosti, z nabídky volí vhodný rozvojový program.
-
Samostatně se připraví před pohybovou činností a ukončí ji ve shodě s hlavní činností - zatěžovanými svaly
-
Uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
|
Atletika
Průpravná cvičení pro jednotlivé atletické činnost : běh (rychlý,vytrvalostní), skok (daleký,vysoký), hod (míčkem,granátem)
Sportovní hry
Radost ze hry, prožitek spolupráce
Význam sportovních her pro rozvoj herních dovedností
Herní role a funkce (brankář, kapitán atd.)
Sportovní hry:fotba, basketbal, vybíjená, přehazovaná, ringo, florbal, softbal
Gymnastika
Pojmy, odvozené cvičební polohy a postoje
Záchrana a dopomoc
Akrobacie- přeskoky,hrazda,kladina
Zapojení do řízení a samostatného hodnocení kvality
Rytmická a kondiční gymnastika
Různé druhy pohybu s hudebním a rytmickým doprovodem
Technika a estetika pohybu
Rychlostně silová cvičení
Protahovací a napínací cvičení (strečink)
Turistika
Pobyt v přírodě
Orientace na mapě
Plavání
Základní plavecké disciplíny
Záchrana tonoucího
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Hudebně pohybové činnosti
(6. ročník):
Geometrie v rovině a v prostoru
|
Pohybové učení - organizace
výstupy | učivo |
-
Aktivně vstupuje do organizace svého pohybového režimu, některé pohybové činnosti zařazuje pravidelně a s konkrétním účelem; odmítá drogy a jiné škodliviny jako neslučitelné se sportovní etikou a zdravím, upraví pohybovou aktivitu vzhledem k údajům k znečištění ovzduší.
Změří srdeční frekvenci, stanoví, jak tento údaj využít pro úpravu pohybové zátěže. Posoudí praktické jednání a rozhodování i ve vypjatých situacích (úraz, nevhodné klimatické podmínky, znečištěné ovzduší..).
Sestaví svůj pohybový režim, pravidelně se věnuje některému sportu nebo jiné pohybové aktivitě.
Používá základní cviky a sestavy pro různé účely a dovede je převážně samostatně využít v denním režimu.
Připraví se samostatně pro různou pohybovou činnost. Pečuje o svoji tělesnou zdatnost a zdraví.
-
Rozlišuje a uplatňuje práva a povinnosti vyplývající z role hráče, rozhodčího, diváka, organizátora.
-
Uplatňuje vhodné a bezpečné chování i v méně známém prostředí sportovišť, přírody, silničního provozu; předvídá možná nebezpečí úrazu a přizpůsobí jim svou činnost
|
Člověk a sport
Pojmy osvojovaných činností
Základní pojmy spojené s jednotlivými druhy cvičení
Pojmy olympijské disciplíny
Základní pravidla atletických soutěží
Základní techniky disciplín
Základy evidence výkonů
Základní principy pro řízení a rozhodování pohybových her
Úkoly vyplývající z herních funkcí a rolí ve hře
Základní pravidla sportovních her
Specifikace bezpečnosti a hygieny při sportovních hrách
Příprava a organizace utkání
Úprava různých povrchů hřišť
Význam plavání pro zdraví a regeneraci
Uplatňování pravidel bezpečnosti silničního provozu v roli chodce (běžce),
Ochrana přírody, základy orient, běhu, topografické značky, práce s buzolou
|
|