telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a příroda

FyzikaChemiePřírodopisZeměpis
6. ročník7. ročník
povinný
1 + 1
8. ročník9. ročník

Regiony světa

výstupyučivo
  • Rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů světa.
    - posoudí s pomocí obecně zeměpisné mapy Austrálie výškovou členitost povrchu Austrálie, pojmenuje a vyhledá v mapách nejvíce zastoupené povrchové útvary - určí na mapě umoří australského kontinentu - popíše podnebí a přírodní poměry v Antarktidě - pojmenuje a vyhledá v mapách Ameriky a Asie významné prvky horizontální a vertikální členitosti - pojmenuje a vyhledá v mapách Ameriky a Asie šířková pásma a výškové stupně
  • Lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává Jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny.
    - vyhledá na glóbu a v mapách Austrálii a Oceánii, Ameriku a Asii, určí jejich geografickou polohu - pojmenuje a lokalizuje v mapách oblasti - pojmenuje a vyhledá v mapách Austrálie, Ameriky a Asie významné prvky horizontální a vertikální členitosti a u vybraných prvků určí síly, jež je fomovaly. - vyhledá v mapách nejvýznamnější australské, americké a Asijské řeky, jezera a bezodtoké oblasti - určí na mapě oblasti s podzemní artéskou vodou a zhodnotí její význam pro život obyvatel - pojmenuje a vyhledá v mapách šířková (vegetační) pásma na území Austrálie a Oceánie, Ameriky a Asie - vyhledá s pomocí mapy a pojmenuje členské státy a teritoria Australského svazu - vyhledá v mapách a pojmenuje největší města a hlavní město Australského svazu; - popíše polohu, podnebí a přírodu v Oceánii - vyhledá v mapách a popíše vybrané útvary a státy Oceánie: Havajské ostrovy, Nový Zéland, Papua - Nová Guinea, Fidži, Tahiti - popíše zásadní společné znaky a odlišnosti polárních oblastí a určí jejich geografickou polohu - vysvětlí vliv zeměpisné polohy polárních oblastí na podnebí - určí a vyhledá v mapách průběh rovníku a obratníků Amerikou a Asií - vymezí geografickou polohu amerického kontinentu a Asie z hlediska umístění v podnebných pásech - určí v mapách umoří amerického a asijského kontinentu - vyhledá v mapách polohu významných vodopádů a velkých jezer amerického a asijského kontinentu, porovná je podle vzniku - pojmenuje a vyhledá v mapách několik příkladů amerických národních parků, uvede předmět jejich ochrany - vyhledá v mapách nejhustěji a řídce zalidněné oblasti Ameriky, Asie a Austrálie, posoudí příčiny nerovnomerného osídlení - lokalizuje v mapách Ameriky a Asie rozmístění lidských ras, etnických a jazykových skupin - vyhledá na politické mapě Ameriky a Asie vybraná velká města - určí a vymezí v mapách kulturní oblasti Ameriky: Angloameriku, Frankoameriku a Latinskou Ameriku, porovná je - vyhledá v mapách vybrané významné státy a další zeměpisné regiony Ameriky: Kanadu, Spojené státy americké, Mexiko, karibskou oblast, Brazílii a guyanskou oblast, Argentinu a laplatskou oblast, andskou oblast a určí jejich zeměpisnou polohu - určí v mapách hlavní sídelní a hospodářské oblasti a hlavní zeměpisné oblasti (regiony) Spojených států, Kanady a Mexika - vyhledá v mapách oblasti Jižní Ameriky, určí jejich geografickou polohu - určí v mapách hlavní jihoamerické sídelní a hospodářské oblasti - vyhledá v mapách Ameriky a Asie oblasti s výskytem sopečné činnosti a s častými zemětřeseními - vyhledá na politické mapě Asie velké zeměpisné oblasti (regiony): jihozápadní Asii, monzunovou Asii, střední Asii a severní Asii (asijskou část Ruska), vybrané státy a vybraná hlavní a velká města - určí v mapách hlavní sídelní a hospodářská střediska jednotlivých oblastí Asie, hlavní lokality s těžbou ropy, největší přístavy a střediska cestovního ruchu - lokalizuje vybrané státy oblastí Asie a jejich hlavní města, uvádí vybrané reálie z jejich života - určí lokality se stálým politickým, náboženským a národnostním neklidem, objasní zdroje těchto napětí - určí a lokalizuje hlavní oblasti politického neklidu
  • Porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
