Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
Kartografie, topografie a zdroje informací
výstupy | učivo |
-
Organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů.
- používá s porozuměním základní pojmy
- posuzuje na základě osvojených znalostí vypovídací hodnotu zdrojů dat a statistických ukazatelů
- dokáže zjištěné informace z různých zdrojů přiměřeně třídit, zobecňovat a výsledky interpretovat
- čte a přiměřené interpretuje informace z různých druhů plánů a map
- získává data z různých médií a využívá je k sestavování vlastních jednoduchých map, grafů a diagramů
-
Používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii.
- používá s porozuměním základní pojmy
- vnímá glóbus jako zmenšený ideální model planety Země a používá ho k demonstraci rozmístění oceánů, kontinentů, světadílů a určování základních tvarů zemského povrchu podle horizontální a vertikální členitosti
- rozlišuje mezi plánem a mapou, porovnává zobrazení zemského povrchu na glóbu a v mapách, objasní příčinu zkreslení ploch, délek, úhlů a tvarů zemského povrchu v mapách
- vnímá a používá plány a mapy jako zmenšený a zjednodušený rovinný obraz zemského povrchu nebo jeho části
- rozlišuje druhy map podle jejich měřítka a obsahu
- aplikuje měřítko mapy na výpočet skutečných vzdáleností na mapách velkých měřítek
- zhodnotí společenský význam map (vzdělávací, informační, plánovací, prognostický, historický apod.)
- vnímá a používá plány a mapy jako zmenšený a zjednodušený rovinný obraz zemského povrchu nebo jeho části
- čte a přiměřené interpretuje informace z různých druhů plánů a map (plán měst, katastrální mapa, turistická mapa, tematická mapa, obecně zeměpisná mapa, obrázková mapa, vlastní mentální mapa)
- používá různé druhy map k vysvětlení konkrétního důsledku v interakci člověk - příroda
- orientuje se v obsahu a rejstříku zeměpisných atlasů, aktivně s nimi pracuje
- načrtne vlastní plánek, schematickou mapu situace v konkrétní krajině
- určuje zeměpisnou polohu na mapách podle údajů zeměpisné šířky a zeměpisné délky
-
Přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost.
- používá různé druhy map k vysvětlení konkrétního důsledku v interakci člověk - příroda
- používá s porozuměním základní pojmy: glóbus, mapa, plán, obsah a měřítko plánů a map, výškopis, polohopis, legenda mapy, vysvětlivky mapy (soubor smluvených značek, mapový klíč), typy kartografického zobrazení, vrstevnice, výšková kóta, nadmořská výška, hloubnice, druhy map podle měřítka a dalších hledisek třídění, zkreslení map, mapové atlasy, poledníky, rovnoběžky, zeměpisná síť, místní poledník, hlavní poledník, rovník, obratníky, polární kruhy, zeměpisné souřadnice, zeměpisná délka, zeměpisná šířka, zeměpisná poloha
- vnímá glóbus jako zmenšený ideální model planety Země a používá ho k demonstraci rozmístění oceánů, kontinentů, světadílů a určování základních tvarů zemského povrchu podle horizontální a vertikální členitosti
- vytváří jednoduché mapy a grafy zobrazující geografické aspekty světových událostí - získává data z různých médií a využívá je k sestavování vlastních jednoduchých map, grafů a diagramů
- načrtne vlastní plánek, schematickou mapu situace v konkrétní krajině
-
Rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině.
- vnímá glóbus jako zmenšený ideální model planety Země a používá ho k demonstraci rozmístění oceánů, kontinentů, světadílů a určování základních tvarů zemského povrchu podle horizontální a vertikální členitosti
-
Vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.
