Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola Žlutice, okres Karlovy Vary

Učební osnovy

6. ročník


Výchova ke zdraví


1  týdně, P
Zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným a duševním zdravím ; dovede posoudit různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví, usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví ; dává do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka.

Co víme o zdraví?
Zdraví, zdravý způsob života, faktory ovlivňující zdrav. stav, vlastnosti organismu zděděné po předcích, příklady negativních vlivů (nízká pohybová aktivita, nevhodné stravování, kouření, pití alkoholu, zneužívání drog), vliv život. prostředí na zdraví (ovzduší, voda, půda, hluk, záření), zdravotní péče preventivní a léčebná.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Tělesná výchova

6. ročník

Zdraví

Já a moji blízcí
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Respektuje přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a partnery a pozitivní komunikací a kooperací přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v širším společenství ; vysvětlí role komunity(rodina,třída,spolek) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu.
  • Vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti pro zdraví.

Já jako zdroj informací o sobě; sebepoznávání a sebepojetí; moje vztahy k druhým lidem; můj domov, moje rodina; naše třída (kamarádství, přátelství); moje obec, spolek; vzájemné poznávání ve skupině; pozorování a aktivní naslouchání; pravidla soužití v komunitě; třídní smlouva; spolupráce a kooperace.
Vztahy ve dvojici - přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Mezilidské vztahy

Vztahy k druhým lidem,vzájemné poznávání ve skupině; pozorování a aktivní naslouchání; pravidla soužití v komunitě; třídní smlouva; spolupráce a kooperace.

Seberegulace a sebeorganizace

Sebeovládání.

Sebepoznání a sebepojetí

Sebepoznávání a sebepojetí;

Výchova k občanství

8. ročník

Člověk jako jedinec

Zdravý způsob života
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví ; vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí ; projevuje odpovědné chování v situacích ohrožení zdraví, osobního bezpečí, při mimořádných událostech, v případě potřeby poskytne první pomoc.
  • Dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky.
  • Uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování, jednání v souvislosti s běžnými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá zdravotní pomoc.

Režim dne školáka; hygiena tělesná a duševní; osobní hygiena (péče o očistu těla, péče o vlasy, ruce, nohy, ústní dutinu, oči aj.); hygiena odívání; pohybové činnosti v denním režimu; volný čas a podporazdraví, bezpečné trávení volného času
Zásady zdravé výživy; pestrá strava; potraviny rostlinného a živočišného původu, nápoje; denní stravovací a pitný režim; nákup a skladování potravin; pyramida výživy; zastoupení potravin v jídelníčku; zásady společenského chování u stolu.
Jak pečovat o zdraví
Běžné nemoci a jejich příznaky; infekční nemoci; cesty přenosu; ochrana před nemocemi; okolnosti vzniku úrazu; jak se chránit před úrazem (bezpečné chování); zásady první pomoci, domácí lékárnička; péče při nemoci v rodině, užívání a ukládání léků.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Psychohygiena

Tělesná výchova

6. ročník

Zdraví

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Změny v životě člověka
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Optimálně reaguje na fyziologické změny v období dospívání a kultivovaně se chová k opačnému pohlaví; v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a životními cíli mladých lidí přijímá odpovědnost za bezpečné sexuální chování.

Dětství, puberta, dospívání.
Dospívání - období velkých proměn.
Lidské tělo, rozdíly v pohlaví mezi mužem a ženou; pohlavní orgány (základy anatomie a fyziologie); hygiena dívek a hygiena chlapců v období dospívání; změny v období dospívání (anatomické, fyziologické, emocionální).

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka

Rizika ohrožující zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu, dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce; samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím.
  • Dává do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladéhočlověka, uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni, v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým.
  • Vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt, uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi.

Rizika ohrožující zdraví.
Zneužívání návykových látek; kouření, pití alkoholu-škodlivé účinky na zdraví.
Pravidla správného užívání léků.
Rizika při neodborném zacházení s chemickými látkami používanými v domácnosti.
HIV/AIDS-cesty přenosu;
Odmítání návykových látek.
Návykové látky a zákon.
Komunikace v různých situacích; reklamní vlivy.
Stres, civilizační choroby.
Bezpečné chování při různých činnostech s vrstevníky.
Způsoby chování, které podporují dobré vztahy.
Projevy násilí-agresivita, šikanování.
Týrání a sexuální zneužívání dětí.
Brutalita a jiné formy násilí v médiíích.
Přivolání pomoci v situaci osobního nebo cizího ohrožení; linky důvěry, krizová centra.
Ohrožení v důsledku mimořádných událostí (živelní pohroma, terorismus, ...)

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Bezpečná komunikace v různých situacích; reklamní vlivy.

Mezilidské vztahy

Bezpečné chování v komunitě. Násilí, agresivita.

Přírodopis

8. ročník

Biologie člověka