    - porovná rozlohu Austrálie, Ameriky a Asie s rozlohou ostatních kontinentů - porovná podnebí v jednotlivých oblastech Austrálie, Ameriky a Asie podle teploty, množství srážek a vlivu oceánských a vzdušných proudů a tvaru povrchů - pojmenuje a popíše příklady zástupců australské a novozélandské přírody; uvede příklady ochrany přírody v Austrálii a Oceánii - zdůvodní osobitost původní australské a novozélandské zvířeny (endemismus), posoudí ovlivnění přírody v Austrálii a Oceánii ze strany přistěhovalců po kolonizaci území - kvalitativně zhodnotí a popíše hospodářskou úroveň Australského svazu - popíše a lokalizuje v mapách zdroje nerostných surovin Australského svazu, Ameriky a Asie - popíše zaměření zemědělské produkce Australského svazu a určí její rozmístění v mapách - posoudí vztah mezi podnebím a zemědělskými oblastmi Austrálie - popíše úroveň a zaměření australského průmyslu, lokalizuje v mapách hlavní průmyslové regiony - popíše zásadní společné znaky a odlišnosti polárních oblastí - zhodnotí mezinárodní politické aspekty a význam Antarktidy - posoudí význam Antarktidy pro vědecké výzkumy a pro životní prostředí na Zemi - zhodnotí význam polárních oblastí pro biosféru, životní prostředí a hospodářskou sféru Země - objasní vznik a územní rozsah a působení ničivých vzdušných proudů - tornád a tropických větrných smrští - hurikánů na území Ameriky - objasní závislost rozmístění rostlinstva a živočišstva a částečně i půd na podnebí - pojmenuje a popíše příklady amerického a asijského rostlinstva rostlinstva a živočišstva a zařadí je do příslušných podnebných pásů - popíše s pomocí map přírodní poměry a přírodní zdroje Spojených států, Kanady, Mexika a karibské oblasti; - posoudí hospodářský a politický význam Spojených států amerických, Kanady, Mexika a karibské oblasti v současném světě - uvede některou zajímavou reálii vztahující se k životu v USA, Kanadě, Mexiku a karibské oblasti - posoudí hospodářský a politický význam Brazílie, Argentiny a dalších jihoamerických států v současném světě - charakterizuje obyvatelstvo, hospodářství, jazykové a náboženské dispozice a kulturní tradice a reálie jihoamerických států - porovná rozlohu Asie s rozlohou ostatních světadílů - porovná podnebí v jednotlivých oblastech Asie podle průběhu teplot a množství srážek, podle vlivu oceánských proudů a tvarů zemského povrchu, vymezí podnebná pásma v Asii - určí v mapách Asie monzunové oblasti a zhodnotí význam monzunových dešťů pro osídlení a zemědělství - určí dva státy s nejvyšším počtem obyvatelstva v Asii a ve světě - Čínu a Indii - pojmenuje hlavní náboženství zastoupená v Asii, posoudí jejich vliv na způsob života obyvatel a vymezí oblasti s jejich rozšířením - porovnává obyvatelstvo Asie podle kultury, způsobu života a náboženství - posoudí hospodářský a politický význam oblasti jihozápadní Asie současném světě, porovná s ostatními oblastmi Asie - rozliší a lokalizuje v mapách specifické kulturní oblasti jihozápadní Asie: zakavkazské státy, země Blízkého východu (Turecko, Kypr, arabské státy při pobřeží Středozemního moře, Izrael), země Středního východu (státy Arabského poloostrova, Irák, (Írán, Afghánistán) - určí významné producenty a vývozce ropy a ropných produktů - posoudí hospodářský a politický význam oblastí jižní, jihovýchodní a východní Asie současném světě, porovná s ostatními oblastmi Asie - charakterizuje obyvatelstvo, sídla, hospodářství, kulturní a náboženské tradice a předpoklady pro cestovní ruch - zhodnotí aktuální hospodářský potenciál a politický význam Indie, Číny a Japonska v současném světě - pojmenuje hlavní hospodářská odvětví Indie, Číny a Japonska - popíše s pomocí map přírodní poměry těchto států a jejich zdroje nerostných surovin - posoudí a srovnává jejich hospodářský a politický vývoj a význam, přechod k tržní ekonomice - charakterizuje obyvatelstvo, vybraná sídla, hospodářství, kulturní a náboženské (zvláště islámské) tradice a předpoklady pro cestovní ruch
  • Zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.
    - popíše způsob osídlování světadílu - popíše život a osud původních obyvatel Austrálie (Austrálců - aboriginů) a jejich současné postavení v zemi - popíše základní etapy a události v historii osídlování Ameriky - popíše a lokalizuje rozmístění původních amerických kultur (Mayové, Inkové, Aztékové, Eskymáci-Inuité)
Austrálie a Oceánie
Poloha Austrálie a Oceánie
Povrch Austrálie
Podnebí a vodstvo Austrálie
Příroda Austrálie a Oceánie
Obyvatelstvo Austrálie
Australský svaz, hospodářství
Oceánie
Polární oblasti
Arktida
Antarktida
Člověk v polárních oblastech, význam polárních oblastí
Amerika
Poloha Ameriky
Povrch Ameriky
Podnebí Ameriky
Vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo, šířková pásma a výškové stupně v Americe
Obyvatelstvo a sídla Ameriky
Oblasti (regiony) a státy Ameriky
Severní Amerika
Kanada
USA - Spojené státy americké
Střední Amerika
Mexiko
Karibská oblast
Jižní Amerika
Oblasti Jižní Ameriky
Brazílie a guyanská oblast
Laplatská oblast
Andská oblast
Asie
Poloha a povrch Asie
Podnebí, vodstvo, šířková pásma, výškové stupně Asie
Obyvatelstvo a osídlení Asie
Oblasti (regiony) Asie
Jihozápadní Asie
Monzunová Asie a její dílčí oblasti (regiony): jižní, jihovýchodní a východní Asie
Střední Asie

pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

  • Občan, občanská společnost a stát

  • Formy participace občanů v politickém životě

  • Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Evropa a svět nás zajímá

  • Objevujeme Evropu a svět

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

  • Kulturní diference

  • Etnický původ

  • Multikulturalita

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Ekosystémy

  • Základní podmínky života

  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

  • Vztah člověka k prostředí

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

  • Vnímání autora mediálních sdělení

přesahy
Z:
(6. ročník): Člověk ve společnosti
(7. ročník): Vyšší rostliny
(7. ročník): Strunatci

Terénní geografická výuka

výstupyučivo
  • Ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu.
    - určuje světové strany na mapě a v terénu - orientuje se podle význačných objektů v krajině - odhaduje vzdálenosti v terénu na základě určitých zásad, postupů a kritérií - orientuje v terénu mapy, čte s porozuměním pochodové a turistické značky a vysvětlivky v mapě - určuje podle mapy v terénu orientační objekty a své vlastní stanoviště - pracuje aktivně s turistickými mapami, provádí měření vzdáleností na mapách, vyhledává základní údaje z map (dovede „číst" mapu) - pracuje aktivně na mapách velkého měřítka s pochodovým úhlem, s azimutem, směruje podle něho pohyb v terénu - znázorní v mapách zeměpisnou sít a průběh rovnoběžek a poledníků - používá prakticky zeměpisnou sít a zeměpisné souřadnice, zeměpisnou šířku a zeměpisnou délku, k určování zeměpisné polohy určitých lokalit zemského povrchu na glóbu a v mapách - posoudí orientačně zkreslení na konkrétní mapě - pořizuje jednoduché panoramatické náčrtky krajiny, situační plánky, schematické mapky a náčrty pochodové osy
  • Aplikuje v terénu praktické postupy pří pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
    - vykonává aktivně praktické činnosti a úkoly plynoucí z konkrétních námětů podle zeměpisných cvičení v terénu, z obsahu zeměpisných exkurzí, z programu geografických projektů a praktik na odborných terénních pracovištích v modelových oblastech, hodnotí postupy a výsledky svých prací, prezentuje je v písemné a grafické podobě (postery) na vhodných místech ve třídách a v budově školy
  • Uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě.
    - aplikuje při cvičeních v terénu a při zeměpisných exkurzích v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v terénu, reaguje svým chováním na modelové situace navozující nebezpečí ve volné přírodě a nebezpečí živelních pohrom
Praktická topografie při pohybu v terénu
Orientace v krajině
Praxe s mapami a atlasy
Azimut
Situační náčrtky a plánky v krajině, pozorování krajiny
Bezpečnost při pohybu a pobytu v přírodě
Náměty terénní geografické výuky: geologické a geomorfologické poměry vybrané lokality
mapování využití krajiny
jednoduchá SWOT analýza vybrané lokality v krajině s uvedením předností, nedostatků, příležitostí a rizik v rozvoji lokality
hospodářská činnost člověka v krajině - terénní cvičení
percepce životního prostředí ve vybrané lokalitě
dotazníková šetření (hustota dopravního provozu, vybavenost a dostupnost obslužné sítě, kvalita životního prostředí aj.)
meteorologická měření a pozorování
zkoumání vody a půd
inventarizace rostlin a živočichů atd.
pokrytí průřezových témat

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Práce v realizačním týmu