telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Jazyk a jazyková komunikace

Český jazyk a literaturaCizí jazyk
1. ročník2. ročník3. ročník4. ročník5. ročník6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník
Anglický jazyk
Obsahové, časové a organizační vymezení předmětu
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Anglický jazyk vychází ze vzdělávacího oboru RVP ZV Cizí jazyk. Obsahem je nácvik a rozvoj řečových dovedností, a to receptivních, produktivních, interaktivních a mediačních pomocí jazykových prostředků. K jejich rozvíjení je využívána slovní zásoba stanovených tématických okruhů a komunikačních situací, které odpovídají vyspělosti žáků, jejich zájmům, nadání a potřebám budoucího povolání.
Žáci začínají s výukou Cizího jazyka – angličtiny v 1. třídě s časovou dotací 1 hodiny týdně. Ve 3. třídě se časová dotace zvýší na 3 hodiny týdně pro každý ročník až do 9. ročníku.
Žáci jsou děleni do skupin podle počtu. Výuka probíhá v klasických třídách. Podle aktuální potřeby jsou využívány speciální učebny – učebna informatiky, popř. multimediální učebna, kde jsou k dispozici počítače s internetem, data projektor, multimediální tabule, či DVD a video přehrávač.
V rámci výuky jsou žáky vypracovávány projekty podle právě probíraných témat, které se stávají součástí jejich hodnocení. Projekty jsou zpracovávány individuálně nebo ve skupinkách. Podle možností je organizován studijní poznávací zájezd do Velké Británie za účelem motivace žáků a poznávání jiných kultur.
Realizovaná průřezová témata
- osobnostní a sociální výchova
- rozvíjí schopnost srovnávat projevy kultury v evropském a globálním kontextu, nacházet společné znaky a odlišnosti
- kultivuje postoje k Evropě jako širší vlasti a ke světu jako globálnímu prostředí života
- utváří pozitivní postoje k jinakosti a kulturní rozmanitosti
- pomáhá překonávat stereotypy a předsudky
- využívá potenciál médií jako zdroj informací
- uvědomuje si možné dopady svých verbálních i neverbálních projevů
- pochopí cíle a strategie vybraných mediálních obsahů
- rozvíjí porozumění souvislostem v biosféře, vztahům člověka a prostředí a důsledkům lidských činností na prostředí
- využívá potenciál médií jako zdroj informací
- rozvíjí schopnost poznávat a tolerovat odlišnosti jiných národností
- kulturní diference a multikulturalita
- uvědomuje si možné dopady svých verbálních i neverbálních projevů
- rozeznává platnost a význam argumentů ve veřejné komunikaci
- rozvíjí komunikační schopnost, zvláště při veřejném vystupování a stylizaci mluveného projevu
- přispívá ke schopnosti úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace
- rozvíjí si schopnost úspěšně a samostatně se zapojit do mediální komunikace
- získá základní znalosti o různých kulturních skupinách žijících ve světě
- uvědomuje si vlastní identitu a reflektuje vlastní sociokulturní zázemí
Výchovné a vzdělávací strategie
Práce s učebnicí:
V první a druhé třídě se s učebnicí nepracuje, ale výuka probíhá audiorálně, skrze motivační hry, používání obrázků a skutečných předmětů, pomocí básní a písní si žáci osvojují základní slovní zásobu, anglickou abecedu a základní gramatické vazby.
Od 3. třídy jsou instrukce zadávané učitelem nebo uvedené v učebnici jen v anglickém jazyce. Vede tak žáky k pochopení popřípadě k odvozování významu (kompetence k řešení problému). Při řešení úloh v učebnici či pracovním sešitě dává učitel prostor žákům pro hledání vlastního postupu práce, pro diskusi mezi ním a žákem a mezi žáky samotnými (kompetence k učení).
