Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

6. ročník


Výchova k občanství


1  týdně, P
Člověk ve společnosti
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Objasní účel důležitých symbolů našeho státu a způsoby jejich používání.
  • V rámci svých možností, vzhledem k nízkému věku a malým životním zkušenostem, rozlišuje mezi vlastenectvím a projevy nacionalismu a xenofobie.
  • Posoudí a na příkladech doloží přínos spolupráce lidí při řešení konkrétních úkolů a dosahování některých cílů v rodiině, ve škole, v obci.
  • Zdůvodní nepřijatelnost vandalského chování a aktivně proti němu vystupuje.
  • Objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám.
  • Zhodnotí nabídku kulturních institucí a cíleně z ní vybírá akce, které ho zajímají.
  • Kriticky přistupuje k mediálním informacím, vyjádří svůj postoj k působení propagandy a reklamy na veřejné mínění a chování lidí.
  • Rozpoznává netolerantní, rasistické, xenofobní a extremistické projevy v chování lidí a zaujímá aktivní postoj proti všem projevům lidské nesnášenlivosti

Rodina, příbuzenské vztahy, funkce rodiny, manželství.

Naše vlast - státní symboly, pojem vlasti a vlastenectví, co nás proslavilo, významné osobnosti, zajímavá a památná místa, státní svátky a významné dny.

Člověk v rytmu času - cyklus přírody, kalendář, pranostiky.
Obec a obecní zřízení.
Život ve škole, práva a povinnosti žáků, školní řád, vklad vzdělání pro život.
Kulturní život - důležité instituce, ochrana kulturních památek, přírodních objektů a majetku.
Masová kultura, prostředky masové komunikace. Masová kultura, prostředky masové komunikace, masmédia. Diskriminace, rasismus, xenofobie, práva dětí.
Morálka a mravnost, pravidla chování společenské chování), svoboda a vzájemná závislost, vandalismus a jeho projevy.
Rozmanitost kulturních projevů, kulturní hodnoty a tradice, kulturní instituce, víra a náboženství, společenské chování.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Vztah člověka k prostředí

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Ekosystémy

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Princip sociálního smíru a solidarity

Etnický původ

Lidské vztahy

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Občan, občanská společnost a stát

Občanská společnost a škola

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kooperace a kompetice

Mezilidské vztahy

Poznávání lidí

Rozvoj schopností poznávání

Zeměpis

6. ročník

Regiony světa

Zeměpis

7. ročník

Regiony světa

Zeměpis

8. ročník

Regiony světa

Zeměpis

9. ročník

Česká republika

Ochrana za mimořádných situací
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vhodně reaguje na mimořádné krizové události.

Chování v mimořádných situacích - povodně, požáry, dopravní nehody...