Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

5. ročník


Český jazyk a literatura


7+1  týdně, P
Komunikační a slohová výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Čte s porozuměním přiměřeně náročné texty potichu i nahlas.
  • Rozlišuje podstatné a okrajové informace v textu vhodném pro daný věk, podstatné informace zaznamenává.
  • Posuzuje úplnost či neúplnost jednoduchého sdělení.
  • Reprodukuje obsah přiměřeně složitého sdělení a zapamatuje si z něj podstatná fakta.
  • Vede správně dialog, telefonický rozhovor, zanechá vzkaz na záznamníku.
  • Rozpoznává manipulativní komunikaci v reklamě.
  • Volí náležitou intonaci, přízvuk, pauzy a tempo podle svého komunikačního záměru.
  • Rozlišuje spisovnou a nespisovnou výslovnost a vhodně ji užívá podle komunikační situace.
  • Píše správně po stránce obsahové i formální jednoduché komunikační žánry.
  • Sestaví osnovu vyprávění a na jejím základě vytváří krátký mluvený nebo písemný projev s dodržením časové posloupnosti.

Věcné čtení.
I.N.S.E.R.T.
Analýza sdělení.
Vypravování.
Odborný text.
Zpráva a oznámení.
Inzerát.
Vedení dialogu, telefonování.
Intonace, přízvuk, pauzy, tempo.
Spisovná výslovnost.
Zpráva, oznámení, dopis, popis, SMS, vypravování, tiskopis.
Heslovitá osnova.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Práce v realizačním týmu

Tvorba mediálního sdělení

Fungování a vliv médií ve společnosti

Vnímání autora mediálních sdělení

Stavba mediálních sdělení

Interpretace vztahu mediálních sdělení a reality

Kritické čtení a vnímání mediálních sdělení

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Komunikace

Informační a komunikační technologie

5. ročník

Práce s informacemi

Informační a komunikační technologie

5. ročník

Práce s informacemi

Jazyková výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Určuje slovní druhy plnovýznamových slov a využívá je v gramaticky správných tvarech ve svém mluveném projevu.
  • Vyhledává základní skladební dvojici a v neúplné ZSD označuje základ věty.
  • Odlišuje větu jednoduchou a souvětí, vhodně změní větu jednoduchou v souvětí.
  • Píše správně i/y ve slovech po obojetných souhláskách.
  • Zvládá základní příklady syntaktického pravopisu.
  • Porovnává významy slov, zvláště slova stejného nebo podobného významu a slova vícevýznamová.
  • Rozlišuje slova spisovná a jejich nespisovné tvary.
  • Rozlišuje ve slově kořen, část příponovou, část předponovou a koncovku
  • Odliší stavbu slova a tvoření slova. Ve slovotvorném rozboru užívá pojmy : základové slovo, odvozené slovo, slovotvorný základ, slovotvorný prostředek (přípona, předpona) a hláskové změny.
  • Spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova.

Druhy přídavných jmen, zájmen a číslovek (prvotní seznámení).
Osobní zájmena, vzory přídavných jmen tvrdých a měkkých.
Druhy přísudku.
Věta jednoduchá a souvětí, grafické znázornění věty jednoduché.
Přídavná jména tvrdá a měkká.
Shoda přísudku s podmětem.
Psaní čárky v souvětí.
Předložky s,z, předpony s-,z-vz-, psaní skupin bje, vje.
SSČ
SSČ, Pravidla
Odvozování příponami a předponami.
Upevňování učiva nižších ročníků.

Literární výchova
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je.
  • Volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma.
  • Rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů.
  • Při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy.

Rozpočitadlo, hádanka, říkanka, báseň,
pohádka, bajka, povídka, odborný text, publicistika.
Rým, verš, sloka, přirovnání.
Spisovatel, básník, kniha, čtenář, ilustrace, ilustrátor,
divadelní představení, herec , režisér.