telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a příroda

Fyzika
ChemiePřírodopisZeměpis
6. ročník7. ročník
povinný
2
8. ročník9. ročník

Pohyb tělesa

výstupyučivo
  • Rozhodne, jaký druh pohybu těleso koná vzhledem k jinému tělesu.
    Rozliší druhy pohybů podle trajektorie, rychlosti, uvádí příklady.
  • Využívá s porozuměním při řešení problémů a úloh mezi rychlostí, dráhou a časem u rovnoměrného pohybu těles.
    Zvládá jednodušší výpočty na rychlost, dráhu, čas, měří rychlost, zapsuje ji do tabulky, používá měřiče, vyhotoví jednoduchý graf a interpretuje jej, podle možností i na PC (Exel).
- druhy pohybů podle trajektorie
- průměrná a okamžitá rychlost
- rovnoměrný a nerovnoměrný pohyb
- měření rychlosti, dráhy pohybu
- výpočet doby pohybu, a grafy

Síly a jejich vlastnosti

výstupyučivo
  • Změří velikost působící síly.
    Vysvětlí možnosti vzájemného působení těles - pojmy, graficky znázorní sílu, chápe pojmy tlaková síla a tlak, orientuje se v jednotkách a výpočtech tlaků v praktických příkladech, rozliší druhy tření, popíše závislosti hodnoty tření na daných faktech a diskutuje o možnosti zvýšení či snížení tření a tlaku v praxi.
  • Určí v konkrétní jednoduché situaci druhy sil působících na těleso, jejich velikosti, směry a výslednici. Aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů.
    Jednoduše na příkladech interpretuje zákon setrvačnosti, zákon akce a reakce, změny pohybu.
  • Využívá Newtonovy zákony pro objasňování či předvídání změn pohybu těles při působení stálé výsledné síly v jednoduchých situacích .
    Jednoduše na příkladech interpretuje zákon setrvačnosti, zákon akce a reakce, změny pohybu.
  • Aplikuje poznatky o otáčivých účincích síly při řešení praktických problémů
- vzájemné působení těles, síla,
- tlak a tlaková síla
- tření smykové a valivé
- odpor prostředí
- skládání sil, těžiště a tíhová síla
- otáčivý účinek síly
- zákon akce a reakce
- zákon setrvačnosti
- působení síly a pohybu
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

přesahy
Z:
(7. ročník): Číslo a proměnná

Mechanické vlastnosti tekutin a plynů

výstupyučivo
  • Využívá poznatky o zákonitostech tlaku v klidných tekutinách pro řešení konkrétních praktických problémů.
    Vysvětlí na příkladech vlastnosti kapalin a pojem povrchové napětí, zdůvodní teplotní anomálii vody - význam pro život, závislost hustoty na teplotě, podstata kapilární elevace a deprese, vysvětlí hydrostatický tlak, zná vzorec pro výpočet a umí jej použít, zná praktické použití spojených nádob, pojem vztlaková síla, vlastnosti plynů, popíše složení atmosféry, vlastnosti vrstev a atmosférickém tlaku, vypočítá jednoduché příklady k atm. tlaku, zná základní pojmy z meteorologie, vyhledá je v elektronických médiích. Chápe využití Archimédova zákona pro plyny - balóny, vzducholodě, vysvětlí pojmy přetlak, podtlak, vakuum a způsoby jejich měření v praktických zařízeních na nich založených. Popíše proudění vzduchu, aerodynamický vztlak a využití větru.
  • Předpoví z analýzy sil působících na těleso v klidné tekutině chování tělesa v ní.
    Popíše uplatnění Archimédova zákona v praxi, zvládá jednoduché příklady, doloží, kdy těleso plave, vznáší se nebo potápí, rozumí Pascalovu zákonu a jeho aplikacím - lis, zvedák, zvládá základní výpočty.
Kapaliny
- vlastnosti kapalin,
- povrchové napětí,
- hustota a teplota,
- hydrostatický tlak,
- spojené nádoby,
- Archimédův zákon,
- plavání těles,
- Pascalův zákon,
Plyny :
- vlastnosti plynů,
- atmosféra Země,
- atmosférický tlak a jeho měření,
- základy meteorologie,
- Archimédův zákon pro plyny,
- přetlak, podtlak, vakuum,
- proudění vzduchu

Elektromagnetické a světelné děje

výstupyučivo
  • Využívá zákona o přímočarém šíření světla ve stejnorodém optickém prostředí a zákona odrazu světla při řešení problémů a úloh.
    Popíše zdroje světla, rychlost šíření, optická prostředí, vysvětlí či demonstruje stín a polostín, chápe, pozná a vysvětlí zatmění Slunce a Měsíce, zdůvodní fáze Měsíce.
  • Rozhodne ze znalosti rychlostí světla ve dvou různých prostředí, zda se světlo bude lámat ke kolmici či od kolmice, a využívá této skutečnosti při analýze průchodu světla čočkami.
    Vysvětlí zákon odrazu, zákon lomu, provede jednoduché náčrtky a vysvětlí odraz a obraz u rovinného a kulových zrcadel, namaluje a popíše čočky a jejich funkci při lomu světla. Má představu o zobrazení předmětu čočkami, ví o aplikacích v přístrojích, popíše zjednodušeně funkci lidského oka, jeho vady a odstranění čočkami, získá představu o rozkladu světla hranolem, zná barevné spektrum, ví o různých optických klamech a jejich projevech v praxi.
- šíření a rychlost světla
- stín a polostín
- zatmění Slunce a Měsíce
- měsíční fáze
- odraz světla a zrcadla
- lom světla
- čočky a zobrazení čočkami, oko
- optické klamy
- optické přístroje
- rozklad světla
pokrytí průřezových témat

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kreativita

  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

    spolupráce při experimentech, organizace práce a obhajoba názoru

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

  • Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

    údaje o rekordních rychlostech