Charakteristika školy a ŠVP
Učební plán
Učební osnovy
Školní projekty
Hodnocení žáků a autoevaluace školy
|
Člověk a příroda
Elektromagnetické a světelné děje
výstupy | učivo |
-
Rozliší vodič, izolant na základě analýzy jejich vlastností.
Objasní podstatu elektrického proudu v elektrolytech. Vysvětlí proč izolanty nevedou el. proud, rozhodne zda jsou v obvodu splněny podmínky vzniku el. proudu a ověří pokusem. Rozhodne, zda se budou dvě elektricky nabitá tělesa přitahovat, odpuzovat. Vysvětlí elektrování těles, princip uzemnění. Ukáže pokusem a vysvětlí, proč se k zelektrovanému tělesu přitahují nenabitá tělesa z izolantu (polarizace izolantu) , nenabitá vodivá tělesa (elektrostatická indukce).
-
Využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet s cívkou s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní.
Prokáže pokusem existenci magnetického pole kolem cívky s el. proudem a objasní jeho využití v elektromagnetech.
-
Rozliší stejnosměrný proud od střídavého proudu a změří elektrický proud a napětí.
Vysvětlí princip činnosti stejnosměrného elektromotoru, uvede příklady využití v praxi. Zvolí vhodné měřidlo a změří střídavý proud nebo napětí. Zvolí k danému spotřebiči vhodný zdroj napětí.
-
Využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů.
Rozliší stejnosměrný proud od střídavého proudu a změří jeho velikost i velikost el. napětí, využívá Ohmův zákon pro části obvodu při řešení praktických problémů.
Použije reostat k regulaci proudu, nebo jako dělič napětí v obvodu. Pomocí výpočtů určí výkon, el. práci. Vysvětlí podstatu různých typů elektráren.
-
Zapojí právně polovodičovou diodu.
Objasní vznik střídavého proudu při otáčení magnetu v blízkosti cívky nebo naopak.
Je seznámen s rozvodnou elektrickou síti. Zapojí polovodičovou diodu v propustném a závěrném směru. Vysvětlí využití usměrňujícího účinku polovodičové diody.
|
Elektrický proud a pole :
- v kovech
- ve vodných roztocích solí
- v kyselinách
- tření těles
- vodič a izolant v el.poli
Elektromagnetické jevy :
- magnetické pole cívky s proudem
- působení stejnorodého magnetického pole na cívku s proudem
Elektromagnetické jevy :
- stejnosměrný elektromotor
- elektromagnetická indukce
- směr elektrického proudu v obvodu
- měření ampérmetrem a voltmetrem
- zdroje napětí
Elektromagnetické jevy :
- Ohmův zákon
- elektrický odpor při sériovém a paralelním zapojení
- potenciometr
- závislost odporu na teplotě
- výkon elektrického proudu
- elektrická energie
- výroba elektrické energie
- spotřebiče
Elektromagnetické jevy :
- střídavý proud
- síť
- vedení elektrického proudu v látkách a polovodičích
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Do:
Dějepis
(8. ročník):
19. století Dějepis
(8. ročník):
Počátek 20. stol.
|
Energie
výstupy | učivo |
-
Zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí.
S využitím poznatků z chemie popíše základní stavební částice atomu, složení jádra atomu. Objasní využití radionuklidů, popíše řetězovou a jadernou reakci a objasní zneužití jaderných zbraní a možnost využití v jaderných reaktorech a elektrárnách.
|
Jaderná energie :
- jaderná reakce
- řetězová reakce
- jaderný reaktor
- jaderná elektrárna
- termonukleární reakce – seznámení
|
pokrytí průřezových témat |
ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
|
přesahy |
Do:
Dějepis
(9. ročník):
2. světová válka Zeměpis
(9. ročník):
Životní prostředí
|
Zvukové děje
výstupy | učivo |
-
Rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku. Posoudí možnost zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí a zdraví člověka.
Vysvětlí složení látkového prostředí pro šíření zvuku. Seznámí se s kmitavým pohybem matematického kyvadla. Rozezná zdroje zvuku, popíše jeho šíření v různém prostředí a škodlivost hluku.
-
Posoudí možnost zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí a zdraví člověka.
Posoudí možnost zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí a zdraví člověka.
|
- vlastnosti pružných těles
- kmitavý pohyb
- kmitání pružných těles
- zvuk, zdroje zvuku
- šíření zvuku
- ultrazvuk, infrazvuk
- vnímání zvuku, hlasitost
|
Vesmír
výstupy | učivo |
-
Objasní pomocí poznatků pohyby planet kolem Slunce a měsíců planet.
Žák popíše, z čeho se skládá sluneční soustava, jaká síla způsobuje pohyb planet kolem Slunce a měsíců planet kolem nich. Vyjmenuje planety, vysvětlí rozdíly mezi planetou a hvězdou. Najde informace v literatuře, na internetu a připraví referát.
-
Odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností.
Žák vysvětlí rozdíly mezi planetou a hvězdou
|
- Slunce
- kamenné planety
- plynné planety
- malá tělesa a Pluto
- vznik, vývoj a zánik hvězd
- galaxie
- slunečný a hvězdný čas
- souhvězdí
|
Kam směřuje fyzika ?
výstupy | učivo |
-
Pomocí dostupné literatury, učebnic, internetu vyhledá, zhodnotí a zamyslí se nad budoucností vývoje fyziky ve své samostatné práci.
|
- vývoj fyziky v 19. a 20. století
- perspektivy fyziky
|
pokrytí průřezových témat |
VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH
-
Objevujeme Evropu a svět
Vede k poznání a pochopení významných Evropanů ( Hertz, Marconi …)
|
|