telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a příroda

FyzikaChemiePřírodopis
Zeměpis
6. ročník7. ročník8. ročník
povinný
2
9. ročník

Etologie

výstupyučivo
    Etologie

    Vývoj člověka

    výstupyučivo
    • Orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka.
      Chápe rozdíl mezi vrozeným a naučeným chováním. Vysvětlí na příkladech teritoriální a obranné chování. Uvede příklady dorozumívání živočichů. Zná základní možnosti uplatnění etologických poznatků v chovu zvířat nebo jejich ochraně v přirozeném prostředí. Zná v hlavních bodech vývojové souvislosti větve savců od třetihor, do větve zakončené vývojem člověka. Pojmenuje a charakterizuje vývojové formy vedoucí k dnešnímu člověku. Chápe správně rovnocennost lidských ras a vysvětlí rozdílnost lidských plemen na základě přizpůsobení životním podmínkám. V základních rysech vysvětlí vývoj života na základě Darwinovy teorie přírodního výběru.
    • Určí polohu a objasní stavbu a funkci orgánů a orgánových soustav lidského těla, vysvětlí jejich vztahy.
      Popíše stavbu kosti a svalu. Ukáže a pojmenuje hlavní kosti a svaly. Vysvětlí fyziologickou funkci spojení kostí a práci svalu. Dokáže poskytnout první pomoc při poranění kostí a kloubů. Pojmenuje druhy tělních tekutin, popíše jejich složení a význam. Má základní přehled o krevních skupinách a společenském významu dárcovství krve. Popíše stavbu a funkci srdce a cév. Dokáže poskytnout první pomoc při tepenném, žilném a vlásečnicovém krvácení. Popíše stavbu a činnost dýchací soustavy. Podle možností na modelu předvede dýchání z plic do plic. Zná první pomoc při otevřených a uzavřených poraněných hrudníku. Pojmenuje původce nakažlivých nemocí a vysvětlí možnosti jejich prevence. Popíše stavbu a činnost jednotlivých částí trávicí soustavy. Vysvětlí pojem metabolismus, stručně popíše přeměnu látek a energií v organismu, pojmy – trávení, vstřebávání. Zná základní pravidla hygieny potravy a zdravé výživy. Zná způsoby odstraňování škodlivých látek z těla, stavbu a funkci ledvin, kůže. Vysvětlí hlavní příčiny onemocnění ledvin a močového měchýře a zásady péče o kůži. Popíše stavbu a funkci míchy, princip reflexní dráhy, stavbu a funkci hlavních mozkových laloků, stavbu a funkci jednotlivých čidel. Umí poskytnout před lékařskou první pomoc při poranění mozku a míchy. Má základní přehled o nemocech a možnosti první pomoci poranění smyslových ústrojí. Uvědomuje si důsledky návykových látek na činnost nervové soustavy a stručně popíše princip vzniku návyku. Vysvětlí jednotu a neoddělitelnost nervového a hormonálního řízení organismu a jejich vzájemné vztahy. Pojmenuje hlavní žlázy s vnitřním vyměšováním, názvy hormonů a vysvětlí jejich význam. Popíše stavbu a funkci pohlavních ústrojí . Má základní přehled o onemocněních vnitřních žláz.
    • Objasní vznik a vývin nového jedince od početí až do stáří - rozlišuje příčiny, případně příznaky běžných nemocí a uplatňuje zásady jejich prevence a léčby - aplikuje předlékařskou první pomoc při poranění a jiném poškození těla.
      Vysvětlí oplození, princip vývoje zárodku v děloze, funkci placenty a hlavní vývojové změny během vývoje. Popíše hlavní etapy vývoje člověka od narození do smrti. Pojmenuje hlavní druhy pohlavních chorob, popíše možné formy přenosu a zejména prevence. Vysvětlí, kde a jak vzniká genetická informace, druhy dědičnosti a význam genetiky pro současný život.
    Vývoj člověka a lidské rasy
    pokrytí průřezových témat

    OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

    • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

    • Hodnoty, postoje, praktická etika

    MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

    • Etnický původ

    ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    • Základní podmínky života

    přesahy
    Do:
    Dějepis (6. ročník): Pravěk

    Biologie člověka

    výstupyučivo
      Soustava opěrná a pohybová.
      Soustava oběhová.
      Soustava dýchací.
      Trávicí soustava.
      Vylučovací soustava a kůže.
      Soustava nervová a smyslová ústrojí.
      Soustava žláz s vnitřním vyměšováním.
      Soustava pohlavní.
      Vývin lidského jedince a genetika.
      Oplození, pre a postnatální vývoj jedince.
      Pohlavní choroby.
      přesahy
      Do:
      Výchova ke zdraví (6. ročník): Změny v životě člověka
      Výchova ke zdraví (6. ročník): Rizika ohrožující zdraví
      Výchova ke zdraví (6. ročník): Zdravý způsob života
      Výchova ke zdraví (7. ročník): Rizika ohrožující zdraví
      Výchova ke zdraví (7. ročník): Zdravý způsob života
      Výchova ke zdraví (7. ročník): Změny v životě člověka
      Z:
      (8. ročník): Pohybové učení - organizace
      (9. ročník): Pohybové učení - organizace

      Genetika

      výstupyučivo
      • Vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti
      • Uvede příklady dědičnosti v v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismů
      Základy genetiky.