Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
Regiony světa
výstupy | učivo |
-
Rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů světa.
- posoudí s pomocí obecně zeměpisné mapy Austrálie výškovou členitost povrchu Austrálie, pojmenuje a vyhledá v mapách nejvíce zastoupené povrchové útvary
- určí na mapě umoří australského kontinentu
- popíše podnebí a přírodní poměry v Antarktidě
- pojmenuje a vyhledá v mapách Ameriky a Asie významné prvky horizontální a vertikální členitosti
- pojmenuje a vyhledá v mapách Ameriky a Asie šířková pásma a výškové stupně
-
Lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává Jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny.
- vyhledá na glóbu a v mapách Austrálii a Oceánii, Ameriku a Asii, určí jejich geografickou polohu
- pojmenuje a lokalizuje v mapách oblasti
- pojmenuje a vyhledá v mapách Austrálie, Ameriky a Asie významné prvky horizontální a vertikální členitosti a u vybraných prvků určí síly, jež je fomovaly.
- vyhledá v mapách nejvýznamnější australské, americké a Asijské řeky, jezera a bezodtoké oblasti
- určí na mapě oblasti s podzemní artéskou vodou a zhodnotí její význam pro život obyvatel
- pojmenuje a vyhledá v mapách šířková (vegetační) pásma na území Austrálie a Oceánie, Ameriky a Asie
- vyhledá s pomocí mapy a pojmenuje členské státy a teritoria Australského svazu
- vyhledá v mapách a pojmenuje největší města a hlavní město Australského svazu;
- popíše polohu, podnebí a přírodu v Oceánii - vyhledá v mapách a popíše vybrané útvary a státy Oceánie: Havajské ostrovy, Nový Zéland, Papua - Nová Guinea, Fidži, Tahiti
- popíše zásadní společné znaky a odlišnosti polárních oblastí a určí jejich geografickou polohu
- vysvětlí vliv zeměpisné polohy polárních oblastí na podnebí
- určí a vyhledá v mapách průběh rovníku a obratníků Amerikou a Asií
- vymezí geografickou polohu amerického kontinentu a Asie z hlediska umístění v podnebných pásech
- určí v mapách umoří amerického a asijského kontinentu
- vyhledá v mapách polohu významných vodopádů a velkých jezer amerického a asijského kontinentu, porovná je podle vzniku
- pojmenuje a vyhledá v mapách několik příkladů amerických národních parků, uvede předmět jejich ochrany
- vyhledá v mapách nejhustěji a řídce zalidněné oblasti Ameriky, Asie a Austrálie, posoudí příčiny nerovnomerného osídlení
- lokalizuje v mapách Ameriky a Asie rozmístění lidských ras, etnických a jazykových skupin
- vyhledá na politické mapě Ameriky a Asie vybraná velká města
- určí a vymezí v mapách kulturní oblasti Ameriky: Angloameriku, Frankoameriku a Latinskou Ameriku, porovná je
- vyhledá v mapách vybrané významné státy a další zeměpisné regiony Ameriky: Kanadu, Spojené státy americké, Mexiko, karibskou oblast, Brazílii a guyanskou oblast, Argentinu a laplatskou oblast, andskou oblast a určí jejich zeměpisnou polohu
- určí v mapách hlavní sídelní a hospodářské oblasti a hlavní zeměpisné oblasti (regiony) Spojených států, Kanady a Mexika
- vyhledá v mapách oblasti Jižní Ameriky, určí jejich geografickou polohu
- určí v mapách hlavní jihoamerické sídelní a hospodářské oblasti
- vyhledá v mapách Ameriky a Asie oblasti s výskytem sopečné činnosti a s častými zemětřeseními
- vyhledá na politické mapě Asie velké zeměpisné oblasti (regiony): jihozápadní Asii, monzunovou Asii, střední Asii a severní Asii (asijskou část Ruska), vybrané státy a vybraná hlavní a velká města
- určí v mapách hlavní sídelní a hospodářská střediska jednotlivých oblastí Asie, hlavní lokality s těžbou ropy, největší přístavy a střediska cestovního ruchu
- lokalizuje vybrané státy oblastí Asie a jejich hlavní města, uvádí vybrané reálie z jejich života
- určí lokality se stálým politickým, náboženským a národnostním neklidem, objasní zdroje těchto napětí
- určí a lokalizuje hlavní oblasti politického neklidu
-
Porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
- porovná rozlohu Austrálie, Ameriky a Asie s rozlohou ostatních kontinentů
- porovná podnebí v jednotlivých oblastech Austrálie, Ameriky a Asie podle teploty, množství srážek a vlivu oceánských a vzdušných proudů a tvaru povrchů
- pojmenuje a popíše příklady zástupců australské a novozélandské přírody; uvede příklady ochrany přírody v Austrálii a Oceánii
- zdůvodní osobitost původní australské a novozélandské zvířeny (endemismus), posoudí ovlivnění přírody v Austrálii a Oceánii ze strany přistěhovalců po kolonizaci území
- kvalitativně zhodnotí a popíše hospodářskou úroveň Australského svazu
- popíše a lokalizuje v mapách zdroje nerostných surovin Australského svazu, Ameriky a Asie
- popíše zaměření zemědělské produkce Australského svazu a určí její rozmístění v mapách
- posoudí vztah mezi podnebím a zemědělskými oblastmi Austrálie
- popíše úroveň a zaměření australského průmyslu, lokalizuje v mapách hlavní průmyslové regiony
- popíše zásadní společné znaky a odlišnosti polárních oblastí
- zhodnotí mezinárodní politické aspekty a význam Antarktidy
- posoudí význam Antarktidy pro vědecké výzkumy a pro životní prostředí na Zemi
- zhodnotí význam polárních oblastí pro biosféru, životní prostředí a hospodářskou sféru Země
- objasní vznik a územní rozsah a působení ničivých vzdušných proudů - tornád a tropických větrných smrští - hurikánů na území Ameriky
- objasní závislost rozmístění rostlinstva a živočišstva a částečně i půd na podnebí
- pojmenuje a popíše příklady amerického a asijského rostlinstva rostlinstva a živočišstva a zařadí je do příslušných podnebných pásů
- popíše s pomocí map přírodní poměry a přírodní zdroje Spojených států, Kanady, Mexika a karibské oblasti;
- posoudí hospodářský a politický význam Spojených států amerických, Kanady, Mexika a karibské oblasti v současném světě
- uvede některou zajímavou reálii vztahující se k životu v USA, Kanadě, Mexiku a karibské oblasti
- posoudí hospodářský a politický význam Brazílie, Argentiny a dalších jihoamerických států v současném světě
- charakterizuje obyvatelstvo, hospodářství, jazykové a náboženské dispozice a kulturní tradice a reálie jihoamerických států
- porovná rozlohu Asie s rozlohou ostatních světadílů
- porovná podnebí v jednotlivých oblastech Asie podle průběhu teplot a množství srážek, podle vlivu oceánských proudů a tvarů zemského povrchu, vymezí podnebná pásma v Asii
- určí v mapách Asie monzunové oblasti a zhodnotí význam monzunových dešťů pro osídlení a zemědělství
- určí dva státy s nejvyšším počtem obyvatelstva v Asii a ve světě - Čínu a Indii
- pojmenuje hlavní náboženství zastoupená v Asii, posoudí jejich vliv na způsob života obyvatel a vymezí oblasti s jejich rozšířením
- porovnává obyvatelstvo Asie podle kultury, způsobu života a náboženství
- posoudí hospodářský a politický význam oblasti jihozápadní Asie současném světě, porovná s ostatními oblastmi Asie
- rozliší a lokalizuje v mapách specifické kulturní oblasti jihozápadní Asie: zakavkazské státy, země Blízkého východu (Turecko, Kypr, arabské státy při pobřeží Středozemního moře, Izrael), země Středního východu (státy Arabského poloostrova, Irák, (Írán, Afghánistán)
- určí významné producenty a vývozce ropy a ropných produktů
- posoudí hospodářský a politický význam oblastí jižní, jihovýchodní a východní Asie současném světě, porovná s ostatními oblastmi Asie
- charakterizuje obyvatelstvo, sídla, hospodářství, kulturní a náboženské tradice a předpoklady pro cestovní ruch
- zhodnotí aktuální hospodářský potenciál a politický význam Indie, Číny a Japonska v současném světě
- pojmenuje hlavní hospodářská odvětví Indie, Číny a Japonska
- popíše s pomocí map přírodní poměry těchto států a jejich zdroje nerostných surovin
- posoudí a srovnává jejich hospodářský a politický vývoj a význam, přechod k tržní ekonomice
- charakterizuje obyvatelstvo, vybraná sídla, hospodářství, kulturní a náboženské (zvláště islámské) tradice a předpoklady pro cestovní ruch
-
Zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.
