Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

6. ročník


Zeměpis


1+1  týdně, P
Kartografie, topografie a zdroje informací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů.
  • Používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii.
  • Přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost.
  • Rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině.
  • Vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu.

Informační a dokumentační zdroje v geografii
Základy geografické kartografie a topografie
Glóbus
Plán, mapa
Měřítko a obsah map
Aplikace kartografických a topografických znalostí
Činnosti s mapami, grafy, diagramy a se zeměpisnými atlasy
Určování zeměpisné polohy
Myšlenkové (mentální) mapy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Tělesná výchova

7. ročník

Pohybové učení - organizace

Matematika

6. ročník

Číslo a proměnná

Fyzika

6. ročník

Magnetismus

Přírodní obraz země
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy.
  • Prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země.
  • Zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů.
  • Rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu.
  • Porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost.
  • Rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost.

Planeta Země
Zeměkoule
Země ve vesmíru
Pohyby Země
Roční období
Měsíc - přirozená družice Země
Oceány, kontinenty a světadíly
Časová pásma na Zemi
Pásmový čas
Kalendář
Přírodní obraz Země
Stavba zemského tělesa
Vnitřní přírodní síly - zemětřesení a sopečná činnost
Jak se mění povrch Země
Ovzduší (atmosféra)
Podnebí a podnebné pásy
Počasí
Mechanismus větrů v atmosféře
Oběh vody na Zemi
Oceány a moře
Vodstvo na pevnině
Ledovce
Půdy
Rozmístění půd
Typy krajin na Zemi rozmístěné v závislosti na zeměpisné šířce a nadmořské výšce
Vysoká pohoří a výškové stupně

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

Přírodopis

9. ročník

Vesmír

Regiony světa
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů světa.
  • Lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny.
  • Porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států.
  • Zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich.

Rozloha a členitost světového oceánu
Afrika
Poloha Afriky
Povrch Afriky
Podnebí a vodstvo Afriky
Biosféra Afriky
Přírodní zdroje Afriky
Obyvatelstvo Afriky
Oblasti (regiony) Afriky
Severní Afrika, střední (subsaharská) Afrika, jižní Afrika


Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Vnímání autora mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Základní podmínky života

Ekosystémy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

Kulturní diference

Výchova k občanství

6. ročník

Člověk ve společnosti

Terénní geografická výuka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu.
  • Aplikuje v terénu praktické postupy pří pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny.
  • Uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě.

Praktická topografie při pohybu v terénu
Orientace v krajině
Praxe s mapami a atlasy
Azimut
Situační náčrtky a plánky v krajině, pozorování krajiny
Bezpečnost při pohybu a pobytu v přírodě
Náměty terénní geografické výuky: geologické a geomorfologické poměry vybrané lokality
mapování využití krajiny
jednoduchá SWOT analýza vybrané lokality v krajině s uvedením předností, nedostatků, příležitostí a rizik v rozvoji lokality
hospodářská činnost člověka v krajině - terénní cvičení
percepce životního prostředí ve vybrané lokalitě
dotazníková šetření (hustota dopravního provozu, vybavenost a dostupnost obslužné sítě, kvalita životního prostředí aj.)
meteorologická měření a pozorování
zkoumání vody a půd
inventarizace rostlin a živočichů atd.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu