Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
Regiony světa
výstupy | učivo |
-
Rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů světa.
- pojmenuje a vyhledá v mapách Evropy významné prvky horizontální členitosti: významné části pobřeží, moře a zálivy, ostrovy, poloostrovy a průlivy
-
Lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává Jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny.
- vyhledá na glóbu a v mapách Evropu, zhodnotí jeho geografickou polohu
- určí a vyhledá v mapách průběh rovníku vzhledem k poloze Evropy a základního poledníku Evropou
- pojmenuje a vyhledá v mapách nejvýznamnější povrchové útvary Evropy a zhodnotí činitele, které je formovaly
- porovná podnebí v jednotlivých oblastech Evropy podle teplotních poměrů a množství srážek, vymezí jednotlivá podnebná pásma
- zhodnotí kontinentální a oceánské vlivy v podnebí v konkrétních evropských oblastech
- vyhledá v mapách toky vybraných evropských řek, vymezí bezodtokové oblasti
- rozliší v mapách umoří evropského světadílu
- znázorní v mapách, přes které státy protékají největší evropské řeky
- vyhledá v mapách oblasti Evropy s umělými vodními cestami a četnými průplavy
- vyhledá na politické mapě Evropy velké zeměpisné oblasti (regiony), vybrané státy a vybraná hlavní a velká města
- určí a vyhledá v mapách státy Evropské unie a státy, které se o vstup do Evropské unie ucházejí
- určí a vyhledá v mapách evropské členské státy Severoatlantské aliance (NATO)
- vyhledá v mapách oblast střední Evropy, určí její geografickou polohu
- vyhledá v mapách vybrané geografické oblasti Evropy, vymezí jejich geografickou polohu v zeměpisné síti a polohu vůči ostatním oblastem, popřípadě státům
- lokalizuje na politické mapě Evropy jednotlivé státy příslušných oblastí Evropy, srovnává jejich hospodářskou vyspělost
- vyhledá v mapách hlavní sídelní a hospodářská střediska, hlavní lokality s těžbou nerostných surovin, největší přístavy, letiště a oblasti cestovního ruchu
- vyhledá v mapách území Ruské federace, určí její geografickou polohu v zeměpisné síti, polohu na území dvou světadílů (evropská část, asijská část) a polohu vůči sousedním oblastem (regionům) a státům
- vymezí v mapách hranici mezi evropskou a asijskou hranicí Ruska (hranici mezi Evropou a Asií) - zhodnotí s pomocí map rozlohu, přírodní poměry a přírodní zdroje Ruské federace;
- vyhledá v mapách hlavní sídelní a hospodářské oblasti v evropských i asijských regionech Ruska
-
Porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
- porovná rozlohu Evropy s rozlohou ostatních světadílů
- posoudí s pomocí obecně zeměpisné mapy Evropy výškovou členitost povrchu Evropy
- vyhledá v mapách polohu velkých jezer a jezerních oblastí v Evropě, pojmenuje procesy, které jezera formovaly
- objasní závislost rozmístění rostlinstva a živočišstva a částečně i půd v Evropě na zeměpisné šířce, a také na podnebných faktorech ve směru západ-východ
- pojmenuje a určí v mapách Evropy šířková (vegetační) pásma a výškové stupně
- pojmenuje a popíše konkrétní příklady zástupců evropského rostlinstva a živočišstva a zařadí je do příslušných geografických šířkových pásem, popřípadě výškových stupňů - pojmenuje a vyhledá v mapách několik příkladů evropských národních parků, uvede předmět jejich ochrany
- vyhledá v mapách aktuální nejhustěji a řídce zalidněné oblasti Evropy, zdůvodní příčiny těchto rozdílů v rozmístění evropského obyvatelstva
- srovnává obyvatelstvo Evropy podle rozmístění jednotlivých národů a jejich jazykových skupin, podle kultury, způsobu života a náboženství
- určí evropské státy a národy s nejvyšším počtem obyvatelstva
- popíše s pomocí map přírodní poměry a přírodní zdroje států střední Evropy
- zhodnotí hospodářský a politický význam oblasti střední Evropy současném světě, porovná ji s ostatními oblastmi Evropy
- charakterizuje obyvatelstvo, sídla, hospodářství, kulturní a náboženské tradice a předpoklady pro cestovní ruch ve střední Evropě
- podává stručný komplexní geografický přehled vybraných modelových států střední Evropy, zejména sousedních států České republiky
- popíše s pomocí map přírodní poměry a přírodní zdroje příslušné oblasti Evropy
- posoudí hospodářský a politický význam příslušné oblasti Evropy současném světě, srovnává ji s ostatními oblastmi Evropy
- charakterizuje obyvatelstvo, sídla, hospodářství, kulturní a náboženské tradice a předpoklady pro cestovní ruch v příslušných oblastech Evropy
- podává stručný komplexní geografický přehled modelových států ve jmenovaných oblastech Evropy, vybraných podle určitých geografických, politických hospodářských a kulturních kritérií (poloha, rozloha, počet, etnický a jazykový původ obyvatel, hospodářská vyspělost, státní zřízení atd.)