- popíše způsob osídlování světadílu
- popíše život a osud původních obyvatel Austrálie (Austrálců - aboriginů) a jejich současné postavení v zemi
- popíše základní etapy a události v historii osídlování Ameriky
- popíše a lokalizuje rozmístění původních amerických kultur (Mayové, Inkové, Aztékové, Eskymáci-Inuité)
|
Austrálie a Oceánie
Poloha Austrálie a Oceánie
Povrch Austrálie
Podnebí a vodstvo Austrálie
Příroda Austrálie a Oceánie
Obyvatelstvo Austrálie
Australský svaz, hospodářství
Oceánie
Polární oblasti
Arktida
Antarktida
Člověk v polárních oblastech, význam polárních oblastí
Amerika
Poloha Ameriky
Povrch Ameriky
Podnebí Ameriky
Vodstvo, rostlinstvo, živočišstvo, šířková pásma a výškové stupně v Americe
Obyvatelstvo a sídla Ameriky
Oblasti (regiony) a státy Ameriky
Severní Amerika
Kanada
USA - Spojené státy americké
Střední Amerika
Mexiko
Karibská oblast
Jižní Amerika
Oblasti Jižní Ameriky
Brazílie a guyanská oblast
Laplatská oblast
Andská oblast
Asie
Poloha a povrch Asie
Podnebí, vodstvo, šířková pásma, výškové stupně Asie
Obyvatelstvo a osídlení Asie
Oblasti (regiony) Asie
Jihozápadní Asie
Monzunová Asie a její dílčí oblasti (regiony): jižní, jihovýchodní a východní Asie
Střední Asie
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
-
Občan, občanská společnost a stát
-
Formy participace občanů v politickém životě
-
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
-
Evropa a svět nás zajímá
-
Objevujeme Evropu a svět
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
-
Kulturní diference
-
Etnický původ
-
Multikulturalita
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Člověk ve společnosti
(7. ročník):
Vyšší rostliny
(7. ročník):
Strunatci
|
Terénní geografická výuka
výstupy | učivo |
-
Ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu.
- určuje světové strany na mapě a v terénu
- orientuje se podle význačných objektů v krajině
- odhaduje vzdálenosti v terénu na základě určitých zásad, postupů a kritérií
- orientuje v terénu mapy, čte s porozuměním pochodové a turistické značky a vysvětlivky v mapě
- určuje podle mapy v terénu orientační objekty a své vlastní stanoviště
- pracuje aktivně s turistickými mapami, provádí měření vzdáleností na mapách, vyhledává základní údaje z map (dovede „číst" mapu)
- pracuje aktivně na mapách velkého měřítka s pochodovým úhlem, s azimutem, směruje podle něho pohyb v terénu
- znázorní v mapách zeměpisnou sít a průběh rovnoběžek a poledníků
- používá prakticky zeměpisnou sít a zeměpisné souřadnice, zeměpisnou šířku a zeměpisnou délku, k určování zeměpisné polohy určitých lokalit zemského povrchu na glóbu a v mapách
- posoudí orientačně zkreslení na konkrétní mapě
- pořizuje jednoduché panoramatické náčrtky krajiny, situační plánky, schematické mapky a náčrty pochodové osy
-
Aplikuje v terénu praktické postupy pří pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
- vykonává aktivně praktické činnosti a úkoly plynoucí z konkrétních námětů podle zeměpisných cvičení v terénu, z obsahu zeměpisných exkurzí, z programu geografických projektů a praktik na odborných terénních pracovištích v modelových oblastech, hodnotí postupy a výsledky svých prací, prezentuje je v písemné a grafické podobě (postery) na vhodných místech ve třídách a v budově školy
-
Uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě.
- aplikuje při cvičeních v terénu a při zeměpisných exkurzích v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v terénu, reaguje svým chováním na modelové situace navozující nebezpečí ve volné přírodě a nebezpečí živelních pohrom
|
Praktická topografie při pohybu v terénu
Orientace v krajině
Praxe s mapami a atlasy
Azimut
Situační náčrtky a plánky v krajině, pozorování krajiny
Bezpečnost při pohybu a pobytu v přírodě
Náměty terénní geografické výuky: geologické a geomorfologické poměry vybrané lokality
mapování využití krajiny
jednoduchá SWOT analýza vybrané lokality v krajině s uvedením předností, nedostatků, příležitostí a rizik v rozvoji lokality
hospodářská činnost člověka v krajině - terénní cvičení
percepce životního prostředí ve vybrané lokalitě
dotazníková šetření (hustota dopravního provozu, vybavenost a dostupnost obslužné sítě, kvalita životního prostředí aj.)
meteorologická měření a pozorování
zkoumání vody a půd
inventarizace rostlin a živočichů atd.
|
pokrytí průřezových témat |
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
|
|