Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
Látky a tělesa
výstupy | učivo |
-
Uvede konkrétní příklady jevů, dokazujících, že částice látek se neustále pohybují a vzájemně na sebe působí.
Chápe rozdíl mezi látkou a tělesem, zná základní skupenství, používá pojmy atom, molekula, prvek a sloučenina a chápe je, popíše vlastnosti částic.
Zná způsoby elektrování těles, druhy elektrických nábojů, vztahy mezi zelektrovanými tělesy, síly přitažlivé a odpudivé, zná strukturu atomu, pojmenuje jednotlivé částice a náboje a vysvětlí pojem iont, chápe pojmy elektrický vodič a izolant, vysvětlí působení elektrického pole na zelektrovaná tělesa, rozliší druhy elektrického výboje, popíše princip blesku a pravidla ochrany před bleskem.
Rozliší druhy magnetů, popíše části magnetů, síly přitažlivé nebo odpudivé, vysvětlí pojem feromagnetický, ferit, pojem magnetická indukce, chápe modelování indukčních čar pomocí železných pilin a obrazce indukčních čar kolem magnetu.
-
Využívá vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů.
Využívá vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů.
-
Předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty
Předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty
|
- atomy a molekuly, jejich vlastnosti
- difúze, Brownův pohyb
|
pokrytí průřezových témat |
OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
-
Evropa a svět nás zajímá
Metrická soustava a jednotky SI
MEDIÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Do:
Matematika
(6. ročník):
Nestandardní aplikační úlohy a problémy
|
Veličiny a jejich měření
výstupy | učivo |
-
Změří vhodně zvolenými měřidly některé důležité fyzikální veličiny charakterizující látky a tělesa. Předpoví, jak se změní délka či objem tělesa při dané změně jeho teploty. Využívá vztah mezi hustotou, hmotností a objemem při řešení praktických problémů.
U každé veličiny rozliší základní a odvozené jednotky, převádí je, používá nástroje k měření veličin - váhy, délková měřidla, odměrný válec, stopky, teploměr, siloměr, zapíše a zaokrouhlí měřené hodnoty, aplikuje vzorce pro výpočty vztahů : rychlost, dráha, čas a pro výpočet hustoty.
|
- délka a poloha
- hmotnost, čas
- pohyb a rychlosti
- objem a roztažnost
- teplota, hustota a síla
|
přesahy |
Z:
(6. ročník):
Číslo a proměnná
(6. ročník):
Geometrie v rovině a v prostoru
|
Elektrické vlastnosti látek
výstupy | učivo |
-
Uvede konkrétní příklady jevů, dokazujících, že částice látek se neustále pohybují a vzájemně na sebe působí.
Chápe rozdíl mezi látkou a tělesem, zná základní skupenství, používá pojmy atom, molekula, prvek a sloučenina a chápe je, popíše vlastnosti částic.
Zná způsoby elektrování těles, druhy elektrických nábojů, vztahy mezi zelektrovanými tělesy, síly přitažlivé a odpudivé, zná strukturu atomu, pojmenuje jednotlivé částice a náboje a vysvětlí pojem iont, chápe pojmy elektrický vodič a izolant, vysvětlí působení elektrického pole na zelektrovaná tělesa, rozliší druhy elektrického výboje, popíše princip blesku a pravidla ochrany před bleskem.
Rozliší druhy magnetů, popíše části magnetů, síly přitažlivé nebo odpudivé, vysvětlí pojem feromagnetický, ferit, pojem magnetická indukce, chápe modelování indukčních čar pomocí železných pilin a obrazce indukčních čar kolem magnetu.
|
- druhy elektrického náboje
- elektrování těles
- model atomu
- elektrické vodiče a izolanty
- elektrické pole
- zdroje, měření elektrického náboje
- elektrický výboj, blesk a ochrana před ním
|
Magnetismus
výstupy | učivo |
-
Uvede konkrétní příklady jevů, dokazujících, že částice látek se neustále pohybují a vzájemně na sebe působí.
Chápe rozdíl mezi látkou a tělesem, zná základní skupenství, používá pojmy atom, molekula, prvek a sloučenina a chápe je, popíše vlastnosti částic.
Zná způsoby elektrování těles, druhy elektrických nábojů, vztahy mezi zelektrovanými tělesy, síly přitažlivé a odpudivé, zná strukturu atomu, pojmenuje jednotlivé částice a náboje a vysvětlí pojem iont, chápe pojmy elektrický vodič a izolant, vysvětlí působení elektrického pole na zelektrovaná tělesa, rozliší druhy elektrického výboje, popíše princip blesku a pravidla ochrany před bleskem.
Rozliší druhy magnetů, popíše části magnetů, síly přitažlivé nebo odpudivé, vysvětlí pojem feromagnetický, ferit, pojem magnetická indukce, chápe modelování indukčních čar pomocí železných pilin a obrazce indukčních čar kolem magnetu.
|
- magnety a jejich vlastnosti a působení
- magnetická indukce a magnetování
– magnetické pole
- magnetické indukční čáry
- magnetické pole Země
|
přesahy |
Do:
Zeměpis
(6. ročník):
Kartografie, topografie a zdroje informací
|
Elektrický obvod
výstupy | učivo |
-
Sestaví správně podle schématu elektrický obvod.
Rozlišuje pojmy : el. proud a napětí jako fyzikální veličiny, zná jejich jednotky, různé zdroje elektrického napětí jejich výhody a nevýhody, vysvětlí na příkladech pohybové, světelné , tepelné a chemické účinky elektrického proudu a na jejich základě odvodí elektrické spotřebiče.
Používá základní schématické značky, z nich zakreslí schéma obvodu, sestaví a zapojí elektrický obvod, rozliší paralelní a sériové zapojení, princip vedení proudu v kapalinách a plynech, respektuje zásady bezpečnosti práce s elektrickými spotřebiči, význam jističe a pojistky, pojem zkrat a umí poskytnout při úrazu elektrickým proudem.
|
- elektrický proud
- elektrické napětí
- zdroje a účinky elektrického proudu
- spotřebiče
- schéma elektrických obvodů
- proud v kapalinách a plynech
- zkrat
- bezpečnost práce s el. proudem
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
|
Elektrický obvod
výstupy | učivo |
-
Využívá prakticky poznatky o působení elektrického pole v okolí cívky.
Popíše funkci cívky, vytvoření elektromagnetického pole, rozdíl mezi základními druhy silových polí a využití elektromagnetického pole.
|
- magnetické vlastnosti
- cívka
- elektromagnet
|
|