- posoudí hospodářský a politický význam Ruska v současném světě, zhodnotí s ohledem na osvojené vědomosti probíhající transformační hospodářské, společenské a politické procesy v Rusku
- charakterizuje obyvatelstvo, hospodářství, kulturní tradice, vybrané reálie z života ruské společnosti, vybrané oblasti a sídla Ruské federace
-
Zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.
- určí a lokalizuje v mapách Evropy oblasti s nejstarším osídlením a rozmístění nejstarších evropských civilizací
|
Evropa
Rozloha, poloha, hranice a členitost
Povrch Evropy
Podnebí a počasí v Evropě
Vodstvo Evropy
Šířková (vegetační) pásma a výškové stupně v Evropě
Obyvatelstvo a osídlení Evropy
Oblasti a státy Evropy
Střední Evropa
Západní' Evropa
Severní Evropa
Jižní Evropa
Jihovýchodní Evropa
Východní Evropa
Rusko
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
-
Občan, občanská společnost a stát
-
Formy participace občanů v politickém životě
-
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
-
Evropa a svět nás zajímá
-
Objevujeme Evropu a svět
-
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
-
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
-
Vnímání autora mediálních sdělení
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Člověk ve společnosti
(8. ročník):
Číslo a proměnná
(9. ročník):
Globální svět
|
Společenské a hospodářské prostředí
výstupy | učivo |
-
Posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace, její rozložení, strukturu, růst, pohyby a dynamiku růstu a pohybů, zhodnotí na vybraných příkladech mozaiku multikulturního světa.
- zhodnotí vývoj počtu obyvatel na Zemi
- objasní pojmy porodnost a úmrtnost - vypočítá na konkrétním příkladu přirozený přírůstek
- porovnává očekávanou délku života vyspělých a méně rozvinutých zemí a objasní příčiny rozdílů
- nastíní územní rozdíly v hustotě zalidnění na Zemi, objasní příčiny těchto rozdílů
- zdůvodní, proč je vhodnější srovnávat z hlediska hustoty zalidnění menší územní celky než celé státní útvary
- pojmenuje příčiny přelidnění v určitých částech světa, jeho dopady na sociální a na životní prostředí
- objasní vliv přírodních a společenských faktorů na rozmístění obyvatelstva a proměnlivost vlivu těchto faktorů v historii lidské společnosti
- rozlišuje typy migrací podle různých kritérií
- lokalizuje s pomocí map hlavní migrační proudy v minulosti a přítomnosti, konkretizuje příčiny procesů
- uvádí příklady společenských, hospodářských a politických nástrojů, kterými lze ovlivňovat velikost nebo průběh migrace
- rozliší rozdíly ve fyzických znacích mezi lidmi v závislosti na přírodních podmínkách
- rozlišuje mezi pojmy národ a národnost
- zařazuje hlavní světové a evropské jazyky do jazykových skupin, uvádí příklady příbuzných jazyků, lokalizuje je v mapách do konkrétních oblastí
- rozlišuje vybrané druhy písma, lokalizuje je v mapách do konkrétních oblastí
- objasní pojmy světová náboženství, monoteismus, polyteismus
- zjednodušeně posoudí vývoj náboženství v evropských poměrech
- uvádí a lokalizuje v mapách světové oblasti s trvalými náboženskými konflikty
- vymezuje základní rozdíly světových náboženství, zároveň nalézá jejich společné znaky
- hodnotí význam náboženského vyznání pro společenské, kulturní a politické prostředí
- rozlišuje obyvatelstvo podle fyzických a socioekonomických znaků (vlastností)
- uvádí příklady praktických rozdílů v členění obyvatelstva podle socioekonomických znaků v různých oblastech světa a komentuje tyto skutečnosti
- načrtne schematicky věkové pyramidy států s přirozeným úbytkem, stabilizovaným přírůstkem a vysokým přirozeným přírůstkem
- objasní „zářezy" na věkové pyramidě České republiky
-
Posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel.
- rozlišuje sídla podle velikosti a uvádí konkrétní příklady z místního regionu (oblasti)
- popíše typické znaky malých sídel v různých oblastech světa v závislosti na přírodních podmínkách i na kulturní a materiální (technické) vyspělosti
- uvádí příklady různého charakteru zástavby (vesnice s návsí, domy podél potoků, řek a komunikací apod.) v místním regionu
- zhodnotí polohu měst vůči jiným městům a důležitým prvkům (objektům) v krajině místního regionu
- posuzuje vzájemnou propojenost a návaznost osídlení městského typu a uvádí konkrétní příklady systémů měst v podobě aglomerace a konurbace
- vysvětlí pojem míra urbanizace, objasní příčiny vysoké míry urbanizace ve většině vyspělých států na jedné straně a téhož ukazatele ve vybraných méně rozvinutých státech na druhé straně
- uvádí příklady suburbanizace a na nich tento proces vysvětlí
- zdůvodní obecné výhody, ale také určité nevýhody života ve městech
- rozlišuje shodné a odlišné aspekty ve struktuře a v životě velkoměst vyspělých a málo rozvinutých zemí světa
- zhodnotí, v čem spočívají výhody plánované výstavby měst podle urbanistických plánů
- uvádí příklady různé funkce měst, rozlišuje mezi přírodními a socioekonomickými vlivy na funkci měst
- jmenuje a lokalizuje v mapách příklady historicky cenných měst jako zachovalých celků, jmenuje a popíše vybrané cenné památky městské architektury v místním regionu
-
Zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje.
- rozlišuje mezi tzv. primárním a sekundárním lesem
- znázorní schematicky základní členění průmyslu na jednotlivá odvětví (odvětvová struktura)
- rozliší tradiční a nová průmyslová odvětví, posoudí jejich důležitost pro hospodářství zemí
- uvádí příklady členění průmyslových odvětví na dílčí obory
- vymezí podstatné rozdíly mezi vyspělým tržním hospodářstvím vyspělých států a ekonomikou málo rozvinutých států
- uvádí a hodnotí vybraná kritéria pro porovnání hospodářské a společenské vyspělosti zemí
- dokumentuje vývoj hospodářských vztahů v jednotlivých historických etapách lidstva, porovnává možnosti současné tržní ekonomiky ve vazbě na udržitelnost rozvoje a života na Zemi
- rozlišuje sektorovou strukturu hospodářství států v jednotlivých složkách - hospodářských sektorech: prvovýroba, druhovýroba, služby
- posoudí význam zemědělství pro výživu lidstva a jeho propojení s ostatními složkami státního hospodářství
- popíše a zhodnotí různé zemědělské systémy
- poukazuje na nevýhody moderních způsobů výživy a chovu dobytka ve vztahu k možnému šíření chorob
- uvádí příklady lovených sladkovodních a mořských ryb a jiných živočichů, srovnává jejich zastoupení v jídelníčku přímořských a vnitrozemských států, vymezí oblasti lovu
- rozlišuje nerostné suroviny podle charakteru a využití
- navrhuje úsporná opatření a nahrazování některých surovin jinými látkami v souvislosti s očekávaným vyčerpáním některých nerostných zdrojů
- objasní závislost výskytu některých nerostů (především paliv) na geologických poměrech
- dokumentuje vztahy mezi využíváním nerostných surovin a vývojem lidské společnosti
- rozlišuje jednotlivá odvětví průmyslu, uvádí kritéria která je odlišují
- objasní s porozuměním pojmy: dopravní uzel, dopravní komunikace, dopravní síť
- rozlišuje dopravu podle funkce, charakteru komunikace a podle druhu dopravního prostředku
- popíše vývoj funkce dopravy od starověku do současnosti
- objasní výhody a nevýhody ve využívání jednotlivých druhů pozemní dopravy
- zhodnotí změny v postavení vodní dopravy od minulosti do přítomnosti, uvádí příklady, kde vodní doprava zůstává hlavním dopravním způsobem
- objasní pojem „levná vlajka" v námořní dopravě a uvádí výhody, které přináší majitelům i pronajimatelům vlajky
- pojmenuje aktuální trendy letecké dopravy (úsporná opatření, ekologická opatření, nízkonákladové společnosti, nové technologie), uvádí příklady opatření, která vedou ke zvyšování bezpečnosti letového provozu
- popíše vývojové tendence ve vývoji a šíření spojových soustav přenášejících signál (televize, rozhlas, telefon, fax, internet)
- rozlišuje mezi výrobními a nevýrobními službami
- rozlišuje mezi službami zajišťovanými státem a službami zajišťovanými soukromým sektorem
- hodnotí a srovnává hospodářský význam cestovního ruchu
- rozlišuje základní typy cestovního ruchu
- prakticky se orientuje při činnostech s katalogy cestovních kanceláří a s jízdními řády, vyhledává v nich spoje, a to také s pomocí internetu
- připraví samostatné jednoduchý cestovní plán (itinerář) pro skutečný nebo modelový pobytový a poznávací zájezd
-
Porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit.
- zhodnotí význam a kulturní tradice chovu hospodářských zvířat v různých částech světa, uvádí a lokalizuje příklady oblastí
- objasní obecný význam pojmů jádro a periferie a v aplikované podobě v geografickém pojetí (kontextu)
- vymezí jádrové a periferní oblasti na území různé regionální velikosti, lokalizuje je v mapách, uvádí jejich reprezentativní znaky
- uvádí příklady kritérií (indikátorů), které lze využít pro rozlišení jádrových a periferních oblastí
- uvede příklady, kdy se jádrová oblast změnila na periferní a naopak, zdůvodní příčiny těchto jevů a procesů
- uvádí příklady nevhodného pěstování zemědělských plodin v určitých oblastech
- vymezí s pomocí map hlavní zemědělské oblasti světa, určí a zdůvodní jejich specializaci
- hodnotí význam pěstování zemědělských plodin v různých částech světa
- dokumentuje vliv zámořských objevů na světové zemědělství, uvádí příklady cizích plodin, které v Evropě a v dalších oblastech světa zdomácněly
- specifikuje jednotlivá podnebná pásma s pomocí reprezentativních pěstovaných zemědělských plodin
- zhodnotí význam chovu hospodářských zvířat v různých částech světa, uvádí příklady oblastí, kde převládá
- uvádí faktory, které omezují a ohrožují rybolov
- klade otázky a hledá odpovědi na ekologické problémy spjaté s těžebním a energetickým průmyslem a na řešení problému nezaměstnanosti v souvislosti s útlumem některých oborů průmyslu
- zvažuje hlavní lokalizační faktory ovlivňující územní rozmístění hlavních průmyslových odvětví
- rozlišuje zpracovatelský průmysl na základní odvětví, na nenáročné a naopak vysoce specializované obory, uvádí jejich konkrétní příklady a lokalizační faktory
- srovnává surovinovou podmíněnost a závislost zpracovatelských odvětví průmyslu
- uvádí konkrétní příklady „vlajkových" výrobků zpracovatelského průmyslu vyspělých zemí světa
- uvádí příklady propojení dopravy s dalšími hospodářskými složkami
- vymezí a lokalizuje v mapách hlavní světové dopravní tahy a trasy pozemní dopravy
- srovnává kvantitativní a kvalitativní znaky pozemní dopravy v jednotlivých oblastech světa
- vymezí hlavní mezinárodní letecké koridory a oblasti s hustou vnitrostátní leteckou dopravou, lokalizuje nejvýznamnější letiště ve světě a v České republice
- specifikuje postavení obslužné sféry v zemích podle jejich vyspělosti
- hodnotí zaměstnanost obyvatelstva ve službách jako jeden z nejprůkaznějších ukazatelů stupně rozvoje
- vymezí a lokalizuje v mapách hlavní světové oblasti cestovního ruchu, uvádí jejich hlavní lokalizační faktory
- vymezí a lokalizuje v mapách oblasti světa s převládajícím vývozem a dovozem surovin a oblasti, kde převládá vývoz a dovoz průmyslových výrobků
- hodnotí příčiny vyspělosti a zaostalosti jednotlivých oblastí světa z hospodářského hlediska
-
Porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků.
- jmenuje příklady nejvýznamnějších světových hospodářských organizací a integrací, uvádí příklady jejich členů a zaměření
- hodnotí postavení České republiky v mezinárodním obchodu
- srovnává rozdíly v hospodářském potenciálu největších hospodářských center světa
-
Lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních světových regionech.
- pojmenuje základní rozdíly mezi nezávislým (suverénním) státem, autonomním a závislým územím
- dokumentuje vývoj a rozpad koloniálních říší
- určí příčiny kolonizace cizích zemí, popíše její charakter a jak ovlivnila život v koloniích a v mateřských zemích
- určí a lokalizuje příklady stabilních hranic v Evropě a ve světě a hlavní změny hranic v průběhu 20. století
- vzájemně srovnává státy podle fyzickogeografických, společenských a hospodářských kritérií
- objasní pojem státní hranice a rozlišuje její pevninský, mořský a vzdušný prostor
- uvádí kritéria členění hranic (podle tvaru, charakteru - přírodní, umělé)
- popíše funkci hraničních přechodů a pobřežních vod
- uvede a lokalizuje hlavní pohraniční konflikty ve světě
- pojmenuje kritéria pro posouzení vyspělosti států světa a rozdělí je na jejich základě
- objasní pojmy: nové industrializované země (NIŽ), „malí asijští tygři (draci)"
- vyjádří svou představu vysoké a nízké životní úrovně a vyspělosti státu
- uvede názvy hlavních mezinárodních politických organizací, jejich cíle a příklady členských států
- pojmenuje a vyhledá v mapách vybrané lokality tradičních a aktuálních ozbrojených konfliktů ve světě
a objasní jejich příčiny
- konkretizuje na příkladech kořeny a příčiny ohnisek neklidu
- zhodnotí význam a úlohu mezinárodních organizací při řešení ozbrojených konfliktů, uvede konkrétní příklady postupů
- vyjádří osobní postoj k průvodním jevům ozbrojených konfliktů, jakými jsou genocida a terorismus
- zdůvodní vznik velkého množství nových nezávislých států po roce 1990
- srovnává současnou politickou mapu světa s mapami starými 15 a více let
- objasní pojem referendum a jeho funkci v demokratických státech a při vzniku nových států
|
Společenské prostředí
Obyvatelstvo světa a jeho početní růst
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Územní pohyb obyvatelstva
Sociální a kulturní globalizační procesy
Rozmístění lidských ras, národů a jazyků
Územní aspekty náboženství ve světě
Struktura obyvatelstva
Venkovská sídla
Městská sídla, proces urbanizace a suburbanizace
Územní struktura mést
Funkce měst
Hospodářské prostředí
Světové hospodářství
Jádrové a periferní oblasti světa
Hospodářské globalizační procesy, globální nerovnost
Světové zemědělství
Pěstování zemědělských plodin
Chov hospodářských zvířat
Rybolov a lesní hospodářství
Světová průmyslová výroba
Těžba a dobývání nerostů, zpracování surovin
Výroba a rozvod elektřiny, plynu a vody
Zpracovatelský průmysl
Úloha dopravy v hospodářství
Pozemní doprava: železniční, silniční a potrubní
Vodní a letecká doprava, spoje
Služby obyvatelstvu
Cestovní ruch a rekreace
Mezinárodní obchod; nadnárodní společnosti, mezinárodní hospodářské integrace, globální trh
Politická mapa současného světa
Státy na Zemi
Poloha, rozloha, lidnatost států
Průběh a tvar státních hranic
Státní zřízení.
Způsob vlády
Administrativně správní členění
Stupeň rozvoje států světa
Ohniska neklidu v současném světě
Nové státy na mapě světa
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA
-
Občanská společnost a škola
-
Občan, občanská společnost a stát
-
Formy participace občanů v politickém životě
-
Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
-
Evropa a svět nás zajímá
-
Objevujeme Evropu a svět
-
Jsme Evropané
MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
-
Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení
-
Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality
-
Stavba mediálních sdělení
-
Vnímání autora mediálních sdělení
-
Tvorba mediálního sdělení
|
přesahy |
Z:
(9. ročník):
Globální svět
|
|