Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

6. ročník


Český jazyk a literatura


4  týdně, P
Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji.
  • Dorozumívá se kultivovaně,výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci.
  • V mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních nonverbálních i paralingválních prostředků řeči.
  • Zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu.
  • Využívá základy studijního čtení – vyhledává klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu, samostatně připraví a s oporou o text přednese referát.
  • Uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování.

Praktické čtení (pozorné, přiměřeně rychlé, znalost orientačních prvků v textu).
Komunikační normy, základní mluvené žánry podle komunikační situace.
Verbální a nonverbální komunikace.
Diskuse, zásady dialogu.
Výpisky, výtah, stručné poznámky.
I.N.S.E.R.T
Východisko a jádro výpovědi.
Vybrané slohové útvary.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Informační a komunikační technologie

6. ročník

Práce s informacemi

Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů.
  • Správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci.
  • Rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a souvětí.
  • V písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i v souvětí.
  • Samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a přiručkami.
  • Spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova.
  • Rozlišuje spisovný jazyk, nářečí, obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití.

Podstatná jména konkrétní, abstraktní, pomnožná, hromadná a látková, obecná a vlastní.
Přídavná jména tvrdá měkká, přivlastňovací, vzory přídavných jmen, jmenné tvary přídavných jmen.
Druhy zájmen, druhy číslovek.
Podmiňovací způsob přítomný a minulý.
Rozvíjející větné členy - přívlastek, předmět, příslovečné určení místa, času a způsobu.
Věta hlavní a vedlejší, grafické znázornění jednoduchého souvětí.
Zájmeno já, psaní mě- mně v příslovcích, přídavných jménech a slovesech.
Jazykové příručky.
Hlásky, výslovnost hlásek a souhláskových skupin, výslovnost zdvojených souhlásek, ztráta znělosti na konci slova.
Hlavní slovní přízvuk, větná melodie, důraz, tempo, pauzy.
Řeč a jazyk, slovanské jazyky, rozvrstvení národního jazyka - spisovná čeština, obecná čeština, nářeči, slang, argot.
Složky jazakovědy.

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla.
  • Rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora.
  • Formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo.
  • Tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie.
  • Rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty.
  • Porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování.
  • Vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i dalších informačních zdrojích.

Přednes básně, volná reprodukce prózy.
Dramatizace.
Specifický styl autora - F.Nepil, E.Štorch, K.May, M.Twain, Z.Svěrák, J.K.Rowlingová, E. Petiška.
Intepretace literárního textu.
Pohádka.
Poezie, próza, drama.
Pověst, literatura faktu, dobrodružná literatura.
Literatura a film - Vinnetou, Dobrodružství Toma Sawyera...
Práce s různými informačními zdroji.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Hudební výchova

6. ročník

Poslechové činnosti