- připraví a načrtne osobní myšlenkovou (mentální) mapu ilustrující prostorovou dynamiku současných i historických jevů v konkrétní krajině a vyjadřující osobité topografické vnímání a zobrazení prostoru
- používá myšlenková (mentální) schémata a mapy k uspořádání informací o lidech, místech a životním prostředí v prostorových souvislostech, k vyjádření atraktivit, prostorových preferencí (předností, oblíbeností) a nepreferencí v prostředí
- diskutuje o odlišnostech mentálních map různých osob na základě jejich rozdílných osobních životních zkušeností a odlišného topografického vnímání konkrétního prostoru
- analyzuje přiměřeným způsobem faktory, které ovlivňují lidské preference při rozhodování volby prostředí, kde chtějí pracovat, bydlet a rekreovat se
- používá různé druhy map k vysvětlení konkrétního důsledku v interakci člověk - příroda
|
Informační a dokumentační zdroje v geografii
Základy geografické kartografie a topografie
Glóbus
Plán, mapa
Měřítko a obsah map
Aplikace kartografických a topografických znalostí
Činnosti s mapami, grafy, diagramy a se zeměpisnými atlasy
Určování zeměpisné polohy
Myšlenkové (mentální) mapy
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Magnetismus
(6. ročník):
Číslo a proměnná
|
Přírodní obraz země
výstupy | učivo |
-
Zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy.
- určí a popíše tvar Země s pomocí globusu
- používá s porozuměním základní pojmy
- objasní postavení Slunce ve vesmíru a popíše planetární systém a tělesa sluneční soustavy
- vysvětlí význam Slunce pro život na Zemi
- určí polohu Země ve sluneční soustavě a porovná vlastnosti planety Země s ostatními tělesy sluneční soustavy
- aplikuje poznatky o vesmíru a o sluneční soustavě v pohledu na zemské těleso
- předvede otáčení Země kolem zemské osy s po- mocí globusu
-
Prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země.
- dokáže tvar Země podle konkrétního přírodního úkazu nebo jiného důkazu
-
Zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů.
- předvede otáčení Země kolem zemské osy s pomocí globusu
- vysvětlí pojmy zemská osa, severní (zeměpisný) pól, jižní pól, naznačí sklon zemské osy na globusu, vysvětlí příčiny střídání dne a noci na Zemi
- posoudí vliv střídání ročních dob v různých místech na Zemi na přírodu a na společnost
- určí délku jednoho otočení Země kolem osy a Země kolem Slunce
- zhodnotí důsledky pohybů Země na praktický život lidí
- objasní délku dne a nocí v průběhu roku v závislosti na zeměpisné šířce
- vysvětlí příčiny rozdílného času na Zemi mezi dvěma místy s polohou na různých polednících
- objasní podstatu, smysl, účel časových pásem na Zemi a úlohu nultého (základního) poledníku a 180. poledníku, výchozího pro datovou mez
- používá s porozuměním pojmy: místní čas, světový čas, časová pásma, datová hranice, kalendář
-
Rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu.
-
Porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost.
- posoudí vztah mezi Zemí a Měsícem
- popíše polohu, povrch a pohyb Měsíce
- pojmenuje jednotlivé fáze Měsíce
- popíše, jak dochází k zatmění Slunce a Měsíce
- zhodnotí působení Slunce a Měsíce na planetu Zemi
- objasní a jednoduše graficky znázorní vznik přílivu a odlivu mořské hladiny (dmutí moře)
- objasní s porozuměním stavbu zemského tělesa a zemské kůry a její členění na litosférické desky
- objasní s porozuměním vnitřní přírodní síly působící na zemský povrch a projevující se zemětřesením, sopečnou činností a vznikem sopečných pohoří
- vyhledá na fyzické mapě světa nejčastější oblasti s výskytem zemětřesení a sopečné činnosti
- zhodnotí na příkladech příčiny a důsledky přírodních katastrof způsobených vnitřními přírodními silami na přírodu a na život lidí
- popíše proces zvětrávání působením vnějších přírodních činitelů
- objasní protikladné působení vnitřních přírodních sil a vnějších přírodních činitelů na utváření zemského povrchu
- rozliší typy pohoří podle vzniku
- pojmenuje činitele ovlivňující podnebí a posoudí, v jaké míře ovlivňují podnebí v jednotlivých částech světa
- porovná jednotlivé oblasti na Zemi podle množství dopadajícího slunečního záření a dalších vlivů ovlivňujících klima, podle toho určí a vymezí s pomocí mezních rovnoběžek na mapách podnebné pásy
- porovná oblasti s rozdílným podnebím v různých částech světa
- zhodnotí kontinentální a oceánské vlivy podnebí v konkrétní oblasti
- vysvětlí rozdíl mezi podnebím a počasím
- pojmenuje činitele utvářející počasí
- objasní, jak se mění teplota vzduchu, množství a charakter srážek se stoupající nadmořskou výškou;
- popíše aktuální stav a vývoj počasí v místní krajině v libovolný den podle vybraných kritérií (charakteristik)
- popíše základní rysy celkového oběhu vzduchu v atmosféře (planetární cirkulaci)
- objasní vznik větru a uvede jeho základní charakteristiky
- popíše vznik, charakter a působení hlavních pravidelných větrů na Zemi, pojmenuje je a vyhledá v mapách oblasti s jejich výskytem
- pojmenuje základní části oběhu vody v přírodě a popíše mechanismus celkového oběhu vody
- porovná rozmístění, činnost a funkci ledovců na zemském povrchu
- srovná vznik a znaky říčního a ledovcového údolí
- popíše vznik a složení půdy
- zhodnotí na příkladech příčiny a důsledky přírodních katastrof způsobených atmosférickými poruchami, povodněmi, sesuvnými a lavinovými pohyby na přírodu a na život lidí
- objasní vznik různých typů přírodních krajin a pravidelnost v jejich rozmístění na Zemi
-
Rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost.
