Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

2. ročník


Český jazyk a literatura


7+1  týdně, P
Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Plynule čte s porozuměním texty přiměřeného rozsahu a náročnosti.
  • Porozumí písemným nebo verbálním pokynům přiměřené složitosti.
  • Respektuje základní komunikační pravidla v rozhovoru.
  • Pečlivě vyslovuje, opravuje svou nesprávnou nebo nedbalou výslovnost.
  • V krátkých mluvených projevech správně dýchá a volí vhodné tempo řeči.
  • Volí vhodné verbální i nonverbální prostředky řeči v běžných školních i mimoškolních situacích.
  • Na základě vlastních zážitků tvoří krátký mluvený projev.
  • Zvládá základní hygienické návyky spojené se psaním.
  • Píše správně tvary písmen a číslic, správně spojuje písmena i slabiky, kontroluje vlastní písemný projev
  • Píše věcně i formálně správně jednoduchá sdělení.
  • Seřadí ilustrace podle dějové posloupnosti a vypráví podle nich jednoduchý příběh.

Praktické čtení (pozorné, přiměřeně rychlé, znalost orientačních prvků v textu).
Naslouchání.
Komunikační pravidla.
Technika mluveného projevu.
Komunikační pravidla.
Nonverbální komunikace.
Vypravování.
Základní hygienické návyky.
Technika psaní – dodržování tahu a vztahu písmen.
Adresa, blahopřání, pozdrav z prázdnin.
Vypravování, obrázková osnova.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje slovní druhy v základním tvaru.
  • Užívá v mluveném projevu správné tvary podstatných jmen, přídavných jmen a sloves.
  • Spojuje věty do jednodušších souvětí vhodnými spojkami a jinými spojovacími výrazy.
  • Rozlišuje v textu druhy vět podle postoje mluvčího a k jejich vytvoření volí vhodné jazykové i zvukové prostředky.
  • Odůvodňuje a píse správně : i/y po tvrdých a měkkých souhláskáchů ;dě,tě,ně; ú/ů; bě,pě,vě,mě - mimo morfologický šev; velká písmena na začátku věty a v typických případech vlastních jmen osob,zvířat a místních pojmenování.
  • Porovnává významy slov zvláště slova opačného významu a slova významem souřadná, nadřazená a podřazená, vyhledává v textu slova příbuzná.
  • Rozlišuje zvukovou a grafickou podobu slova, člení slova na hlásky,odlišuje dlouhé a krátké samohlásky.

Podstatná jména, přídavná jména, slovesa, předložky, spojky.
Slovo, věta, souvětí.
Druhy vět podle postoje mluvčího.
i/y po tvrdých a měkkých souhláskách, psaní ú/ů, skupiny dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě.
Význam slov, významové okruhy.
Dělení slov na konci řádku.
Dlouhé a krátké samohlásky, souhlásky, dvojhlásky. Slabikotvorné r, l. Abeceda.
Výslovnost a psaní souhlásek na konci slova - spodoba znělosti.
Výslovnost a psaní slov se skupinou dě,tě,ně,bě,pě,vě,mě.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Matematika

2. ročník

Číslo a početní operace

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku.
  • Vyjadřuje své pocity z přečteného textu.
  • Rozlišuje vyjadřování v próze a ve verších, odlišuje pohádku od ostatních vyprávění.
  • Pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností.

Čtení literárního textu.
Přednes zpaměti.
Poslech.
Ilustrace.
Zážitkové čtení.
Báseň, rým.
Pohádka.
Přednes.
Volná reprodukce.
Dramatizace.
Ilustrace.