Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

6. ročník


Informační a komunikační technologie


1  týdně, P
Práce s počítačem
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Chrání data před poškozením, ztrátou a zneužitím.
  • Využívá základní standardní funkce počítače a jeho nejběžnější periferie.
  • Ovládá práci s textovými a grafickými editory i tabulkovými editory a využívá vhodných aplikací.
  • Uplatňuje základní estetická a typografická pravidla pro práci s textem a obrazem.
  • Zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě.

datová média
jednotky používané k měření objemu dat nebo místa na disku (kB, MB, GB)
uložení informací ma datových nosičích
formáty souborů (doc, gif, jpg, xls, ppt, pdf, rtf)
problematika bezpečnosti a uchování dat
druhy SW
pojem OS
operační systémy, jejich základní funkce
základy práce se soubory, složkami
schránka, práce se schránkou
multimediální využití počítače
internet – celosvětová počítačová síť
práce s internetovým prohlížečem
formulace požadavku a vyhledávací atributy
bitmapové a vektorové grafické edi
vytvoření a úprava obrázku v bitmapové grafice
vytvoření a úprava obrázku ve vektorové grafice
digitalizace grafických dat
grafické formáty
komprese grafických dat
textový editor
blok textu
práce se schránkou
formátování znaku
formátování odstavce
formátování stránky
grafické prvky, písmo
vkládání obrázků, obtékání, pořadí objektů ve vrstvách, průhlednost
odrážky a číslování
tabulátory
tabulky v textovém editoru
převod textu na tabulku

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Výtvarná výchova

9. ročník

Výtvarné aktivity

Práce s informacemi
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Při vyhledávání informací na internetu používá jednoduché a vhodné cesty.
  • Vyhledává informace na portálech, v knihovnách a databázích.
  • Ověřuje věrohodnost informací a informačních zdrojů, posuzuje jejich závažnost a vzájemnou návaznost.
  • Zpracuje a prezentuje na uživatelské úrovni informace v textové, grafické a multimediální formě.
  • Používá informace z různých informačních zdrojů a vyhodnocuje jednoduché vztahy mezi údaji.

uložení informace pro další zpracování, tisk informace
věrohodnost informací, závažnost a vzájemné návaznosti informací
metody a nástroje ověřování informací
věrohodnost informací a informačních zdrojů, hoax
způsoby prezentace informací – webové stránky, prezentační programy, multimédia)
prezentační program

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

Český jazyk a literatura

6. ročník

Komunikační a slohová výchova