- objasní vztah mezi pojmy oceán a moře, rozliší druhy moří, uvede příklady a ukáže je na mapě
- Vyhledá na mapě světa a na globusu oceány, kontinenty a světadíly
- rozliší a popíše rozmanité pevninské tvary zemského povrchu podle horizontální a výškové členitosti v terénu místní krajiny a podle vyobrazení
- pojmenuje složky ovzduší a porovná orientačně podíl kyslíku mezi ostatními plyny zastoupenými v zemské atmosféře
- zhodnotí význam kyslíku pro organismy na Zemi
- objasní s porozuměním pojem podnebí
- pojmenuje činitele ovlivňující podnebí a posoudí, v jaké míře ovlivňují podnebí v jednotlivých částech světa
- popíše rozložení zásob vody na Zemi
- znázorní složení hydrosféry a hlavní procesy v ní probíhající
- pojmenuje a vyhledá na glóbu a na mapách světa jednotlivé oceány, porovná vertikální a horizontální členitost jednotlivých oceánů
- pojmenuje a vyhledá v mapách příklady ostrovů a krajinných útvarů (prvků horizontální členitosti) na oceánském (mořském) pobřeží
- rozliší a pojmenuje pohyby mořské vody
- popíše vlastnosti mořské vody
- zhodnotí význam oceánů a moří pro životní prostředí na Zemi a pro lidskou společnost
- znázorní vodní tok a jeho části od ramene k ústí
- vyhledá v mapách příklady říčních sítí, povodí, rozvodí a umoří
- vysvětlí rozdíl mezi mořem a jezerem
- vysvětlí rozdíl mezi jezerem a umělými vodními nádržemi (rybníky, přehradní nádrže)
- popíše útvary podpovrchových vod a vznik pramenů
- objasní, co jsou bezodtokové oblasti a vyhledá v mapách jejich příklady
- posoudí význam humusu v půdě
- rozlišuje mezi půdním druhem a půdním typem
- určí podle vzorku půdy nebo podle vyobrazení vzorku půdy orientačně půdní druh a půdní typ;
- zhodnotí rozmístění některých půdních typů v konkrétním území podle zonálních i azonálních souvislostí
- znázorní uspořádání půd, rostlinstva a živočišstva v závislosti na zeměpisné šířce a nadmořské výšce, objasní vliv horizontální zonálnosti a vertikální stupňovitosti na rozmístění půd, rostlinstva a živočišstva
- popíše a porovná jednotlivé typy přírodních krajin podle podnebí a podle druhů rostlinstva, živočišstva a půd
- znázorní vznik výškových (vegetačních) stupňů v pohořích v důsledku změn teplot vzduchu a množství srážek v závislosti na stoupající nadmořské výšce
- pojmenuje a vyhledá v mapách biosféry jednotlivá šířková (vegetační) pásma původních přírodních krajin
- určí orientačně geografickou polohu a vyhledá v mapách rozmístění vybraných typů krajin na Zemi
- uvede na příkladech znaky podnebí, vodstva a druhů rostlinstva, živočišstva a půd vybraných typů krajin
- posoudí význam vybraných typů krajin pro životní prostředí
|
Planeta Země
Zeměkoule
Země ve vesmíru
Pohyby Země
Roční období
Měsíc - přirozená družice Země
Oceány, kontinenty a světadíly
Časová pásma na Zemi
Pásmový čas
Kalendář
Přírodní obraz Země
Stavba zemského tělesa
Vnitřní přírodní síly - zemětřesení a sopečná činnost
Jak se mění povrch Země
Ovzduší (atmosféra)
Podnebí a podnebné pásy
Počasí
Mechanismus větrů v atmosféře
Oběh vody na Zemi
Oceány a moře
Vodstvo na pevnině
Ledovce
Půdy
Rozmístění půd
Typy krajin na Zemi rozmístěné v závislosti na zeměpisné šířce a nadmořské výšce
Vysoká pohoří a výškové stupně
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Z:
(9. ročník):
Vesmír
|
Regiony světa
výstupy | učivo |
-
Rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů světa.
