Školní vzdělávací program pro základní vzdělávání "Naše škola"
Základní škola a základní umělecká škola Žlutice, příspěvková organizace

Učební osnovy

5. ročník


Člověk a jeho svět


3  týdně, P
Místo, kde žijeme
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Pozoruje a popíše změny v obci a okolí. Rozlišuje mezi základními typy map. Porovnává způsob života u nás nebo v jiných zemích.

Evropa a svět - kontinenty, oceány, evropské státy, EU, cestování.
Mapy obecně zeměpisné a tématické - obsah, grafika, vysvětlivky.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Multikulturalita

Etnický původ

Kulturní diference

VÝCHOVA K MYŠLENÍ V EVROPSKÝCH A GLOBÁLNÍCH SOUVISLOSTECH

Jsme Evropané

Objevujeme Evropu a svět

Evropa a svět nás zajímá

Matematika

5. ročník

Číslo a početní operace

Lidé kolem nás
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Rozlišuje základní rozdíly mezi lidmi, obhájí a odůvodní své názory, připustí svůj omyl, dohodne se na společném postupu a řešení se spolužáky.
  • Rozpozná chování a jednání, které porušuje lidská práva. Dodržuje pravidla pro soužití ve škole, ve městě.
  • Nachází souvislosti mezi stavem přírody a činností člověka.Zkoumá základní společenstva, zdůvodní vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí. Třídí organismy s použitím klíčů a atlasů.

Vlastnictví. Hmotný a nehmotný majetek.
Peníze a nakládání s nimi.
Právní ochrana občanů a majetku, soukromého vlastnictví, duševních hodnot.
Principy demokracie. Politické strany, zájmové spolky, církve. Firmy, obchod.
Základní globální problémy - sociální problémy, nesnášenlivost, problémy konzumní společnosti.
Globální problémy životního prostředí.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

Lidské aktivity a problémy životního prostředí

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

VÝCHOVA DEMOKRATICKÉHO OBČANA

Principy demokracie jako formy vlády a způsobu rozhodování

Formy participace občanů v politickém životě

Občan, občanská společnost a stát

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Lidé a čas
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Orientuje se v hlavních reáliích minulosti s využitím regionálních specifik.
  • Srovnává způsob života a způsob práce našich předků se současností s využitím regionálních specifik.
  • Objasní historické důvody zařazení státních svátků.

Současnost a minulost v našem životě.
Život a reálie života našich předků.
Všednodennost života v uplynulých staletích.
Státní svátky a významné dny.
Regionální památky - péče o památky, lidé a obory zkoumající minulost.
Základní body regionálních dějin - báje, mýty, pověsti.

 

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

MULTIKULTURNÍ VÝCHOVA

Kulturní diference

Matematika

5. ročník

Závislosti, vztahy a práce s daty

Rozmanitost přírody
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Vysvětlí na základě poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislosti s rozdělením času a střídáním ročních období.
  • Nachází souvislosti mezi stavem přírody a činností člověka.Zkoumá základní společenstva, zdůvodní vzájemné vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí. Třídí organismy s použitím klíčů a atlasů.
  • Stručně charakterizuje specifické přírodní jevy a z nich vyplývající rizika vzniku mimořádných událostí; v modelové situaci prokáže schopnost se účinně chránit

Vesmír a Země - sluneční soustava, den a noc, roční období
Rostliny, houby a živočichové
Životní podmínky, rovnováha v přírodě - význam, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva
Ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody.
Rizika v přírodě - rizika spojená s ročními obdobími a sezónními činnostmi, mimořádné události způsobené přírodními vlivy a ochrana před nimi.
Podnebné oblasti, ekosystémy.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

Člověk a svět práce

5. ročník

Praktické činnosti

Člověk a jeho zdraví
Očekávané výstupyUčivo

žák:

  • Využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života.
  • Svým chováním projevuje vztah ke svému zdraví. Účelně plánuje svůj čas pro učení , práci, zábavu, odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem na oprávněné nároky jiných osob.
  • Rozpozná život ohrožující zranění, ošetří drobná poranění, zajistí lékařskou pomoc.
  • Uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku.
  • Uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožující zdraví a v modelových situacích stimulující mimořádné události.

Vývojové etapy v životě člověka.
Lidské tělo - stavbě těla, základní funkce a projevy,                         zásady hygieny.
Péče o zdraví - zdravý životní styl - správná výživa, výběr a způsoby uchovávání potravy, vhodná skladba stravy a pitný režim, nemoci přenosné a nepřenosné, ochrana před infekcemi přenosnými krví (hepatitida, HIV a AIDS), prevence nemocí a úrazů
Základy poskytování první pomoci při drobných poraněních.
Partnerství, manželství, rodičovství, základy sexuální výchovy - rodina, vztahy v rodině, partnerské vztahy, osobní vztahy, etická stránka vztahů, etická stránka sexuality.
Nástrahy a ohrožení zdraví člověka. Stres a jeho rizika. Reklamní vlivy.
Plánování a rozvržení vlastního času
Chování v krizových situacích - mimořádné události a rizika ohrožení s nimi spojená - postup v případě ohrožení (varovný signál, evakuace, zkouška sirén), požáry ( a příčiny a prevence vzniku požárů, ochrana a evakuace při požáru), integrovaný záchranný systém.

Průřezová témataPřesahy doPřesahy z

OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA

Hodnoty, postoje, praktická etika

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti

Kooperace a kompetice

Psychohygiena

Seberegulace a sebeorganizace

Sebepoznání a sebepojetí