Při práci s učebnicí používá učitel různé tvořivé metody zejména při práci s textem, např.: doplňovací otázky, hra se slovy, skládání částí textu slov a obrázků do jednoho celku atd. (kompetence k učení)
Kompetence k řešení problémů a kompetence pracovní
- informativní metody – audiovizuální přednáška, myšlenková mapa, , práce s písemnými materiály: časopisy, knihy, kartičky; se zvukovými médii: CD, kazety, s audiovizuálními médii: video, DVD, s novými médii: internet, výpočetní technika
- projekty
- řešit jednoduché problémové situace v cizojazyčném prostředí
- nebát se mluvit anglicky s cizím člověkem
- naučit se opsat obsah myšlenky, chybí-li slovní zásoba
Kompetence komunikativní
- komunikativní metody – práce v malých skupinách, dotazování, interview, metoda řetězové reakce (tabulka, děti si jí vyplňují pomocí otázek na své spolužáky)
- porozumět jednoduchému sdělení v anglickém jazyce
- umět zformulovat jednoduché myšlenky anglicky
- rozumět promluvě i přiměřenému textu v anglickém jazyce
- využívat dovednosti osvojené v anglickém jazyce k navázání kontaktu či vztahu
Kompetence sociální a personální
- interaktivní hry, učební „kolečko“ (práce v malých skupinkách na stanovištích)
- práce s portfoliem (podporuje sebedůvěru, sebehodnocení)
- v jednoduchých situacích vyžádat a poskytnout pomoc, radu
- dodržovat v anglicky mluvícím prostředí zásady slušného chování
- spolupracovat v anglicky mluvící skupině na jednoduchém úkolu
Kompetence k učení
- brainstorming
- poslech populární hudby v anglickém jazyce a následné doplňování chybějících částí
- neverbální metody – pantomima (neverbální komunikace)
- práce s portfoliem ( plánuje vhodné způsoby )
- pochopit důležitost komunikovat anglicky pro další studium i praktický život
- propojovat probraná témata a jazykové jevy
- samostatně vyhledávat nástroje k odstraňování problémů při komunikaci v angličtině
Kompetence občanské
- získat představu o zvycích v anglicky mluvících zemích a porovnávat je se zvyky našimi
- umět srovnávat ekologické a environmentální otázky týkající se anglicky mluvících zemí a České republiky
- samostatně pracovat s dvojjazyčným a výkladovým slovníkem
- využívat anglického jazyka k získávání informací z různých oblastí
Strategie práce
- kladení otázek
- tvoření časového plánu (portfolio)
- diskuse, dialog
- kooperativní učení
- sebehodnocení

Německý jazyk
Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Německý jazyk vychází ze vzdělávacího oboru RVP ZV Cizí jazyk. Obsahem je nácvik a rozvoj  řečových dovedností, a to receptivních, produktivních, interaktivních a mediačních pomocí jazykových prostředků. K jejich rozvíjení je využívána slovní zásoba stanovených tématických okruhů a komunikačních situací, které odpovídají vyspělosti žáků, jejich zájmům, nadání a potřebám budoucího povolání.
S výukou německého jazyka dle ŠVP se začína od 6. ročníku s časovou dotací 3 hodiny týdně pro každý ročník až do 9. ročníku. 
Žáci jsou děleni do skupin podle počtu. Výuka probíhá v klasických třídách. Podle aktuální potřeby jsou využívány speciální učebny – učebna informatiky, popř. multimediální učebna, kde jsou k dispozici počítače s internetem, data projektor, multimediální tabule, či DVD a video přehrávač.
V rámci výuky jsou žáky vypracovávány projekty podle právě probíraných témat, které se stávají součástí jejich hodnocení. Projekty jsou zpracovávány individuálně nebo ve skupinkách.
Výuka seznamuje žáky také s reáliemi zemí, jež tímto jazykem hovoří. Znalost cizího jazyka vede žáky k pochopení odlišností kulturních zvyklostí německého jazykového a kulturního prostředí a ke zvládnutí běžných pravidel mezilidské komunikace daného kulturního prostředí, tj. k rozvoji schopnosti interkulturní komunikace.
Žáci v předmětu Německý jazyk směřují k dosažení úrovně A2 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky.