Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

6. ročník


Výchova ke zdraví


1  týdně, P
Vztahy mezi lidmi a formy soužití
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným a duševním a sociálním zdravím ; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví.
  • Respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě.
  • Vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti pro zdraví.
  • Vysvětlí role členů komunity (rodiny,třídy,spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu ( vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti pro zdraví.
  • Posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví.
  • Usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví.
  • Uvádí do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým.
  • Samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím.
  • Vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí.

- vztahy ve dvojici - kamarádství, přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství
- vztahy a pravidla soužití v prostředí komunity - rodina, škola, vrstevnická skupina, obec, spolek
 

 

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Vztahy k druhým lidem,vzájemné poznávání ve skupině; pozorování a aktivní naslouchání; pravidla soužití v komunitě; třídní smlouva; spolupráce a kooperace.

Seberegulace a sebeorganizace

Sebeovládání.

Sebepoznání a sebepojetí

Sebepoznávání a sebepojetí;

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk jako jedinec

Zdravý způsob života a péče o zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví .
  • Dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky.
  • Uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování, jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc.

- výživa a zdraví – zásady zdravého stravování, pitný režim, vliv životních podmínek a způsobu stravování na zdraví; poruchy příjmu potravy
- tělesná a duševní hygiena, denní režim – zásady osobní, intimní a duševní hygieny, otužování, denní režim, vyváženost pracovních a odpočinkových aktivit, význam pohybu pro zdraví, pohybový režim
 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

Tělesná výchova

6. ročník

Zdraví

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Změny v životě člověka a jejich reflexe
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Respektuje změny v období dospívání, vhodně na ně reaguje; kultivovaně se chová k opačnému pohlaví.

- dětství, puberta, dospívání – tělesné, duševní a společenské změny
Lidské tělo, rozdíly v pohlaví mezi mužem a ženou; pohlavní orgány (základy anatomie a fyziologie); hygiena dívek a hygiena chlapců v období dospívání; změny v období dospívání (anatomické, fyziologické, emocionální).

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu, dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce;
  • Vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt, uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi.

- bezpečné chování a komunikace – komunikace s vrstevníky a neznámými lidmi, bezpečný pohyb v rizikovém prostředí, nebezpečí komunikace prostřednictvím elektronických médií, sebeochrana a vzájemná pomoc v rizikových situacích a v situacích ohrožení
-
 dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví – bezpečné prostředí ve škole, ochrana zdraví při různých činnostech, bezpečnost v dopravě, rizika silniční a železniční dopravy, vztahy mezi účastníky silničního provozu vč. zvládání agresivity, postup v případě dopravní nehody (tísňové volání, zajištění bezpečnosti)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Bezpečná komunikace v různých situacích; reklamní vlivy.

Mezilidské vztahy

Bezpečné chování v komunitě. Násilí, agresivita.

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Osobnostní s sociální rozvoj
Očekávané výstupyUčivo

žák:

    - sebepoznání a sebepojetí – vztah k sobě samému, vztah k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí, utváření vědomí vlastní identity
    - mezilidské vztahy, komunikace a kooperace – respektování sebe sama i druhých, přijímání názoru druhého, empatie; chování podporující dobré vztahy, aktivní naslouchání, dialog, efektivní a asertivní komunikace a kooperace v různých situacích, dopad vlastního jednání a chování