- objasní pojmy: kontinent, světadíl, světový oceán
- Vyhledá na glóbu a na mapě světa oceány, kontinenty a světadíly
- porovná vzájemný poměr světového oceánu a pevniny (souše) na zemském povrchu
- rozliší podle určitých kritérií druhy moří a vyhledá na globusu a v mapách jejich příklady
- určí a vyhledá v mapách umoří afrického kontinentu
- objasní závislost rozmístění rostlinstva a živočišstva a částečně i půd na podnebí
- pojmenuje, vyhledá a srovnává v mapách africká šířková pásma a výškové stupně: tropické deštné lesy, savany, stepi, pouště a polopouště, subtropické lesy a křoviny
- pojmenuje a popíše příklady afrického rostlinstva a živočišstva a zařadí je podle výskytu v příslušných podnebných a geografických pásech - pojmenuje a vyhledá v mapách několik reprezentativních příkladů afrických národních parků nebo přírodních rezervací, uvede předmět jejich ochrany, způsoby a problémy v jejich využívání z pozice cestovního ruchu
- rozlišuje přírodní zdroje podle charakteru a hospodářského využití
-
Lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny.
- posoudí obecný význam a hospodářské využití oceánů, stav a problémy životního prostředí oceánů
- vyhledá na glóbu a v mapách jednotlivé oceány, určí jejich geografickou polohu a vzájemně je porovná
- posoudí hospodářský význam oceánů a jejich význam pro životní prostředí na Zemi
- vyhledá na glóbu a v mapách světa Afriku, určí její geografickou polohu
- vyhledá v mapách průběh rovníku, obratníků a hlavního (nultého, základního) poledníku Afrikou
- pojmenuje a vyhledá v mapách Afriky významné prvky horizontální a vertikální členitosti
- pojmenuje a vyhledá v mapách nejvíce zastoupené povrchové útvary a posoudí činitele, které je formovaly
- vyhledá v mapách hlavní toky afrických řek, určí bezodtokové oblasti
- vyhledá v mapách polohu Viktoriiných vodopádů (Mosioatunya) a vybraných afrických jezer
- vyhledá v mapách nejhustěji a řídce zalidněné oblasti Afriky
- určí a vymezí v mapách zeměpisné oblasti Afriky a určí jejich geografickou polohu
- vyhledá na politické mapě Afriky vybrané státy a vybraná hlavní a velká města
- posoudí příčiny konfliktních situací a hospodářského zaostávání afrických států
- pojmenuje a vyhledá v mapách státy severní Afriky
- určí a vyhledá v mapách oblasti severní, střední a jižní Afriky vhodné pro osídlení, pro zemědělství, pro těžbu nerostných surovin a pro průmysl a oblasti vhodné z hlediska cestovního ruchu
- pojmenuje a vyhledá v mapách vybrané státy střední Afriky
- vyhledá v mapách nejvýznamnější města v západní a ve východní části střední Afriky
- pojmenuje a vyhledá v mapách státy v jižní Africe
- vyhledá v mapách nejvýznamnější města v jižní Africe
-
Porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
- porovná rozlohu Afriky s rozlohou ostatních kontinentů (světadílů)
- porovná severní, východní, jižní a západní část Afriky podle převládajících tvarů povrchu
- určí geografickou polohu Afriky z hlediska polohy v podnebných pásech
- porovná podnebí v jednotlivých částech Afriky podle teploty a množství srážek, určí jednotlivá podnebná pásma
- objasní vliv nadmořské výšky na podnebí na příkladě Kilimandžára
- posoudí vliv pasátů a mořských proudů na podnebí Afriky
- posoudí příčiny nerovnoměrnosti v rozmístění afrického obyvatelstva
- porovná zeměpisné oblasti Afriky podle zastoupení lidských ras
- srovnává obyvatelstvo afrických zeměpisných oblastí podle kultury, způsobu života a náboženství
- pojmenuje příklady plodin, pěstovaných v oblastech severní, střední a jižní Afriky pro výživu obyvatelstva a pro vývoz, určí v mapách oblasti jejich pěstování
- pojmenuje hlavní nerostné suroviny těžené v jednotlivých oblastech Afriky významné pro hospodářství, určí v mapách konkrétní lokality jejich těžby
- popíše z geografického hlediska dva modelové státy severní Afriky - Alžírsko a Egypt
- popíše z geografického hlediska modelové státy střední Afriky
- popíše podle geografických kritérií Jihoafrickou republiku, zhodnotí a zdůvodní její výjimečné postavení v oblasti i v rámci celého afrického světadílu
-
Zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.
|
Rozloha a členitost světového oceánu
Afrika
Poloha Afriky
Povrch Afriky
Podnebí a vodstvo Afriky
Biosféra Afriky
Přírodní zdroje Afriky
Obyvatelstvo Afriky
Oblasti (regiony) Afriky
Severní Afrika, střední (subsaharská) Afrika, jižní Afrika
|
pokrytí průřezových témat |
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
-
Kulturní diference
-
Etnický původ
-
Multikulturalita
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
-
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
-
Vnímání autora mediálních sdělení
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Člověk ve společnosti
|
Terénní geografická výuka
výstupy | učivo |
-
Ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu.
- určuje světové strany na mapě a v terénu
- orientuje se podle význačných objektů v krajině
- odhaduje vzdálenosti v terénu na základě určitých zásad, postupů a kritérií
- orientuje v terénu mapy, čte s porozuměním pochodové a turistické značky a vysvětlivky v mapě
- určuje podle mapy v terénu orientační objekty a své vlastní stanoviště
- pracuje aktivně s turistickými mapami, provádí měření vzdáleností na mapách, vyhledává základní údaje z map (dovede „číst" mapu)
- pracuje aktivně na mapách velkého měřítka s pochodovým úhlem, s azimutem, směruje podle něho pohyb v terénu
- znázorní v mapách zeměpisnou síť a průběh rovnoběžek a poledníků
- používá prakticky zeměpisnou síť a zeměpisné souřadnice
- pořizuje jednoduché panoramatické náčrtky krajiny, situační plánky, schematické mapky a náčrty pochodové osy
-
Aplikuje v terénu praktické postupy pří pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
- vykonává aktivně praktické činnosti a úkoly plynoucí z konkrétních námětů podle zeměpisných cvičení v terénu, z obsahu zeměpisných exkurzí, z programu geografických projektů a praktik na odborných terénních pracovištích v modelových oblastech, hodnotí postupy a výsledky svých prací, prezentuje je v písemné a grafické podobě (postery) na vhodných místech ve třídách a v budově školy
-
Uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě.
- aplikuje při cvičeních v terénu a při zeměpisných exkurzích v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v terénu, reaguje svým chováním na modelové situace navozující nebezpečí ve volné přírodě a nebezpečí živelních pohrom
|
Praktická topografie při pohybu v terénu
Orientace v krajině
Praxe s mapami a atlasy
Azimut
Situační náčrtky a plánky v krajině, pozorování krajiny
Bezpečnost při pohybu a pobytu v přírodě
Náměty terénní geografické výuky: geologické a geomorfologické poměry vybrané lokality
mapování využití krajiny
jednoduchá SWOT analýza vybrané lokality v krajině s uvedením předností, nedostatků, příležitostí a rizik v rozvoji lokality
hospodářská činnost člověka v krajině - terénní cvičení
percepce životního prostředí ve vybrané lokalitě
dotazníková šetření (hustota dopravního provozu, vybavenost a dostupnost obslužné sítě, kvalita životního prostředí aj.)
meteorologická měření a pozorování
zkoumání vody a půd
inventarizace rostlin a živočichů atd.
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
|
|