Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

6. ročník


Matematika


4  týdně, P
Číslo a proměnná
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Provádí početní operace v oboru celých čísel.
  • Zaokrouhluje a provádí odhady s danou přesností.
  • Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek, část - desetinné číslo.
  • Provádí početní operace v oboru přirozených a racionálních čísel.
  • Modeluje a řeší situace s využitím dělitelnosti přirozených čísel.
  • Užívá různé způsoby kvantitativního vyjádření vztahu celek - část.
  • Analyzuje a řeší jednoduché problémy, modeluje konkrétní situace.

Opakování z 5.ročníku
- porovnávání přirozených čísel
- číselná osa
- sčítání, odčítání, násobení a dělení přirozených čísel
- slovní úlohy
- zaokrouhlování čísel větších než milión
- desetinné číslo na číselné ose, porovnávání desetinného čísla pomocí znamének nerovnosti a rovnosti
- zaokrouhlování desetinného čísla na desetiny, setiny, tisíciny
Desetinná čísla - čtení a zápis desetinných čísel
- sčítání a odčítání desetinných čísel
- násobení a dělení desetinného čísla deseti, stem, tisícem
- dělení desetinného čísla číslem přirozeným a desetinným
Dělitelnost přirozených čísel
- násobek a dělitel
- znaky dělitelnosti (2,3,4,5,6,9,10)
- prvočísla a čísla složená
- rozklad čísla na součin prvočísel - (prvočinitel)
- čísla soudělná a nesoudělná
- nejmenší společný násobek - největší společný dělitel
- slovní úlohy s využitím dělitelnosti
- sčítání, odčítání,násobení a dělení s využitím kalkulátoru
- kontrola výpočtů
Zlomky
- zlomek, desetinný zlomek
- celek, část, základní tvar zlomku
- zaokrouhlování, sčítání, odčítání, násobení a dělení celých čísel, dělitelnost, jednotky obvodu a obsahu, povrch krychle, kvádru, obvod a obsah čtverce a obdélníku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Rozvoj schopností poznávání

rozvíjení schopnosti poznání a soustředění se

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Mezilidské vztahy

cvičení tolerance a pochopení pro slabší spolužáky, vzájemná pomoc

Psychohygiena

rozvíjení schopnosti nepodléhat stresům z neúspěchu

Fyzika

6. ročník

Veličiny a jejich měření

Zeměpis

6. ročník

Kartografie, topografie a zdroje informací

Volitelný předmět č.1

6. ročník

Cvičení z českého jazyka a matematiky

Nestandardní aplikační úlohy a problémy
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Užívá logickou úvahu a kombinační úsudek při řešení úloh a problémů a nalézá různá řešení předkládaných nebo zkoumaných situací.

- číselné řady
- logické geometrické úlohy
- modely prostorových útvarů

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Látky a tělesa

Geometrie v rovině a v prostoru
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Zdůvodňuje a využívá polohové a metrické vlastnosti základních rovinných útvarů při řešení úloh a jednoduchých praktických problémů.
  • Charakterizuje a třídí základní rovinné útvary.
  • Určuje velikost úhlu měřením a výpočtem.
  • Řeší úlohy na prostorovou představivost.
  • Využívá pojem množina všech bodů dané vlastnosti k charakteristice útvarů a k řešení polohových a nepolohových konstrukčních úloh.
  • Určí a sestrojí rovinné útvary.
  • Odhaduje a vypočítá obsah a obvod základních rovinných útvarů.
  • Načrtne a sestrojí sítě základních těles.
  • Odhaduje a vypočítá objem a povrch těles.

Rovinné útvary
- rovinné útvary v rovině - přímka, polopřímka, rovnoběžky, kolmice, kružnice
- zásady správného a přesného rýsování
- osa a střed úsečky
- popis základních geometrických útvarů
- čtverec, obdélník, kružnice, kruh
- rýsování a popis geometrických útvarů
Úhel - rýsování úhlu dané velikosti
- druhy úhlů - osa úhlu - grafický součet a rozdíl úhlů
- sčítání a odčítání úhlů písemně - numericky
- úhly souhlasné a střídavé, vedlejší a vrcholové
Osová souměrnost
- shodné útvary
- osově souměrné útvary
Středová souměrnost
- středově souměrné útvary
Trojúhelníky
- trojúhelník rovnoramenný,rovnostranný, obecný
- trojúhelník pravoúhlý, ostroúhlý, tupoúhlý
- věta sss trojúhelníková nerovnost,
- postup konstrukce trojúhelníku pomocí symboliky
- těžnice, výšky, kružnice opsaná a vepsaná trojúhelníku
- jednotky obsahu a jejich převod
- obsah obdélníku, čtverce a jiných složených obrazců
Obsah a povrch obrazce, těles
- síť krychle a kvádru, zobrazení ve volném rovnoběžném promítání
- povrch krychle a kvádru, jednotky obsahu
- logické a netradiční slovní úlohy pro výpočet objemu a povrchu krychle a kvádru

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Fyzika

6. ročník

Veličiny a jejich měření

Výtvarná výchova

6. ročník

Výtvarné aktivity

Tělesná výchova

6. ročník

Pohybové dovednosti

Volitelný předmět č.1

6. ročník

Cvičení z českého jazyka a matematiky

Závislosti, vztahy a práce s daty
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyhledává, vyhodnocuje a zpracovává data.

- tabulky, grafy

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

interpretace vztahu mediálních sdělení a reality při tvorbě grafů a tabulek