Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

6. ročník


Dějepis


2  týdně, P
Úvod
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Uvede konkrétní příklady důležitosti a potřebnosti dějepisných poznatků.
  • Uvede příklady zdrojů informací o minulosti; pojmenuje instituce, kde jsou tyto zdroje shromažďovány.
  • Orientuje se na časové ose a v historické mapě, řadí hlavní historické epochy v chronologickém sledu.

historie, dějepis
pomocné vědy historické, muzeum, archiv, matrika, knihovna, galerie;
pramen, kalendář, datum, letopočet, století, tisíciletí, časová osa, historická epocha; historická mapa, zeměpisná mapa, globus

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Etnický původ

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Pravěk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu.
  • Objasní význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost.
  • Uvede příklady archeologických kultur na našem území.

obydlí, paleolit, neolit, lov, sběr, dělba práce, chov, pěstování, klima, rod, kmen, majetková nerovnost, vývojový typ, pohřeb, nástěnná malba;
šperk, nástroj, zbraň, kámen, bronz, železo;
archeologická kultura, Keltové, Bojové, Germáni

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Přírodopis

8. ročník

Vývoj člověka

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Výtvarná výchova

8. ročník

Výtvarné aktivity

Starověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem (vývojem) prvních velkých zemědělských civilizací.
  • Uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví.
  • Demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem.
  • Porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie.

Afrika, Malá Asie, Asie, Mezopotámie, Egypt, Indie, Čína, Palestina, Orient,
Středozemní moře, Eufrat, Tigris, Nil, Indus, Ganga, Chuang-che (Žlutá řeka),
Jang-c'-ťiang (Dlouhá řeka);
stát, městský stát, zavlažovací systém, zákon, zákoník, knězi, farao, král, dynastie;
písmo, kalendář, šedesátková soustava, desítková soustava, arabské číslice, věda, judaismus, buddhismus, brahmanismus
Velká čínská zeď, pyramidy, indické chrámy, sfmga
báje, epos, Ilias, Odyssea, gymnasion, filozofie, latina, latinka, římské číslice, právo;
divadlo, amfiteátr, olympiáda, vítězný oblouk, akvadukt;
křesťanství, judaismus
Řecko, Peloponés, Atika, Athény, Sparta, Trója, Persie, Makedonie;
kolonizace, městský stát, otrok, ústava, tyranida, demokracie, království, občanské právo; války; nástupnické státy;
Řím, Apeninský poloostrov, Tiber, Kartágo, Galie, Vesuv, Pompeje, Limes Romanům, Konstantinopolis; Latinové, Etruskové, Italikové, Keltové, Punové, Germáni, barbaři;
etruští králové, patriciové, plebejové, republika, konzul, senát, občanství, tribun lidu, císařství, provincie, legie, žoldnéř, bezzemek, reforma, otrok, gladiátort; křesťanství; války

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

Výchova k občanství

7. ročník

Člověk, stát a právo

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova

Raný středověk
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států.
  • Porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti.

Hunové, Anglové, Sasové, Keltové, Frankové, Arabové, Turci, Slované, Avaři, Normané;
etnikum, stěhování národů
Anglie, Franská říše, Západofranská říše (Francie), Východofranská říše (Německo), Arabská říše, Byzantská říše, Kyjevská Rus, Zlatá horda, Svatá říše římská;
Mekka;
stát, majordomus, kníže, král, císař, léno, lenní pán, vazal, dávka;
pokřesťanštění, církev;
islám, Korán, muslim, mešita, arabská vzdělanost

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Český jazyk a literatura

8. ročník

Literární výchova

Český jazyk a literatura

7. ročník

Literární výchova