telefon:353 393 243fax:
ředitel:Mgr. Luděk Svobodakontakty:reditel@zszlutice.cz
hl. koordinátor:PaedDr. Pavel RůžičkaIČ:47701412
email:posta@zszlutice.czREDIZO:600067238
zřizovatel:Město Žlutice, okres Karlovy VaryVelké náměstí 144, 364 52353 393 171353 393 17300255181meu@zlutice.czwww.zlutice.cz
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"

Poděbradova 307, 364 52, Žlutice , www.zszlutice.cz
č.j. 5/2007 - 4

Člověk a příroda

Fyzika
ChemiePřírodopisZeměpis
6. ročník7. ročník8. ročník9. ročník
povinný
1 + 1

Elektromagnetické a světelné děje

výstupyučivo
  • Rozliší vodič, izolant na základě analýzy jejich vlastností.
    Objasní podstatu elektrického proudu v elektrolytech. Vysvětlí proč izolanty nevedou el. proud, rozhodne zda jsou v obvodu splněny podmínky vzniku el. proudu a ověří pokusem. Rozhodne, zda se budou dvě elektricky nabitá tělesa přitahovat, odpuzovat. Vysvětlí elektrování těles, princip uzemnění. Ukáže pokusem a vysvětlí, proč se k zelektrovanému tělesu přitahují nenabitá tělesa z izolantu (polarizace izolantu) , nenabitá vodivá tělesa (elektrostatická indukce).
  • Využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet s cívkou s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní.
    Prokáže pokusem existenci magnetického pole kolem cívky s el. proudem a objasní jeho využití v elektromagnetech.
  • Rozliší stejnosměrný proud od střídavého proudu a změří elektrický proud a napětí.
    Vysvětlí princip činnosti stejnosměrného elektromotoru, uvede příklady využití v praxi. Zvolí vhodné měřidlo a změří střídavý proud nebo napětí. Zvolí k danému spotřebiči vhodný zdroj napětí.
  • Využívá Ohmův zákon pro část obvodu při řešení praktických problémů.
    Rozliší stejnosměrný proud od střídavého proudu a změří jeho velikost i velikost el. napětí, využívá Ohmův zákon pro části obvodu při řešení praktických problémů. Použije reostat k regulaci proudu, nebo jako dělič napětí v obvodu. Pomocí výpočtů určí výkon, el. práci. Vysvětlí podstatu různých typů elektráren.
  • Zapojí právně polovodičovou diodu.
    Objasní vznik střídavého proudu při otáčení magnetu v blízkosti cívky nebo naopak. Je seznámen s rozvodnou elektrickou síti. Zapojí polovodičovou diodu v propustném a závěrném směru. Vysvětlí využití usměrňujícího účinku polovodičové diody.
Elektrický proud a pole :
- v kovech
- ve vodných roztocích solí
- v kyselinách
- tření těles
- vodič a izolant v el.poli
Elektromagnetické jevy :
- magnetické pole cívky s proudem
- působení stejnorodého magnetického pole na cívku s proudem
Elektromagnetické jevy :
- stejnosměrný elektromotor
- elektromagnetická indukce
- směr elektrického proudu v obvodu
- měření ampérmetrem a voltmetrem
- zdroje napětí
Elektromagnetické jevy :
- Ohmův zákon
- elektrický odpor při sériovém a paralelním zapojení
- potenciometr
- závislost odporu na teplotě
- výkon elektrického proudu
- elektrická energie
- výroba elektrické energie
- spotřebiče
Elektromagnetické jevy :
- střídavý proud
- síť
- vedení elektrického proudu v látkách a polovodičích
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

    Porovnává výkony domácích elektrických spotřebičů a volí optimální spotřebič z hlediska ekonomického i ekologického
přesahy
Do:
Dějepis (8. ročník): 19. století
Dějepis (8. ročník): Počátek 20. stol.

Energie

výstupyučivo
  • Zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí.
    S využitím poznatků z chemie popíše základní stavební částice atomu, složení jádra atomu. Objasní využití radionuklidů, popíše řetězovou a jadernou reakci a objasní zneužití jaderných zbraní a možnost využití v jaderných reaktorech a elektrárnách.
Jaderná energie :
- jaderná reakce
- řetězová reakce
- jaderný reaktor
- jaderná elektrárna
- termonukleární reakce – seznámení
pokrytí průřezových témat

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

    Alternativní zdroje (obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie)
přesahy
Do:
Dějepis (9. ročník): 2. světová válka
Zeměpis (9. ročník): Životní prostředí

Zvukové děje

výstupyučivo
  • Rozpozná ve svém okolí zdroje zvuku a kvalitativně analyzuje příhodnost daného prostředí pro šíření zvuku. Posoudí možnost zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí a zdraví člověka.
    Vysvětlí složení látkového prostředí pro šíření zvuku. Seznámí se s kmitavým pohybem matematického kyvadla. Rozezná zdroje zvuku, popíše jeho šíření v různém prostředí a škodlivost hluku.
  • Posoudí možnost zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí a zdraví člověka.
    Posoudí možnost zmenšování vlivu nadměrného hluku na životní prostředí a zdraví člověka.
- vlastnosti pružných těles
- kmitavý pohyb
- kmitání pružných těles
- zvuk, zdroje zvuku
- šíření zvuku
- ultrazvuk, infrazvuk
- vnímání zvuku, hlasitost

Vesmír

výstupyučivo
  • Objasní pomocí poznatků pohyby planet kolem Slunce a měsíců planet.
    Žák popíše, z čeho se skládá sluneční soustava, jaká síla způsobuje pohyb planet kolem Slunce a měsíců planet kolem nich. Vyjmenuje planety, vysvětlí rozdíly mezi planetou a hvězdou. Najde informace v literatuře, na internetu a připraví referát.
  • Odliší hvězdu od planety na základě jejich vlastností.
    Žák vysvětlí rozdíly mezi planetou a hvězdou
- Slunce
- kamenné planety
- plynné planety
- malá tělesa a Pluto
- vznik, vývoj a zánik hvězd
- galaxie
- slunečný a hvězdný čas
- souhvězdí

Kam směřuje fyzika ?

výstupyučivo
  • Pomocí dostupné literatury, učebnic, internetu vyhledá, zhodnotí a zamyslí se nad budoucností vývoje fyziky ve své samostatné práci.
- vývoj fyziky v 19. a 20. století
- perspektivy fyziky
pokrytí průřezových témat

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

  • Objevujeme Evropu a svět

    Vede k poznání a pochopení významných Evropanů ( Hertz, Marconi …)